جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۳۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ساعت ۱۵:۳۳
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی منصوب شد

سویدانلویی آمد، نورالهی رفت

آیین تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی برگزار شد و آدینه محمد سویدانلویی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی منصوب کرد.
 
به گزارش اترک نیوز،ظهر امروز طی آیینی که در محل سالن حافظ شهرداری بجنورد برگزار شد از زحمات عیسی نور الهی و علی کاظمی سرپرست و مدیر کل سابق میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تقدیر و سویدانلویی به عنوان مدیر کل جدید منصوب شد.
سویدانلویی که سوابقی چون ریاست آموزش و پرورش خواف، فرمانداری خواف و فرمانداری سرخس را در کارنامه خود دارد از نیروهای بومی استان و متولد شهرستان شیروان است.
وی جایگزین عیسی نوراللهی شده که اوایل خرداد ماه امسال از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی منصوب شده بود.
پیش از سرپرستی نورالهی در اداره کل میراث خراسان شمالی، علی کاظمی به مدت پنج سال مدیریت این اداره کل را برعهده داشت.
معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در این مراسم گفت: 80 درصد روستاهای این استان به دلایل طبیعی ، آداب و رسوم قابلیت گردشگری دارند.
 
 
علی نیا افزود: استان خراسان شمالی دارای مجموعه عظیمی از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی با اقوام و قومیت های مختلف است .
وی تاکیدکرد:  براین اساس یکی از وظایف اساسی این سازمان شناسایی و رسیدگی به این میراث ها در راستای حفظ و نگهداری این آثار باستانی، تاریخی و مناطق گردشگری و جذب گردشگر فعال تر از قبل است.
 
علی نیا، حفظ میراث فرهنگی را یکی از بارزترین وظایف این سازمان اعلام کرد وگفت: استان خراسان شمالی مجموعه فرهنگ ها و اقوام مختلف است که سال ها  درکنارهم با آرامش زندگی می کنند، بایستی این میراث گرانبها به صورت جدی نگهداری و حفظ شود و نباید به دست فراموشی سپرده شود.
 
وی افزود: حفظ ، نگهداری  این میراث گرانبها نیازمند همکاری واهتمام همه دستگاه های استان و مردم است .
وی رونق صنایع دستی در روستاها و شهرهای استان را نیازمند کمک و حمایت های مستمر دستگاه های متولی استان دانست وافزود: باید شرایطی فراهم شود تا ظرفیت های قوی این منطقه تقویت شود و با ایجاد بازار صنایع دستی دراستان ، اشتغالزایی برای جمع کثیری از جوانان فراهم شود.
 
علی نیا ،11 روستای استان خراسان شمالی را روستای هدف گردشگری اعلام کرد وگفت: همچنین 22 نقطه ی این استان به عنوان منطقه گردشگری انتخاب شده است.
نوراللهی سرپرست سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی نیز دراین مراسم صنعت گردشگری را  بستر مناسب اقتصاد فرهنگ دانست وگفت: این صنعت در تحکیم بنیادهای فرهنگی ، اقتصادی نقش مهمی را برعهده دارد.
 
 
وی   24 منطقه گردشگری ،مناطق حفاظت شده ، یوزپلنگ آسیایی، منابع آبی و سدهای متعدد، 1300 اثر باستانی و 528 اثر ثبت شده ، شهر تاریخی بلقیس و شرایط آب و هوایی 4 فصل را از جمله پتانسیل ها باارزش این استان برشمرد.
نوراللهی با اشاره به ثبت جهانی موسیقی مقامی خراسان شمالی گفت: این استان 6 موزه فعال مردم شناسی و باستان شناسی دارد.
وی به صنایع دستی استان خراسان شمالی اشاره کرد وتصریح کرد: صنایع دستی این استان باتوجه به تنوع قومیت های مختلف و حداکثر جمعیت روستایی با 51 رشته و بیش از 13 هزار صنعتگر فعال دراین عرصه فعالیت می کنند.
نوراللهی از وجود 5 مرکز آموزشی ثابت و 6 مرکز سیار صنایع دستی در سطح استان خبرداد و فعال سازی گردشگری الکترونیکی ، برگزاری کمیسیون های گردشگری با دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد، احداث موزه های تخصصی مشترک ، احداث بازارچه های دائمی در محورهای موصلاتی از برنامه های و اقدامات انجام شده این سازمان اعلام کرد.
وی در پایان دو درخواست این اداره کل را از سازمان میراث فرهنگی را شامل مساعدت جهت اجرایی کردن تعهدات و پروژه های سفر رهبری و پیگیری ساختمان اداری عنوان کرد. 
مدیر کل جدید اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این آیین گفت: باید فرهنگ سرمایه گذاری را ببخشیم زیرا در این صورت است که می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
 
 
سویدانلویی افزود: خوشبختانه از 300 نوع صتایع دستی که در کشور وجود دارد 50 نوع آن در خراسان شمالی تولید می شود که این فرصتی مغتنم برای خراسان شمالی است.
وی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی دیگر با شیوه های سنتی عمل نمی شود بلکه باید با تفکر ،مطالعه و برنامه ریزی در کارها به سمت جلو پیش برویم.
انتهای پیام/
 
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک