پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ساعت ۹:۴۲
گفتگویی جذاب و صمیمی با فرمانده سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی/بخش اول

وظیفه دیروز، امروز و فردای بسیج ولایت مداری است/با رتبه ۲۰۳ در دانشگاه فردوسی قبول شدم/سریال های شبکه های داخلی را نگاه می کنم

مصاحبه مان با سردار حسینعلی یوسفعلیزاده ، فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی دو بخش کاملا متفاوت داشت یک بخش به عنوان سرداری که بیش از 34 سال از عمرش را به عنوان یک بسیجی وسپاهی در خدمت نظام بوده و یک بخشش به عنوان همسر و پدر 5 فرزند که البته هردو قسمت برای خودش جذابیت هایی داشت.
برای گرفتن مصاحبه قسمت اول چند روز قبل هماهنگی ها را انجام دادیم و در روز مصاحبه هم مدتی در ستاد فرماندهی ،پشت در اتاقشان منتظر اتمام برنامه ها وی به عنوان یک سردار ماندیم ،وقتی هم که وارد اتاق شدیم در هیبت یک سردار با آقای یوسفعلیزاده مصاحبه کردیم اما قسمت دوم به راحتی برایمان امکانپذیر شد و همان جا در دفتر کاریشان اجازه گرفتیم تا شب برای ادامه مصاحبه با سردار و همسرشان مراجعه کنیم .
اما این بار در یکی از محله های نه چندان معروف شهر به آدرس داده شده رسیدیم با خانه ای بسیار معمولی روبرو شدیم وقتی زنگ در را زدیم سردار خودشان به استقبال آمدند و ما را تا داخل خانه همراهی  کردند و با صمیمیت در پذیرایی به همسر و دخترشان کمک می کردند، این دو بخش هر کدام حرف هایی از جنس خودش داشت که در ادامه می خوانید.
 
 
لطفاخودتان رامعرفی کنید؟
حسینعلی یوسفعلیزاده در خانواده ای مذهبی در روستای جیم آباد از توابع شهرستان مشهد به دنیا آمدم دارای 5 فرزند 3 پسر و 2 دختر هستم که دو پسر و یک دخترم ازدواج کرده اند و یک پسرم دانشجو و دختر کوچکم که فرزند آخراست دانش آموز است.
دوران تحصیلاتتان را کجا گذراندید؟
از حدود 10 سالگی همراه برادر بزرگترم برای تحصیل به مشهد رفتیم و تحصیلات را ادامه دادم تا اینکه در سال 57 با رتبه 203 در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد قبول شدم .
از چه سالی عضو بسیج هستید؟ نحوه ورود خود را به سپاه بیان کنید؟
از اول انقلاب بسیجی بودم و از سال 59 فرمانده بسیج هستم،  سابقه عضویتم در بسیج بر می گردد به اوایل انقلاب وقتی که کمیته انقلاب اسلامی شکل گرفت، ابوی بنده جانشین این کمیته در روستای محل زندگیمان (جیم آباد) مشهد بود و چون سواد نداشتند من و برادرم را به عنوان دستیار برای خودشان انتخاب کرده بودند، درمهرماه سال 57 من در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد قبول شده بودم ولی با اوجگیری مبارزات انقلابی دانشگاه ها تعطیل شدند  و ترم دوم دانشگاه از سال 58 شروع شد ، در زمان اغتشاشات قبل انقلاب به عنوان یک دانشجو پای ثابت تظاهرات در مشهد بودم ،مرکزثقل برنامه هایمان هم چهارراه شهدا و حرکت به سمت حرم رضوی بود و بیت آیت الله شیرازی نیز تبدیل شده بود به وعده گاه تظاهرکنندگان.
ورود من به بسیج 4 مرحله داشت ،ابتدا که همکار افتخاری کمیته انقلاب شدم ، مرحله دوم سال 59 بود که در دوره های آموزشی که برای بسیجیان برگزار می شد، شرکت کردم و از میان آموزش دیده ها به عنوان فرمانده پایگاه انتخاب شدم و مرحله سوم سال 60 زمانی که جنگ شروع شد در مراجعه ای که به بسیج مشهد داشتم ،فرمانده بسیج مشهد متقاضی همکاری تمام وقت من با سپاه شد و با دیپلماسی که راه انداختند موافقت این کار را از پدر گرفتند و من به عنوان بسیج ویژه فرمانده بسیج روستایی شرق مشهد منصوب شدم و حدود یک سال و 8 ماه خدمت کردم تا اینکه یک روز در جریان سرکشی و بازدید فرمانده سپاه مشهد وقتی من را با لباس بسیجی دیدند ، علت را پرسیدند و من گفتم که کادر نیستم ،روز بعد از بازدید از نیروی انسانی فرخوان دادند و یک کد پرسنلی به من دادند و بعد از یک سال و نیم بسیجی فعال بودن تبدیل به کادر رسمی شدم.
در سپاه مشهد و تهران در رده های مختلف خدمت کردم و از سال 84 تا الان نیز در خراسان شمالی به عنوان فرمانده منطقه مقاومت ، جانشین فرمانده سپاه و فرمانده سپاه مشغول به فعالیت هستم.
آیا دیگر اعضای خانواده شما هم عضو بسیج هستند؟
ما 6 برادرو 3 خواهر هستیم که الحمد الله از همان ابتدا در خانواده ای پرورش یافتیم که ابوی یک بسیجی و جزو اولین پاسدارهای انقلاب  و جانشین کمیته انقلاب روستای محل زندگیمان بودند و والده نیز زن حزب الهی و بسیجی بودند و دیگراعضای خانواده همه در مسیر انقلاب بوده و هستند.
روزانه چند ساعت در کنار اعضای خانواده هستید؟
هر روز بعد از پایان کار به منزل می روم و بقیه روز در اختیار خانواده هستم مگر اینکه برنامه ویژه ای پیش بیاید .
درانتخاب رشته تحصیلی،اشتغال و ازدواج فرزندانتان چقدر دخالت می کنید؟
همیشه سعی کرده ام به فرزندانم مشاوره بدهم و الان هم با اینکه فرزندانم اکثرا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند باز هم با مشورت یکدیگر انتخاب ها را انجام می دهیم ولی هیچگاه سلطه گری و استبداد در کار نبوده است.
در مورد ازدواج هم، دو پسر و یک دخترم ازدواج فامیلی داشته اند که شاید عده ای این نوع ازدواج را دوست نداشته باشند اما ما این نوع ازدواج را ترجیح می دهیم و تاکنون هم ازدواج های فرزندانم موفق بوده است.
 
 
آیا فیلم و یا سریال هم تماشا می کنید آخرین بار کی سینما رفته اید؟
همراه اعضای خانواده سریال ها و فیلم های اجتماعی و تاریخی شبکه های داخلی را تماشا می کنم البته فیلم های کره ای را هم به خاطر پیام ها و جریاناتی که در این سریال ها دنبال می شود به عنوان یک واقعیت قابل تکرار دنبال می کنم. آخرین باری که به سینما رفتم هفته دفاع مقدس امسال بود که فیلم "چ" را تماشا کردم.
آیا در مراسم های عروسی شرکت می کنید؟ 
در مراسم های عروسی که شئونات اسلامی رعایت شود حتما شرکت می کنم و همچنین در مراسم های عزاداری ، برنامه های مسجد محل هم حضور دارم. 
چقدر می توانید همراه خانواده در شهر بجنورد به خرید بروید؟
چون در شهر بجنورد محیط کوچک است و تقریبا اکثریت مردم ما را می شناسند معذوریت هایی برای حضور در بازار و خرید دارم اما در مشهد اینطور نیست و بیشتر همراه خانواده در این شهر خریدهایمان را انجام می دهیم اما خریدهای لازم و ضروری را در همین جا نیز انجام می دهم.
سردار به نظر شما هدف از تشکیل بسیج چیست؟ وظیفه یک بسیجی چیست؟
هدف کانونی و اصلی تشکیل بسیج ریشه در فرامین الهی ،خلقت انسان و ارسال انبیا و پیامبران دارد و پس از پیروزی انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به عنوان شاگرد مکتب انبیا و مرجع تقلید برای ایستادگی در مقابل بدخواهان ،کینه توزان، دشمنان و فتنه گران عصر خویش با این منطق که دفاع یک امر واجب بر همه است و مملکتی که 20 میلیون جوان دارد باید بیست میلیون بسیجی و تفنگدار داشته باشد تا بتواند روی پای خود بایستد، بسیج را ایجاد کردند.سازماندهی بسیج از سوی صاحبان اصلی انقلاب در جهت پاسداری و دفاع  از ارزشهای انقلاب اسلامی است که با محوریت امام (ره) آغاز و با مدیریت مقام معظم رهبری ادامه دارد و امروز هدف بسیج تشکیل ارتش ده ها میلیونی است.
در حال حاضر اولویت بسیج و سپاه را چه می دانید؟
بسیجیان سربازان ولایت ، امامت و رهبران دینی هستند ووظیفه دیروز،امروز و فردای بسیجیان حرکت بر مدار ولایت است و سرانگشت ولایت اشاره دارد به عرصه هایی که باید بر مدار آن باشیم و اگر یک بسیجی ولایت مدار باشد اولویت هایش مشخص می شود  اما گاهی می بینیم بعضی ها می گویند ولایت مدار هستیم اما 20 سال از زمان خود عقب هستند،بعضی ها هنوز در زمان جنگ سخت مانده اند، بسیجی باید فرزند زمان خویش و در رکاب امام زمان خویش باشد و زمانی که امام زمان غایب است وظیفه بسیجی اطاعت از نائب برحقش ولی فقیه است، خدا رحمت کند کسی را که فرمان ولی را بشنود، بفهمد،باورکند و اجرا کند.
سردار به نظر شما برای زنده نگه داشتن راه شهدا و ترویج فرهنگ شهادت چه باید کرد؟
این گفته گرانبهای  رهبری که فرمودند زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست اشاره دارد به حرکت کاروان اسرا و خاندان امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا و سخنرانی زینب کبری (س) در مجلس یزید و این یعنی اینکه باید برای زنده نگه داشتن یاد شهدا یزید زمان را بشناسیم ودر مقابل زورگویی های آنان ایستادگی کنیم ،زنده نگه داشتن یاد شهید یعنی حرکت در مسیری که آنان حرکت کردند البته برگزاری یادواره های شهدا، ار دوهای راهیان نور، تالیف کتاب از زندگی نامه شهدا و عمل به وصیت آنان ترویج فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن یاد آن عزیزان است.
باتوجه به هجمه های فرهنگی ،اعتقادی و جنگ نرم دشمن یک بسیجی چه طور می تواند درمقابل این هجمه ها بایستد؟
در برابر آسیب ها، کج مداری ها و انحرافات، اسلام یک نسخه جامع و شفابخش به نام امربه معروف و نهی از منکر ارائه کرده است اما به دلیل ضعف کارکردها در نظام تربیتی و آموزشی بسیاری از مردم با ابعاد عملی این واجب درگیر نیستند و به نوعی بین تذکردهنده و تذکر گیرنده احساس بالا و پاینی بوجود آمده که باعث نمود کم این فریضه در جامعه شده است.
اگر همه سبک زندگی اسلامی را یاد بگیریم و وقتی با منکری مواجه می شویم به یکدیگر تذکر دهیم بسیاری از آسیب های اجتماعی و حرمت شکنی ها در جامعه کم می شود ، اما در حالی که تهاجم فرهنگی با شدیدترین حملات در حال انجام است شاهد این درد سنگینی هستیم که هنوز امربه معروف و نهی از منکر در جامعه رواج پیدا نکرده است، امروز تهاجم فرهنگی و رواج سبک زندگی غربی را حتی در عزاداری های مردم  در سوگ عزیزانشان می بینیم که این یک درد بزرگ است بعضی وقت ها که می بینم معلم به جای امر به معروف ،امر به منکر می کند غصه ام می گیرد و تنها راه علاج این آسیب ها گرایش به اسلام و یادگیری سبک زندگی دینی است.
ادامه دارد....
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک