جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ساعت ۱۲:۵
دبیر پیشکسوت خراسان‌شمالی:

موفقیت دانش‌آموزانم، بزرگ‌ترین دلخوشی‌ام است

دبیر پیشکسوت خراسان‌شمالی گفت: وقتی معلمان می‌بینند که دانش‌آموزان‌شان به یک مقطعی از زندگی رسیده‌اند که می‌توانند در کشور خدمت کنند شوق و ذوق وصف نشدنی در ذهن‌ معلمان می‌ماند و این بزرگ‌ترین دلخوشی‌ام است.
موفقیت دانش‌آموزانم، بزرگ‌ترین دلخوشی‌ام است,

عبدالقهار دهقانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: ورودی سال ۷۰ به دانشگاه در رشته هنرآموزی متالورژی بودم و در سال ۷۳ در هنرستان سید جمال‌الدین اسدآبادی که بالغ بر ۸۵ نفر پرسنل دارد مشغول به تدریس شدم.

وی افزود: علاقه فراوان بنده به هنرآموزی به این علت بود که وقتی از یک تکه فلز ساده وسایل تزئینی و کاربردی در زندگی انسان ساخته می‌شود، لذت می‌بردم.

دبیر پیشکسوت خراسان شمالی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند که هر کسی نکته‌ای به‌من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است، در این حدیث به‌خوبی جایگاه ویژه معلم و استاد تبیین شده و در دین مبین اسلام نیز به یادگیری و آموزش بسیار تأکید شده است.

دهقانی ادامه داد: همین‌که دستورات پروردگار به‌صورت کتاب در اختیار انسان‌ها قرار گرفته بزرگترین دستور از سوی پروردگار است که آموزش و یادگیری را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند و برای هر آموزشی معلمی لازم است بنابراین احترام معلم از هر انسانی بالاتر خواهد بود.

وی بیان کرد: ارتباط دانشجویان و استادان و دانش‌آموزان با معلمان مانند سایر ارتباطات امروزی دچار چالش‌ها و ضعف‌هایی شده است. فضای مجازی، گستردگی ارتباطات، تغییر نسل، انفجار اطلاعات هریک می‌تواند عامل این از هم گسیختگی فرهنگی در رابطه با احترام و ادب نسبت به بزرگترها و به‌ویژه معلمان و استادان شود.

این استاد دانشگاه افزود: اکنون پس از ۳۳ سال اگر زمان بازگردد قطعا باز هم شغل شریف معلمی را انتخاب خواهم کرد زیرا تنها در این صورت است که می‌توانم رسالت خویش برای انتقال اطلاعات و دانش را بجا آورم.

دهقانی یکی از خاطرات دروان تدریسش را اینگونه شرح داد: روزانه با اتفاقات تلخ و شیرین زیادی مواجه هستم به‌ویژه که تدریسم در هنرستان و کارگاه‌های فنی بوده است. از سال ۸۸ الی ۹۳ سمت مدیریت هنرستان سیدجمال‌الدین اسدآبادی را داشتم در آن زمان مسابقات علمی عملی بین دانش‌آموان برگزار می‌شد و هرساله هنرستان سید جمال‌الدین اسدآبادی مقام‌های اول تا سوم را کسب می‌کرد.

وی ادامه داد: این مسابقات باعث می‌شد جذب دانش‌آموز به هنرستان بیشتر باشد و در رشته‌های متالورژی، تاسیسات و مکانیک خودرو، ساخت تولید دانش‌آموزان با استعداد را جذب می‌کردیم.

دهقانی عنوان کرد: بعد این دوران نظام آموزشی تغییر پیدا کرد، مسابقات برگزار نشد و دانش آموزان کمتری به هنرستان روی می‌آوردند.

این دبیر پیشکسوت خراسان شمالی یکی دیگر از خاطرات شیرین تدریسش را اینگونه بیان کرد: در سال ۹۲ یکی از دانش‌آموزان در مسابقات علمی مقام اول کشوری می‌آورد و  به دستور وزیر کشور آن زمان مدیر هنرستان که بنده بودم را به عنوان تشویقی سفر کربلا را به من هدیه کردند و قسمت شد به سفر کربلا بروم.  

وی گفت: بسیار خرسند هستم که دانش‌آموزانم را بعد از سال‌ها می‌بینم که استاد دانشگاه یا در کارخانه‌های استان مشغول به کار شده‌اند.  

این دبیر پیشکسوت خراسان شمالی ادامه داد: وقتی معلمان می‌بینند که دانش‌آموزان‌شان به یک مقطعی از زندگی رسیده‌اند که می‌توانند در کشور خدمت کنند، مستقل و تشکیل خانواده داده‌اند، شوق و ذوق وصف نشدنی در ذهن‌ ما می‌ماند.

دهقانی بیان کرد: تجهیزات هنرستان‌ها معمولا به روز نیستند و از مسئولین آموزش و پرورش درخواست داریم تجهیزات به روزتری تخصیص داده شود تا آموزش بهتری برای هنرجویان صورت گیرد.

وی افزود: بنده و همسرم هر دو فرهنگی هستیم و تمام کارمندانی که وارد عرصه کار می‌شوند بامشکلات زندگی روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند.  

دهقانی با بیان اینکه بیشتر زحمت‌های خانه بر روی همسرم بود، گفت: بعدازظهرها برای روز بعد غذا درست می‌کرد و مادرخانمم برای نگهداری از بچه‌ها خانه ما می‌آمدند.

این دبیر پیشکسوت خراسان‌ شمالی در پایان اظهار کرد: خوبی این که هردو فرهنگی هستیم این است که سه ماه تابستان تعطیل بودیم و مسافرت می‌رفتیم و سعی می‌کردیم روزانه مطالعه داشته‌باشیم تا برای آموزش بهتر دانش آموزان با اطلاعات بیشتری سرکلاس برویم.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک