شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ - ساعت ۱۴:۳۶
در میزگرد هفته وحدت مطرح شد؛

مقام معظم رهبری عامل وحدت مسمانان است/داعش به دنبال ایجاد اسلام هراسی است

وحدت شیعه و سنی از اندیشه‌هایی است که در دوران معاصر و همزمان با استعمار و مشکلات سیاسی و بین‌المللی مسلمانان مطرح شد که حفظ وحدت ملی ضامنی برای مقابله با مشکلات و دشمنان مشترک است ، وحدت اسلامی به این معناست که مذاهب اسلامی در عین وجود اختلافات عقیدتی همیشه در مقابل جبهه ضد اسلام متحد بوده و در این امر شرکت فعال داشته باشند.
اترک نیوز به مناسبت هفته وحدت میزگردی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضلی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در خراسان شمالی و آخوند بایرام محمد دهش، امام جماعت مسجد محمد رسول الله اهل سنت در بجنورد برگزار کرد که در ادامه می خوانید.
 
چه عوامل در ایجاد اتحاد یا تفرقه در بین مسلمانان موثر هستند؟
حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضلی: عواملی که باعث ایجاد وحدت در جامعه می شود توجه به مشترکات است، روزه، کتاب قرآن، پیامبر و خانه کعبه از مهمترین نقاط اشتراک است بطوری که در ایام حج می بینیم بهترین افتخارمسلمان این است که در کنار خانه خدا قرار دارند و در راس مشترکات اعتقاد به توحید وجود دارد که از همه مهمتر است. 
 
 
 
ما امروزه در دنیا دشمنان متحدی داریم که در راس آنها امریکا، اسرائیل و هم پیمانان اینها قرار دارند در حالی که آن ها با نیت خبیث خودشان به این نتیجه رسیدند که باید برای مقابله با اسلام متحد باشند اما دو میلیارد مسلمان در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام بر طبل خودشان می کوبند و نقاط وحدت فراوانی که در بین آنان وجود دارد را نادیده می گیرند.
طبیعتا هر عاملی که بخواهد این وحدت را خدشه دار کند عامل تفرقه است، زندگی ائمه با خلفای وقت خود می تواند  بهترین سند برای وحدت باشد، ما نمی خواهیم و نمی توانیم اعتقادات دیگران را بپذیریم زیرا هر یک از مذاهب دلایلی برای اعتقادات خود دارند اما شرایط جامعه ایحاب می کند که اهل تسنن و تشیع در کنار هم باشند و از افراط، تفریط و عوامل تفرقه انگیز جلوگیری کنند.
وقتی سخن از وحدت به میان می آید منظور این نیست که سنی، شیعه شود و یا برعکس شیعه، سنی شود منظور این است که درضمن پابرجا بودن اعتقادات وحدت را نیز حفظ کنیم در این زمینه باید از تاریخ درس بگیریم، بعد از وفات حضرت محمد (ص) زمانی که خلفای وقت از حضرت علی (ع) مشورت می خواستند ایشان کمک می کردند چون هدف حفظ وحدت بود.
گاهی اوقات ما مقابل دشمن قرار می گیریم و گاهی مقابل دشمن فرضی، برادران شیعه یا سنی اگر در مقابل هم بایستند، طرف مقابل دشمن فرضی است دشمن اصلی کس دیگری است، ما شیعیان که ادعای تشیع داریم و خود را پیرو امام علی (ع) می دانیم باید در اعمال خود به رفتارها و سخنان مولایمان تاسی کنیم. 
مباحث اعتقادی بین شیعه و سنی متفاوت است و باید در مجامع علمی و با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در حوزه ها و دانشگاه ها به مباحثه گذاشته شود، چند سال است که مقام معظم رهبری دغدغه این مساله را دارند که کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود وبارها این مساله را به تشکل های دانشجویی تاکید کرده اند، یکی از موضوع هایی که می تواند در کرسی های آزاد اندیشی مورد بحث قرار گیرد مسائل اعتقادی تشیع و تسنن است و این مسائل در این چنین محافلی جای بحث دارد اگر این مسائل به کوچه و بازار وارد شود، نتیجه بحث های کوچه و خیابان ظهور داعش، القاعده، طالبان، بهاییت و شیعه های لندنی و انگلیسی است. و دشمن از این فرصت سو استفاده می کند و رسانه ها را دراختیار این گروه های انحرافی قرار می دهد تا تفرقه رادر بین شیعه و سنی ایجاد کند.
اگر ما در مداحی ها و روضه ها، حد و حدود مسائل اسلامی را رعایت کنیم و فرعیات را نادیده بگیرم و به اصول توجه کنیم دشمن فرصتی برای ایجاد تفرقه نخواهد داشت.
 
 
 
آخوند دهش: با توجه به این آیه قران کریم که به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید این برداشت می شود که خداوند متعال وحدت را توصیه کرده اند.
اگر وحدت در جامعه ای برقرار شود امنیت برقرار است و ایجاد امنیت هم سبب توسعه و آبادانی کشور می شود و اما زمانی که امنیت در جایی از بین برود همه چیز از دست می رود مثلا اگر کشورهای همسایه وحدت داشتند امروزه شاهد این همه قتل و کشتار در میان مسلمانان نبودیم.
اشتراکات زیادی از جمله قرآن ، پیامبر، قبله  و دین در بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که اگر همه مسلمانان با این اشتراکات توجه کنند و مسائل جزئی را کنار بگذارند می توانند با اتحاد به موفقیت های بزرگی برسند.
 
نقش رهبری را در ایجاد اتحاد بین شیعه و سنی چگونه ارزیابی می کنید؟
حجت الاسلام ابوالفضلی: نقش رهبری بی بدیل و بی نظیراست از اول انقلاب تا کنون شیعه و سنی در کشور جمهوری اسلامی سر یک سفره نشسته و زندگی می کنند و به خاطر درایت رهبری با وجود تلاش های دشمنان اتحاد بین شیعه و سنی برقرار است.
هرجا رهبری احساس کردند که این اتحاد در خطر است با درایت این فتنه ها را سرکوب کردند ایشان در فتوایی اعلام کردند که هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.این فتوی ایشان حجت را بر تمامی کسانی که به دنبال اختلاف بین شیعه وسنی هستند را تمام کرد و بسیاری از مداح ها و سخنرانان با اعلام این حکم در مجالس خود از بیان سخنان تفرقه انگیز خود داری کردند.
 
 
برادران اهل تسنن ما باید دقت داشته باشند هر مداح و اهل منبری مورد تایید ما نیست و معیار سنجش آنان سخنان بزرگان ما باشد.
اهل تسنن هم با تاسی از آیات قرآن اطاعت از ولی فقیه را به عنوان الوالامر واجب می دانند، رهبری ستون خیمه هستند و وضعیت اتحادی که درکشور وجود دارد و اینکه گروه های افراطی نتوانسته اند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند، به خاطر رهبری است.
 
آخوند دهش: رهبری همیشه مسمانان را به وحدت دعوت می کنند، ایشان می فرمایند دشمن وقتی به ایران نگاه می کند برایش سنی و یا شیعه بودن مهم نیست بلکه کشور ایران را دشمن خود می داند و اگر ما متحد باشیم تیری در قلب دشمنان می شویم.
اگر تمام کشورهای مسلمان جهان به سخنان رهبری توجه می کردند و با اتحاد در مقابل دشمنان می ایستادند امروز این همه مشکل برای مسلمانان در کشورهای مختلف ایجاد نمی شد.
 
 
گروه های تکفیری و داعش در ضربه زدن به وحدت بین مسلمانان چقدر تاثیر داشتنه اند؟
حجت الاسلام ابوالفضلی: آماری که از کشتارهایی که در شهرهای تصرف شده توسط  داعش منتشر شده نشان دهنده این است که بیشترین کشته شدگان از زنان و مردان اهل تسنن بوده اند.
 داعش گروهی است که اسم مسلمان نمی شود بر آنان گذاشت چون اعمال اینان با بدیهی ترین مبانی اعتقادی مسلمانان در تضاد است، داعشی ها در حالی ادعای مسلمانی دارند و نام پیامبر(ص) را بر روی پرچم خود حک کرده اند که  اقداماتشان هیچ شباهتی به فرموده های پیامبر رحمت و مهربانی ندارند.
داعش چیز جدیدی نیست و در حقیقت همان خوارج صدر اسلام که معتقد بودند هر چیزی که منطبق با اعتقاداتشان است، درست و هر چیزی بنا براعتقاد آنها نبود نادرست است هستند که امروز در پوشش جدیدی به میدان آمده اند و خطر اینها از خطر صهیونیست و امریکا خیلی بیشتر هست و بعید نیست که اینها سرسپردگان همین آمریکا و اسرائیل باشند که به دنبال ایجاد اسلام هراسی هستند 
آخوند دهش: هرچند در فقه و اصول اسلامی کسانی که به خدا ایمان داشته و پیامبر را قبول دارند مسلمان نامیده می شوند اما کارهایی که داعش انجام می دهد کافر هم انجام نمی دهد و نمی شود این افراد را مسلمان نامید.
چیزی که در ایجاد وحدت بسیار اهمیت دارد نقش علمای اهل سنت و تشیع است بطوری که اگر بزرگان دین اسلام چه علمای اهل تسنن و چه تشیع اگر در سخنرانی ها و مراسم که برگزار می کنند از بازگو کردن مسائل تفرقه انگیز خوداری کرده و بیشتر بر اصول و مشترکات تاکید کنند کمک بزرگی به وحدت می کنند.
 
 
 
 
وحدت بین شیعه و سنی در بین مردم خراسان شمالی زبانزد است و ما امروز ادعا می کنیم که رتبه اول را در وجود وحدت بین برادران شیعه وسنی داریم و مراسم هایی که در همین هفته برگزار شد نیز موید این موضوع است.
اگر اهل سنت و اهل تشیع نسبت به اعتقادات یکدیگر آگاهی و دانش خود را افزایش دهند بسیاری از اختلافات جزئی که گاهی به طور ناآگاهانه مطرح می شود از بین خواهد رفت.
یکی از مسائلی که در خصوص اعتقادات اهل تسنن به اشتباه در جامعه جا افتاده است این است که مطرح می شود که اهل تسنن امام علی (ع) را قبول ندارند در حالی که ما دوازده امام را قبول داریم و حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه چهارم می پذیریم.
نکته دیگر این است که ما نیز همانند برادران شیعه خود در ماه محرم نه تنها هیچ گونه برنامه شادی برگزار نمی کنیم بلکه بیشتر افراد بالای چهل سال و زنان این ماه را روزه گرفته و در روز دهم محرم همزمان با عاشورا از نماز صبح تا غروب آفتاب با پختن غذا و تقسیم در بین همسایه ها و خانواده و برگزاری مراسم ختم قرآن و تقدیم به روح امام حسین(ع) برای ایشان عزاداری می کنیم.
البته تفاوت های جزئی در فرعیات اعتقادی داریم که این اختلافات نیز باید توسط عالمان شیعه و سنی که اطلاعات کافی نسبت به دین دارند مطرح شود و بحث شود.
 
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک