جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ساعت ۱۵:۹
کودک چهارساله بی خبر از هویت والدین؛

معمای کودک بدون شناسنامه

آدرس را تلفنی از دختر خانواده می گیریم اما در پس کوچه های حاشیه شهر بجنورد در میان کوچه های خاکی گم می شویم . قرارمان را می گذاریم سر کوچه تا هم دیگر را ملاقات کنیم ، با زنی 40 ساله که چهره شکسته اش بیشتر از سن واقعیش را نشان می دهد همراه می شویم تا به سمت خانه پدر و مادرش برویم این فاصله فرصتی است تا صحبتی درباره وضعیت مهدی کودک معمای داستان داشته باشیم.

به گزارش اترک نیوز، خانم پور محمد به خبرنگار ما گفت: من سومین دخترخانواده هستم ما چهار تا خواهر هستیم که همه ازدواج کرده ایم . ،پدر و مادرم که حدود 70 سال سن دارند چهار سال پیش وقتی برای زیارت به مشهد رفته بودند با بچه ای از سفر آمدند و گفتند که این بچه را در حرم مادرش به آنها می سپارد و دیگر برنمی گردد. ما گفتیم بچه را تحویل دهند وگرنه برایشان درد سر می شوند ولی پدر و مادرم مخالفت کردند و گفتند این بچه در حرم امام رضا (ع) به ما پناه آورده ما چطور آن را تحویل دهیم .

درب خانه می رسیم ،در می زنیم و صدای پیرزنی از ته خانه می آید . بعد از احوالپرسی ما را دعوت می کند. خانه ای کاهگلی با سقف چوبی که روی تیر های چوبی رد آب چک های زمستان قبل را به همراه دارد .فرش های خانه  تیکه موکت های رنگی است که سعی شده است تا سطح زمین را پوشش دهد . پنجره ها بدون پرده است و اتاقی ساده  با دیوار های کاهگلی و یک تلویزیون که رویش را پوشانده اند و بخاری که وسط خانه است تنها وسایلی است که به چشم می خورد .

 

وارد اتاق که می شویم پیرمرد با لباس مشکی که نشان از عزاداری برای ماه محرم دارد، روی زمین بر روی موکت هایی که تنها فرش اتاق هستند سرش را روی بالشی کوچک گذاشته است و استراحت می کند با ورود ما برمی خیزد و به دیوار تکیه می دهد

دخترش می گوید :امروز کار نبوده پدرم در خانه است ،کارگری می کند و لقمه ای نان حلال سر سفره می گذارد.

کمی که می نشینیم . پیرزن روبرویمان زانویش را بغل می گیرد و پسر بچه 4 ساله را به لهجه ترکی صدا می زند .مهدی به سمت ما می آید  اما غریبی می کند چند کلمه ای ترکی صحبت می کند و گوشه دیوار کنار پیرمرد پناه می گیرد، پیرزن به فارسی نمی تواند صحبت کند  به ترکی شروع به صحبت می کنیم .

 

داستان مهدی را برایمان تعریف می کنید؟

حدودا چهارسال پیش برای زیارت به حرم امام رضا (ع) رفته بودیم که خانمی با بچه اش کنار ما آمد و از ما خواست تا بچه را نگه داریم تا برگردد، ما هم قبول کردیم. ولی هر چه منتظر شدیم بر نگشت سه روز در حرم ماندیم و سراغ مادر بچه را گرفتیم ،گفتیم شاید برگردد ولی کسی پیدا نشد و بچه را با خود به بجنورد آوردیم.

به خادم های حرم هم گفتید؟

نه اطلاعی ندادیم.

 

پیرمرد به دیوار تکیه داده است و دستش را ستون سرش کرده است به آهستگی می گوید :دخترم شما جای ما بودید به همان خدا بگویید اگر زنی بچه ای را به شما بسپارد و بگویید مراقبش باشید تا برگردم چه کار می کردید؟ سه روز در حرم دنبالش می گشتیم ،گدایی کردم وشیرخشک خریدم و تکه پارچه جمع کردیم تا بچه ای را که نافش نیفتاده است را قنداق کنیم .

آیا مدرکی همراه این بچه بود ؟

نه مدرکی نداریم چرا باید دروغ بگویم از شما اگر بترسم خدا را چه کنم . مدرک ما خدا و امام رضا (ع ) است که در حرمش این اتفاق افتاد.

برای گرفتن شناسنامه چه کار کرده اید ؟

به ثبت احوال مراجعه کردیم و نامه دادند که به پزشکی قانونی برویم و آنجا برای انجام آزمایش ها مارا به مشهد فرستادن برای آزمایش ها 350هزار تومان پول قرض گرفتیم، قرار بود به مهدی شناسنامه بدهند که کل پرونده را در پزشکی قانونی از ما گرفتند و گفتند این بچه شما نیست که شناسنامه بدهیم .

مهر و محبت این بچه در دل ماست . خودمان گشنگی کشیده ایم، پول قرض کرده ام تا برایش شیرخشک آزاد بگیرم، کارگری کرده ایم و روی زمین خوابیده ایم اما نگذاشته ایم ذره ای به این بچه سخت  بگذرد . پیرمرد در حالی که اشک در چشمانش حلقه می زند، می گوید:مگر تابوتم را از در این خانه بیرون برده باشند تا بتوانند بچه را از ما بگیرند .

مهدی پشت پیرمرد می ایستد و به ما چشم می دوزد چشمان رنگی و زیبایش معصومیتش را چند برابر کرده است . مهدی کودکی که از حرم امام رضا به گفته این پیرمرد و پیرزن به آنها سپرده شده است . بدون شناسنامه هویتی ندارد . معلوم نیست مادر و پدر واقعی این کودک کجا هستند ؟ اما مهر و محبت بین مهدی و این خانواده آنقدر زیاد است که نشان از این دارد که به شایستگی از او نگه داری کرده اند اگر چه در تنگناهای مالی قرار دارند.و امروز تقاضا دارند تا به انها کمک شود بتوانند برای "مهدی" شناسنامه بگیرند تا به گفته خودشان در دوران پیری عصای دستشان شود.

آنچه مسلم است ، دستگاه های مرتبط در این زمینه بر اساس قانون عمل می کنند  اما سئوالی که در اینجا در ذهن ایجاد می شود این است که آیا محبت و عاطفه را می شود طبق قانون تعریف کرد؟

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
منوچهر تفضلی | 1393/09/02
0
40
خیلی ناراحت کننده بود
نام :
ایمیل
نظر
زینب | 1393/09/02
0
5
چقد خوشگله.چه چشمای درشتی داره.
نام :
ایمیل
نظر
دانیال | 1393/09/02
0
10
چه کمکی ازدست مابرمیاد؟؟
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1393/09/02
0
19
از تصاویر معلوم بود وضع خونشون اصلا خوب نیست.میشه شماره حساب محبت کنید بدید.تنهاکمکی که از دستم برمیاد کمک مالی و دعا
نام :
ایمیل
نظر
... | 1393/09/02
0
10
درام خوب تعریف شده بود عکسها هم تطابق داشت من رو یاد این حرف شریعتی انداخت دیروز همسایه مان از گرسنگی مرد در عزایش گوسفندها سر بریدند..... حالا میگم اگه اون دنیا راست باشه به نظر شما تکلیف اینطور بچه ها چیه؟
نام :
ایمیل
نظر
وحح | 1393/09/02
0
4
خدامرگم بده هنوز همچین خونه های گاه گلی هست؟کجاست؟روستاست یا داخل شهره؟اتیش گرفتم.کاش عکس بیشتر از خونشم میذاشتید.لااقل مسئولین یه پولی بهش بدن کمکش کنن.ااشا.. شناسنامه هم بدن
نام :
ایمیل
نظر
عادل | 1393/09/02
0
8
خوب این پیرمرد پیرزن تاکی میتونن نگه داری کنن از این طفلک؟خودشونم پیرن خوب.الهی
نام :
ایمیل
نظر
باجناق | 1393/09/02
0
5
یه مستند اجتماعی سیاه و سفید(گزارش تصویری) از زندگی این اقا مهدی بگیرید عین توپ صدامیکنه
نام :
ایمیل
نظر
منتظر | 1393/09/03
0
1
سلام ازتون خواهش میکنم آدرسشوبدید خیلی میشه کمک کرد فقط آدرس بدید خواهش میکنم اجرت باابا عبدالله وب سایت ایمیل
نام :
ایمیل
نظر
علی قلی زاده | 1393/09/03
0
2
سلام بی شک این موضوع را سازمان بهزیستی باید پیگیری کند و کسی حق ندارد این کودک را بدون انجام مراحل قانونی که دادن تعهدات و ضمانت های نگهداری است مورد سرپرستی قرار دهد. اگر چه این آقا و خانم نیت خیر دارندولی این کودک به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارد شناسنامه داشته باشد و مورد حمایت های مالی ، سرپرستی نظام قرار گیرد و تنها بعد از طی مراحل قانونی می شود او را تحت سرپرستی قرار داد. به زبان ساده در هر کشوری کودکی که سرپرستی نداشته باشد؛ دولت سرپرست اوست و باید زندگی اش را تأمین کند. از پیگیری های رسانه ای شما کمال تشکر را دارم.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک