جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ساعت ۷:۱
  مسئول طرح نفس در استان خبر داد:

 تولد ۶۴ نوزاد با اجرای نفس در خراسان‌شمالی

مسئول طرح نفس در خراسان‌شمالی گفت: از ابتدای راه‌اندازی مرکز نفس در خراسان شمالی ۱۱۲ جنین از سقط نجات داده شده و تاکنون ۶۴ نوزاد سالم متولد شده‌اند.
 تولد ۶۴ نوزاد با اجرای نفس در خراسان‌شمالی,

فاطمه مقدسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: طرح نفس برای نخستین‌بار در خراسان شمالی از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کارکرده است.

 

 وی با اشاره به اینکه «نفس» برگرفته از نجات فرزند سالم است، ادامه داد: طرح نفس با همکاری ماما، پزشکان، پرستاران، درمانگاه‌های مامایی، مرکز مشاوره رضوان و بسیج جامعه پزشکی آغاز شده است.

 

 مقدسی یادآور شد: از آغاز این طرح در خراسان شمالی که حدود دو سال می‌گذرد، آمار قابل‌توجهی از مقابله با سقط‌جنین ثبت شده که گام مثبتی در راستای موفقیت‌های این طرح خواهد بود.

 

 مسئول طرح نفس در خراسان شمالی بیان داشت: از ابتدای راه‌اندازی مرکز نفس و اجرای این طرح در استان ۱۱۲ مادر باردار در این استان که قصد سقط‌جنین سالم خود را داشتند با حمایت‌های این مرکز از اقدام خود منصرف شده‌اند.



 وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز پنج انصراف از سقط در این مرکز به ثبت رسیده است، گفت: در این بازه زمانی ۵ نوزاد سالم از مادرانی که از سقط‌جنین سالم منصرف شده‌اند متولد شده است.

 

 مقدسی با بیان اینکه تاکنون ۶۴ نوزاد سالم حاصل از اجرای این طرح در استان چشم به جهان گشوده‌اند، افزود: مراکز مردمی نفس باهدف نجات فرزندان سالم از سقط عمدی جنین، راه‌اندازی شده‌اند و در این راستا از همه ظرفیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، توانمندی‌های اجتماعی در ابعاد درمانی، تشخیصی، حمایتی و مشاوره‌ای برای حفظ جان انسان‌ها استفاده می‌شود.

 

 مسئول اجرای طرح نفس در خراسان شمالی بیان داشت: بیشترین مشکلاتی که خانواده‌ها نسبت به سقط‌جنین اقدام می‌کنند، مربوط به مسائل مالی و اقتصادی، مشکلات خانوادگی، اعتیاد، تحصیل و اشتغال مادر بوده که بعد از مشاوره‌های مداوم، از سقط‌جنین انصراف داده‌اند.

 

 این کارشناس مامایی اضافه کرد: سقط‌جنین برای مادر عوارضی از جمله، خونریزی، عفونت، چسبندگی‌ها و ناباروری مادر را به همراه دارد که معمولاً این عوارض به دنبال سقط‌های غیرقانونی در مراکز غیربهداشتی و غیرقانونی اتفاق می‌افتد که در برخی موارد حتی نارسایی کلیه و منجر به فوت مادر هم خواهد شد.

 

مقدسی گفت: همچنین بعد از سقط‌جنین علاوه بر مشکلات جسمی که برای مادر ایجاد خواهد شد، مشکلات روحی و روانی که به دلیل عذاب وجدان برای مادر ایجاد می‌شود، تا مدت‌ها همراه او خواهد بود.

 

 وی ابراز داشت: برخی از انواع سقط‌جنین‌ها به دلیل شرایط و بیماری‌های مادر یا جنین پس از بررسی پزشکی قانونی صورت می‌گیرد؛ اما برخی از انواع سقط‌جنین عمدی است.

 

 این مسئول یادآور شد: گروهی که در مسیر سقط‌جنین قرار می‌گیرند از این مسئله اطلاعی ندارند که سقط‌جنین در واقع گرفتن جان یک انسان است و به احکام شرعی آن نیز واقف نیستند، در طرح نفس به این دسته از زوجین، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود تا از سقط‌جنین منصرف شوند.

 

مصاحبه از: آرزو رحمانی 

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک