جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ - ساعت ۱۱:۴۵
در مصاحبه با اترک نیوز می خوانید؛

آتیه و سورنا، تلاشی برای توانمندسازی دانش آموزان استثنایی/مرکزی کوچک با رویکردی بین المللی

دانش آموز اسثنایی را از شهر شیروان پذیرش کردیم که بعد از توانمند شدن، در مدرسه عادی ادامه تحصیل داد و مادر این دانش آموز به ما گفت که در حال حاضر فرزندش با شاگرد اول کلاس در حال رقابت تحصیلی است و امیدوار است که او به مدرسه تیزهوشان وارد شود.
 این ها بخشی از مصاحبه اترک نیوزبا مسئول واحد تحقیقات مرکز توانبخشی آموزشی سورنا  در شهر بجنورد است که تمامی فعالیت ها و تحقیقات آن در ساختمانی کوچک و استیجاری در راستای توانمندسازی دانش آموزان استثنایی، دیرآموز و مبتلا به اختلال در یادگیری انجام می شود تا آنان به مدارس عادی و یا حتی تیزهوشان وارد شوند و نکته جالب توجه این است که هر چند این مرکز هنوز در سطح استان ناشناخته است اما دانش آموزانی از داخل و خارج از کشور را پذیرش می کند. 
 
مسئولیت خود را در این مرکز ،عنوان و این مجموعه آموزشی و درمانی را معرفی کنید؟
علیرضا داوری، مسئول واحد تحقیقات مرکز توانبخشی آموزشی سورنا هستم، این مجموعه آموزشی غیردولتی دارای سه بخش شامل دبستان و پیش دبستانی آتیه، دبستان و پیش دبستانی دیرآموز آتیه و مرکز توانبخشی آموزشی سورنا که مجوز فعالیت آن را از اداره کل آموزش و پرورش استان گرفته ایم.
 
آیا کارکردهای این سه بخش متفاوت از یکدیگر هستند؟
بله. کارکردهای مرکز توانبخشی و آموزشی سورنا برای پوشش دادن مشکلات دانش آموزان دختر و پسری است که مبتلا به اختلالات در یادگیری و ناتوانی های تحصیلی هستند که در این مرکز برای آنها اقدامات کار درمانی، گفتار درمانی و ارائه انواع خدمات آموزشی، تشخیصی و ارزیابی انجام می شود که از دانش آموز چهار تا 22 ساله پذیرش می شوند.
همچنین در بخش دبستان و پیش دبستانی دیرآموز آتیه نیز تنها دانش آموزان دختر را پذیرش می کنیم که نه جایی در مدارس عادی و نه جایی در مدارس استثنایی دارند و آنان دانش آموزان مرزی هستند که ما در این مرکز به آنان کمک می کنیم تا از طریق روش های درمانی به آمادگی حضور در مدارس عادی برسند.
در بخش دبستان و پیش دبستانی استثنایی آتیه نیز دانش آموزان دختر و پسری که به طور قطع بعد از آزمون سنجش در دسته استثنایی قرار گرفته اند، ثبت نام می کنیم.
 
فعالیت این مجموعه در استان از چه سالی آغاز شده است؟
از سال 91 فعالیت خود را در شهر بجنورد آغاز کرده ایم.
 
انگیزه راه اندازی این مرکز در بجنورد چه بوده است؟
بنده و همسرم که مدیر این مرکز است در نقاط مختلفی از کشور از جمله در شهر مشهد در چنین مراکزی فعالیت می کردیم.
باید خاطر نشان کنم که ما از شهر بجنورد در شهر مشهد مراجعه کنندگان بسیاری داشتیم و علاوه بر این، از طرف مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان نیز پیغامی به ما رسید مبنی براینکه استان خراسان شمالی به چنین مراکزی نیاز دارد و ایشان از ما دعوت کردند که چنین مرکزی را در بجنورد نیز فعال کنیم و این مدیر کل در مدت کوتاهی مجوزهای فعالیت این مرکز را در بجنورد صادر کرد.
 
شما با ورود به استان با چه شرایطی روبرو شدید؟
در این استان ضعف هایی را مشاهده کردیم از جمله اینکه اقدامات عملکردی در زمینه آموزش به دانش آموزان استثنایی را ضعف دیدیم.
علاوه بر این، تعدادی از خانواده هایی را دیدیم که دارای فرزندانی هستند که باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند و آنان برای این فرزندان خود خود خیلی تلاش می کردند تا از این وضعیت خارج شوند، در عین حال، خانواده هایی نیز بودند که شرایط فرزند خود را پذیرفته و اقدامات توانبخشی و آموزشی را برای آنان را مسکوت گذاشته بودند که آنان از حداقل آمورش ها برخوردار نمی شدند.
 
با استقرار شما در بجنورد، خانواده ها چگونه با مرکز شما آشنا شدند؟
اغلب آنان از مراجعه کنندگان ما در شهر مشهد بودند و البته خود این خانواده ها در معرفی این مرکز به سایر خانواده های هم استانی بسیار نقش داشتند.
 
شما چه دانش آموزانی را پذیرش می کنید؟
بچه های بیش فعال که ناتوان در توجه و تمرکز هستند، دانش آموزانی که دچار اختلال در یادگیری هستند و یا بهره هوشی کمتری دارند، اوتیسم ها، طیف پی دی دی، مبتلایان به سندروم دان
 
پذیرش شدگان در این مرکز از کدام نقاط هستند؟
در حال حاضر از نقاط مختلف کشور مراجعه کنننده و پذیرش داریم و البته باید یادآور شوم که برخی از خانواده های خارج از این استان به مدت یک ماه تا یکسال یا حتی در یک دوره طولانی تری در این شهر ساکن می شوند تا فرزند آنان از خدمات این مرکز بهره مند شوند.
همچنین باید یادآور شوم که ما حتی از کشورهای آمریکا، تاجیکستان و ترکمنستان نیز پذیرش داریم که آنان از طریق مرکزی که در شهر مشهد فعالیت می کردیم با این مرکز جدید در بجنورد آشنا شده اند.
 
در حال حاضر چه تعداد دانش آموز در این مرکز  ثبت نام شده اند؟
در دو مرکز استثنایی و دیرآموز آتیه بیش از 40 دانش آموز را ثبت نام کرده ایم و در مرکز سورنا نیز بین 200 تا 250 دانش آموز ثبت نام شده اند که خدمات را به صورت دوره ای دریافت می کنند.
 
چه متخصصانی در این مرکز فعالیت دارند؟
دکتری روانشناسی، کارشناسان ارشد و کارشناسی هایی از رشته های تحصیلی کودکان استثنایی، علوم تربیتی و شاخه های مختلف رشته روانشناسی در این مجموعه فعالیت دارند.
 
چه نوع آموزش هایی را به این دانش آموزان ارائه می دهید؟
در این مجموعه، ارائه خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و آموزش برای این گروه از دانش آموزان کاملتر و ظریف تر انجام می گیرد که در همین زمینه، در این مرکز یک ارزیابی دقیقی از عملکرد دانش آموزان انجام می شود تا ناتوانی های آنان مشخص شود که در ادامه نیز معیارهای توانمندسازی را برای آنان مشخص خواهیم کرد.
البته باید یادآور شوم  که ما در این مجموعه، واحد تولید نرم افزار و تجهیزات را ایجاد کرده ایم که در این واحد یک تیم تحقیقاتی مشغول به انجام تحقیقات هستند که نرم افزارها و تجهیزات لازم را برای این دانش آموزان تهیه می کنند.
 
یعنی شما در این تیم تحقیقاتی خود، اختراع انجام می دهید؟
بله، ما برای این تولیدات علمی خود ثبت اختراع ملی داشته ایم که درصدد هستیم این اختراعات خود را به ثب جهانی برسانیم.
همچنین باید خاطر نشان کنم که ما در این مرکز چهار دستگاه شامل دستگاه مثلث برگشت، دستگاه تحریک حسی و تحریک بینایی همچنین دستگاهی در زمینه تنفس اختراع کرده ایم.
برای تولید انبوه این دستگاه ها چه اقدامی را انجام داده اید؟
تقاضای اخذ تسهیلات را از صندوق مهر امام رضا ( ع ) داشته ایم که تا کنون پاسخی نداده اند.
 
این دستگاه ها چه نقشی در توانمندسازی دانش آموزان شما دارند؟
به طور مثال با استفاده از دستگاه مثلث برگشت،  تحریک های شنوایی و تشخیص جهت یابی صدا برای دانش آموز تسهیل می شود.
 
این مرکز در زمینه توانمند سازی دانش آموزان و ارجاع آنان به مدارس عادی به منظور ادامه تحصیل چه خروجی داشته است؟
در حال حاضر به صورت آماری، آمار دقیقی در اختیار ندارم که اعلام کنم، اما باید یادآور شوم، دانش آموزان بعد از اینکه در این مرکز توانمند می شوند برای ادامه تحصیل آنان را به مدارس عادی معرفی می کنیم.
و البته باید خاطر نشان کنم که ما یک دانش آموز اسثنایی را از شهر شیروان پذیرش کردیم که وی بعد از توانمند شدن، در مدرسه عادی ادامه تحصیل داد و مادر این دانش آموز به ما گفت که در حال حاضر فرزندش با شاگرد اول کلاس در حال رقابت تحصیلی است و امیدوار هستیم که او به مدرسه تیزهوشان وارد شود.
 
 
افق عملکرد شما در توانمندسازی دانش آموزان تا کجا است؟
هدف ما این است که حداکثر توانمندی دانش آموزان را استخراج کنیم تا آنان با ورود به مدرسه عادی در زمینه تحصیلی جزء بهترین دانش آموزان شوند.
 
در حال حاضر چه برنامه ای را برای آنان در دست اقدام دارید؟
درصدد هستیم تا یک سایت اینترنتی راه اندازی کنیم تا به  دانش آموزان خارج از کشور که باید در این مراکز تحصیل کنند، خدمات ویژه ای را ارائه دهیم.
 
این مرکز به چه حمایت هایی نیاز دارد؟
اطلاع رسانی آموزش و پرورش در سطح مدارس استان درزمینه معرفی این مرکز به خانواده ها خیلی ضعیف است و بسیاری از خانواده ها از کارکرد این مرکز مطلع نیستند تا بتوانند نسبت به رفع مشکل فرزند خود اقدام کنند و ما انتظار همکاری را داریم.
همچنین انتظار داریم که مرکز آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در زمان سنجش دانش آموزان، این مرکز را به خانواده ها معرفی کند .
 
آیا در این زمینه با آموزش و پرورش استان مذاکره داشته اید؟
بله، آنان موافقت کردند که برای معرفی این مرکز، بخشنامه ای را در سطح مدارس استان ابلاغ کنند که متاسفانه تا کنون این اقدام صورت نگرفته است و این عدم همراهی، کار را برای ما سخت تر می کند.
 
در حال حاضر این مرکز چه ظرفیتی برای پذیرش دانش آموزان را دارا است؟
در حال حاضر ظرفیت ما برای پذیرش تکمیل شده است و این در حالی است که در زمینه معرفی به خانواده ها حمایت نشدیم. وقتی خانواده ها به ما مراجعه می کنند گلایه مند از این هستند که چرا این مرکز در سطح استان ناشناخته است تا دانش آموزان نیازمند به دریافت خدمات آموزشی، بی بهره بمانند.
 
چه حمایت هایی را از سایر دستگاه های اجرایی دریافت کرده اید؟
دانش آموزان استثنایی به هر حال شرایط ویژه ای دارند و آنان به تجهیزات و سرویس حمل و نقل خاصی نیازمند هستند و ما از اداره کل آموزش و پرورش استان انتظار داریم که در این زمینه یاری رسان باشد.
افزون بر این، ساختمان کنونی این مرکز، استیجاری است و این در حالی است که برای دانش آموزان استثنایی تجهیزات خاصی وجود دارد که باید به درستی نصب شوند و در این جا به جایی ها، انتقال و نصب آنها بسیار دشوار است.
باید یادآور شوم در همین راستا، برای دریافت زمین به اداره کل راه و شهرسازی استان درخواست داده ایم و متاسفانه به ما زمین هایی معرفی شد که در نقاط دور دست بوده اند و با توجه به شرایط ویژه دانش آموزان این مرکز، نمی توانستیم یکی از این زمین های معرفی شده را بپذیریم، با این وجود، شهرداری بجنورد قول واگذاری زمینی در مجاورت بیمارستان امام رضا ( ع ) را به این مرکز داده است که امیدوار هستیم شورای شهر بجنورد با این تقاضا موافقت کند.
انتهای پیام/ ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
شادی راد | 1394/09/20
0
1
لطفا عکس های بیشتری را بگذارید تا با امروزش های شما به صورت کاملتری انشا شویم
نام :
ایمیل
نظر
شادی راد | 1394/09/20
0
1
ممنون از سایت اموزندتون
نام :
ایمیل
نظر
شادی راد | 1394/10/24
0
0
لطفا از کلاس های گفتار درمانی صحبت کنید
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/12/15
0
0
سلام لطفا ادرستون رو برام بفرستین
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک