جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ساعت ۹:۵۴
محقق و پژوهشگر نانو تکنولوژی خراسان شمالی در مصاحبه با اترک نیوز:

خراسان شمالی، قطب نانوی ایران است/ایده هایی جهانی در دست مطالعه داریم/دست نیافتنی ها را یافتنی می کنیم

خراسان شمالی از نظر تجربی جزء سه قطب مطالعات نانویی ایران قرار گرفته و چهارمین آزمایشگاه تجهیز شده نانو تکنولوژی ایران در خراسان شمالی راه اندازی شده است.
چندی قبل بنرهایی را در سطح شهر دیدم که در آن بنرها، مقام آوران تیم نانوی خراسان شمالی در مسابقات بین المللی دست آوردهای نانویی معرفی شده بودند در همین راستا اترک نیوز از مدیریت تیم تحقیقاتی نانوی استان دعوت کرد تا با حضور خود در این خبرگزاری در قالب مصاحبه به تشریح فعالیت های و دست آوردهای علمی این گروه بپردازد.
 
خود را معرفی کنید و توضیح دهید که علم نانو چیست؟
میثم شریفی راد دارنده مدرک دکتری شیمی گرایش نانو تکنولوژی هستم.
درباره علم نانو نیز باید بگویم که نانو، علمی درباره ریز مواد ها یی است که در پیرامون ما وجود دارند.
همچنین نانو علمی میان رشته ای است که خود را به تمام رشته ها از جمله پزشکی، فنی و مهندسی و کشاورزی متصل کرده است.
به طور مثال در رشته عمران باید به بتن های خود ترمیم شونده اشاره کنم که خاصیت خود ترمیم شوندگی دارند و از این بتن ها در سدسازی، پل سازی استفاده می شود و در صورتیکه این سدها و یا پل ها آسیب ببینند، بتن های بکار رفته در این سازه ها به صورت هوشمند، خود را ترمیم می کنند.
همچنین باید یادآور شوم که علم نانو را اگر از نظر بعد در نظر بگیریم، نانو یعنی 10 به توان 9- متر، همچنین اگر ذرات را به ابعاد یک تا 100 نانو متری درآوریم، خاصیت های جدیدی از مواد را خواهیم دید.
 
نانو چه دنیایی است؟
نانو دنیای خیلی ریزی است، حدود 50 سال قبل پروفسور فایمن استاد دانشگاه فیزیک در یک سمیناری گفت: در آن پایین دست یک دنیایی وجود دارد که منظور وی از دنیای پایین دست همان دنیای ریز مواد است، این پروفسور یک جایزه ای را در نظر گرفت و گفت هر شخصی بتواند موتوری به ابعاد یک سانتی متر مکعب بسازد به او10 هزار دلار جایزه می دهم که دانشجویان آن دانشگاه، آن موتور را در عرض یکسال ساختند اما بعد از آن یک مسابقه ای گذاشته شد و اعلام کردند که هر شخصی که بتواند یک موتوری به ابعاد نانویی ( مولکولی ) بسازد به سازنده جایزه یک میلیون دلاری اعطا خواهد شد که تا کنون شخصی نتوانسته است این موتور را بسازد که هنوز هم تحقیقات برای خلق این موتور در حال انجام است.
این موتور چه کاربردی دارد؟
از روزی که انسان به دنیا می آید این موتور به عنوان پزشک، وارد بدن می شود و همراه انسان خواهد شد و باید بگویم که این موتور در ابعاد نانویی روی ژنوم های انسان ها حرکت می کند بازرسی دائمی در بدن انجام می دهد تا مشخص شود که آیا فرد به بیماری خاصی در نقاطی از بدن مبتلا شده است یا خیر!
 
به طور کلی درباره انجام تحقیقات نانویی در استان توضیح دهید؟
خراسان شمالی در زمینه دانش آموزی جزء قطب های نانویی کشور است یعنی خراسان شمالی از نظر تجربی جزء سه قطب مطالعات نانویی کشور است.
 
این سه قطب کدام استان ها هستند؟
استان های خراسان شمالی، خوزستان و تهران سه قطب نانویی کشور هستند که می توانم بگویم که خراسان شمالی قطب اول تحقیقات نانویی کشور است.
همچنین باید خاطر نشان کنم که ما توانستیم چهارمین آزمایشگاه تجهیز شده نانو تکنولوژی ایران را در خراسان شمالی راه اندازی کنیم که این آزمایشگاه در پژوهش سرای دانش آموزی بجنورد مستقر است و البته باید یادآور شوم که موسسه علمی – پژوهشی شعف یکی از بازوان پژوهشسرای دانش آموزی بجنورد است که مطالعات طرح های نانویی استان در این دو محیط علمی – پژوهشی در حال انجام هستند.
 
در گروه نانویی استان چه گروه های سنی حضور دارند؟
در زمینه نانو تکنولوژی مسن ترین پژوهشگر یک دانشجوی دکتری 47 ساله است و کوچکترین پژوهشگر این تیم نیز یک دانش آموز دوم ابتدایی است که هم اکنون در حال کسب آموزش می باشد علاوه بر این، تعدادی دانش آموز پنجم ابتدایی نیزخیلی حرفه ای در این گروه فعالیت دارند که این پژوهشگران تا چند سال آینده در زمینه علم نانو جزء قدرهای استان خواهند بود همچنین در موسسه شعف نیز15 نفر با تیم ما همکاری دارند که درصدد هستیم در تعامل با دانشگاه نیز دانشجویان و علاقمندانی دیگر به این تیم تحقیقاتی جذب کنیم که به طور قطع تعداد محققان این تیم به 120 نفر خواهند رسید.
 
در حال حاضر این تیم شما با چه اشخاص دیگری در تعامل هستند؟
چهار استاد دانشگاه با این گروه در تعامل هستند و همکاری می کنند همچنین حدود 20 دانشجو که در شهرهای مختلف در حال تحصیل هستند نیز با این گروه همکاری دارند.
 
تمامی گروه های تحقیقات نانویی فعال کشور تحت نظارت چه نهادی هستند؟
ستاد نانو در سال 83 به طور رسمی کارخود را آغاز کرد و حدود 11 سال است که زیر نظر حوزه ریاست جمهوری فعالیت دارد، قانون گذاری های حوزه نانوی کشور توسط این سه قطب صورت می گیرد.
 
حمایت های مالی از گروه تحقیقاتی شما چگونه انجام می گیرد؟
تا کنون هزینه ها تحقیقات را خود تامین کرده ایم ولی زمانیکه پروژه به مقاله تبدیل می شود ستاد نانو به ازای هر مقاله ای، مبلغی در حدود دو تا سه میلیون تومان اعطا می کند.
 
آیا این سه قطب در تعامل با یکدیگر بر روی موضوع مشترکی در حال تحقیق و مطالعه هستند؟
در حال حاضر این سه استان بر روی موضوع نانو لوله های کربنی به صورت مشترک در حال تحقیق و مطالعه هستند که این تحقیق یک پروژه ملی است و باید بگویم که این پروژه در زمینه لوازم الکترونیکی کاربرد خواهد داشت که موجب بهبود کارکرد و سرعت عملکرد لوازم الکترونیکی می شود.
 
آیا به طور اختصاصی موضوعات دیگری برای تحقیق در دست مطالعه دارید؟
مطالعات یک پروژه ای را در موسسه شعف انجام دادیم که این پروژه در زمینه نوعی پوشش رنگ بوده است که این محصول  به عنوان نوعی عایق در برابر فرسایش و خوردگی های مکانیکی و شیمیایی مقاومت بالای دارد و نصب لوله های گاز را متحول خواهد کرد همچنین هزینه های نصب را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد که در همین راستا نتایج تحقیقات را به شرکت گاز ارائه دادیم و آنان از این دست یافته بسیار استقبال کردند و البته باید خاطر نشان کنم که تا کنون در دنیا چنین دست یافته ای تولید نشده است.
 
برای تولید انبوه آن چه خواهید کرد؟
از طریق شرکت گاز خراسان شمالی، با شرکت گاز استان تهران و وزارت نفت کشور وارد تعامل شدیم تا بتوانیم این دست یافته را به تولید انبوه برسانیم که البته این انبوه سازی به نام استان تمام خواهد شد و پورسانت های این دست آورد برای استان خواهد بود.
 
چه تحقیقات دیگری در دست مطالعه دارید؟
چون از رشته ها و گرایش های مختلفی در این تیم تحقیقاتی حضور دارند، اولویت ها را بررسی خواهیم کرد چون ایده هایی جهانی در ذهن داریم تا بر روی آنها تحقیق و مطالعه را داشته باشیم.
در حال حاضر نیز بر روی پروژه بدنه نانو کامپوزیت ها در حال مطالعه هستیم که تحقیقات آن را از سه سال قبل آغاز کرده ایم که متاسفانه این مطالعه در داخل کشور جدی گرفته نشد و در حال حاضر نیز یکی دانشجویان این تیم که در کشور کانادا در حال تحصیل می باشد در حال انجام تحقیق بر روی این پروژه است.
 
درباره حضور تیم خود در مسابقات بین المللی توضیح دهید؟
هفتمین مسابقات بین المللی نانو تکنولوژی با میزبانی استان تهران در سال جاری برگزار شد که تیم خراسان شمالی نتایج دست یافته های خود را در زمینه نانو بیو سنسور قند خون در این مسابقات ارائه کرد که خوشبختانه معاون وزیر بهداشت نیز از این دست یافته بازدید داشت و آن را تست کرد و ایشان این پروژه را تایید کردند و گفتند که این طرح باید به نام خراسان شمالی تجاری سازی شود که در حال حاضر نیز برای تولید انبوه این دست یافته در مرحله انعقاد قرار داد هستیم.
و البته باید خاطر نشان کنم که تیم خراسان شمالی در این مسابقه توانست نمره کامل را برای این دست آورد کسب کند.
 
 
در موتوری که در ابتدا صحبت خود اشاره داشتید نیز آیا تحقیقاتی را انجام داده اید؟
این علاقه وجود دارد ولی تجهیزاتی برای انجام مطالعه در این زمینه مهیا نیست ولی این تیم درصدد است تا در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی استان در حوزه مهندسی پزشکی، پژوهش هایی در زمینه دارورسانی به بدن آغاز کند.
 
خلقت و هستی را در دنیای نانو را چگونه می بینید؟
علم نانو از طبیعت گرفته شده است، به طور مثال باید به شیشه های خود تمیز شونده اشاره کنم که عناصر این دست یافته از گل نیلوفر به دست آمده است، چون نیلوفر آبی که در مرداب رشد می کند و همیشه تمیز است و پژوهشگران نیز با مطالعه بر روی این نیلوفرها توانستند به تولید شیشه های خود تمیز شونده دست یابند.
همچنین باید اشاره کنم که به مارمولک و یا عنکبوتی که بر روی سطوح صاف راه می روند اما نمی افتند که این بخاطر وجود نانو الیافی است که در نوک انگشتان و پنجه های آنها وجود دارند، حال در آینده خواهید دید"بت من های" تخیلی عصر امروز درآینده به واقعیت تبدیل می شوند. علاوه بر این، باید بگویم که در آینده نه چندان دور، قوانین، نانویی می شوند و استفاده از ابزارها دیگر به این شکل نخواهد بود.
 
آیا با علم نانو می توان به تولید آب دست یافت؟
راستش را بخواهید در حال حاضر تلاش می شود که به این هدف برسیم چون در 20 سال آینده نیز خودرویی های خواهیم داشت که سوخت آنها آب هستند، بنابراین می خواهیم روش های ارزان تولید آب را بوجود آوریم.
 
آیا در آینده علم نانو می تواند چگونگی امکانپذیری معجزات پیامبران را حل کند؟
باید بگویم که در یک کتابی خواندم که شیخ بهایی روی مرداب راه می رفت و نکته جالب این است که در شبکه چهار نیز یک فیلم مستندی را دیدم که در این فیلم یک مسیرهای باریک سیاه رنگی را در دشت سمنان نشان داد که این مسیرها را به آقای شیخ بهایی ارجاع دادند و در این باره این موضوع مطرح شد که شیخ بهایی با دست یابی به علم نانو لوله های کربنی توانست امکان عبور از باتلاق را به دست آورد.
افزون بر این، باید خاطر نشان کنم که الان دنیا در بعد سوم است، محققان نانویی می خواهند در زمینه بعد چهارم یعنی افزایش سرعت مطالعه کنند که به طور قطع 20 سال آینده دنیا خیلی متفاوت تر از دنیای حال حاضر خواهد بود.
انتهای پیام/ قهرمانی
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک