چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۸۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ساعت ۱۰:۲۱
عصر اترک آخرین وضعیت طرح نفس را در استان پیگیری کرد؛

نفسی که جان‌آفرین شد

سقط‌جنین به‌صورت عمدی و غیرعمدی یکی از دلایل اثرگذار در کاهش جمعیت در کشور بوده است که در این راستا طرح نفس (نجات فرزندان سقط) طی چهار سال گذشته توانسته به کاهش سقط‌ها کمک داشته باشد.
نفسی که جان‌آفرین شد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، طی سال‌های اخیر کاهش جمعیت به یک هشدار جدی تبدیل شده و زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده است.

براین‌اساس طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای رشد جمعیت کشور انجام شده که یکی از مهم‌ترین آنها اجرایی‌شدن طرح جوانی جمعیت با تصویب آن در مجلس بوده است.

همچنین با پیگیری‌های صورت‌گرفته و کارشناسی‌های انجام شده سقط‌جنین یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت در کشور تبدیل شده، بنابراین در راستای مقابله با این موضوع طرح نفس از سال ۹۹ در کشور راه‌اندازی شده است.

 

نفس ۱۱۲ جنین را از سقط نجات داد

مسئول طرح نفس در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: طرح نفس برای نخستین‌بار در خراسان شمالی از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کارکرده است.

وی با اشاره به اینکه «نفس» برگرفته از نجات فرزند سالم است، ادامه داد: طرح نفس با همکاری ماما، پزشکان، پرستاران، درمانگاه‌های مامایی، مرکز مشاوره رضوان و بسیج جامعه پزشکی آغاز شده است.

مقدسی یادآور شد: از آغاز این طرح در خراسان شمالی که حدود دو سال می‌گذرد، آمار قابل‌توجهی از مقابله با سقط‌جنین ثبت شده که گام مثبتی در راستای موفقیت‌های این طرح خواهد بود.

مسئول طرح نفس در خراسان شمالی بیان داشت: از ابتدای راه‌اندازی مرکز نفس و اجرای این طرح در استان ۱۱۲ مادر باردار در این استان که قصد سقط‌جنین سالم خود را داشتند با حمایت‌های این مرکز از اقدام خود منصرف شده‌اند.

 

تولد ۶۴ نوزاد سالم با اجرای نفس در خراسان شمالی

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز پنج انصراف از سقط در این مرکز به ثبت رسیده است، گفت: در این بازه زمانی ۵ نوزاد سالم از مادرانی که از سقط‌جنین سالم منصرف شده‌اند متولد شده است.

مقدسی با بیان اینکه تاکنون ۶۴ نوزاد سالم حاصل از اجرای این طرح در استان چشم به جهان گشوده‌اند، افزود: مراکز مردمی نفس باهدف نجات فرزندان سالم از سقط عمدی جنین، راه‌اندازی شده‌اند و در این راستا از همه ظرفیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، توانمندی‌های اجتماعی در ابعاد درمانی، تشخیصی، حمایتی و مشاوره‌ای برای حفظ جان انسان‌ها استفاده می‌شود.

مسئول اجرای طرح نفس در خراسان شمالی بیان داشت: بیشترین مشکلاتی که خانواده‌ها نسبت به سقط‌جنین اقدام می‌کنند، مربوط به مسائل مالی و اقتصادی، مشکلات خانوادگی، اعتیاد، تحصیل و اشتغال مادر بوده که بعد از مشاوره‌های مداوم، از سقط‌جنین انصراف داده‌اند.

این کارشناس مامایی اضافه کرد: سقط‌جنین برای مادر عوارضی از جمله، خونریزی، عفونت، چسبندگی‌ها و ناباروری مادر را به همراه دارد که معمولاً این عوارض به دنبال سقط‌های غیرقانونی در مراکز غیربهداشتی و غیرقانونی اتفاق می‌افتد که در برخی موارد حتی نارسایی کلیه و منجر به فوت مادر هم خواهد شد.

 

 

عذاب وجدان مادر از سقط‌‌جنین

مقدسی گفت: همچنین بعد از سقط‌جنین علاوه بر مشکلات جسمی که برای مادر ایجاد خواهد شد، مشکلات روحی و روانی که به دلیل عذاب وجدان برای مادر ایجاد می‌شود، تا مدت‌ها همراه او خواهد بود.

وی ابراز داشت: برخی از انواع سقط‌جنین‌ها به دلیل شرایط و بیماری‌های مادر یا جنین پس از بررسی پزشکی قانونی صورت می‌گیرد؛ اما برخی از انواع سقط‌جنین عمدی است.

این مسئول یادآور شد: گروهی که در مسیر سقط‌جنین قرار می‌گیرند از این مسئله اطلاعی ندارند که سقط‌جنین در واقع گرفتن جان یک انسان است و به احکام شرعی آن نیز واقف نیستند، در طرح نفس به این دسته از زوجین، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود تا از سقط‌جنین منصرف شوند.

 

سقط‌جنین از عوامل کاهش جمعیت

کارشناس دینی و مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با اهمیت موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت اظهار داشت: جمعیت، ثروت یک جامعه محسوب می‌شود و جامعه و کشوری که از این ثروت بیشتر برخوردار باشد، قدرتمند و موفق‌تر خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمد کمالی ادامه داد: همچنین جمعیت باعث افزایش سرمایه اقتصادی یک جامعه و حتی امنیت اقتصادی جامعه می‌شود، مانند کشور چین که بیشترین جمعیت دنیا را دارد و دارای بیشترین سهم اقتصاد دنیا است.

وی یکی از مواردی که امروزه در جهت کاهش جمعیت کمک‌کننده شده است، را سقط یا به تعبیر صحیح قتل جنین خواند و ادامه داد: سالانه در سراسر دنیا ۴۵ میلیون نفر از طریق سقط‌جنین از بین می‌رود.

این کارشناس دینی و مذهبی یادآور شد: متأسفانه میانگین آمار سقط در کشور طی یک سال ۲۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار قتل جنینی است که بر اساس این آمار هر دو دقیقه یک انسان با مشارکت پدر و مادر و یا پزشک به قتل می‌رسد.

 

 

جنین به‌عنوان انسان به‌حساب نمی‌آید

این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نگاه و تحلیل براین‌اساس است که جنین به‌عنوان انسان به‌حساب نمی‌آید و قتل آن ایجاد نگرانی نخواهد کرد، اما بر اساس روایات متعدد و معتبر در نزد عموم مسلمانان و نیز قرآن کریم در سوره مبارکه مؤمنون آیه ۱۲ به بعد از نطفه و مراحل بعد از آن در خلقت از کلمه انسان استفاده کرده است.

وی افزود: همچنین در سوره مبارکه مائده آیه ۳۲ کشتن یک انسان را که شامل جنین هم می‌شود مساوی با کشتن تمام انسان‌ها دانسته است .

حجت‌الاسلام محمد کمالی، عنوان کرد: در واقع تعبیر نفس در آیه قرآن این نیست که یک انسان به دنیا آمده باشد، بلکه تعبیر نفس، تعبیر انسان در رحم مادر را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات راحت از کنار مسئله سقط‌جنین عبور می‌کنیم، توضیح داد: متأسفانه در جوامع علمی و پزشکی نیز گاهی اوقات شنیده می‌شود که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده، سقط‌جنین مشکل ندارد، اما عمل برخی از عاملان قتل یا هادیان این جنایت غیرمستند به شرع مقدس است.

حجت‌الاسلام کمالی با بیان اینکه مسئله سقط‌جنین دردناک و باعث نگرانی در جامعه است، گفت: جامعه‌ای که هشت سال دفاع از مرزوبوم و ارزش‌ها را داشت و ۲۳۰ هزار شهید در این ایام تقدیم دفاع از کشور شده، امروزه در یک سال چندین برابر شهدای دفاع مقدس از بین می‌روند و کشته می‌شوند.

وی گفت: این موضوع مهم و ضروری است، باید به چالش کشیده شود و حتی شده جان یک نفر را نجات دهیم و از کشته‌شدن او جلوگیری شود.

 

بهبود سبک زندگی و کاهش سقط‌جنین

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و جمعیت مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی عصر اترک اظهار داشت: بهبود سبک زندگی از طریق تغذیه سالم، ورزش، کاهش وزن، قطع استعمال سیگار و مصرف الکل، اعتدال در مصرف موادی مانند قهوه می‌تواند در زمینه پیشگیری و کاهش موارد سقط خودبه‌خود مؤثر باشد.

زهرا حسینی خبوشان با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن در مادر مثل دیابت بد کنترل شده، بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، سلیاک و سندرم آنتی فسفولیپید آنتی‌بادی، چاقی و تیروئید به‌عنوان علل دیگری برای سقط خودبه‌خود مطرح شده‌اند، گفت: تشخیص زودرس، درمان به‌موقع و کنترل صحیح این بیماری‌ها می‌توانند از سقط خودبه‌خود جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که استفاده برخی داروها باعث سقط‌جنین خواهد شد، ادامه داد: بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود، حتی در صورت مصرف دارو تحت‌نظر پزشک، در خصوص نحوه ادامه مصرف آن دارو و اثرات آن بر بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

احساس ناامیدی در مادران بعد از سقط‌جنین

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و جمعیت مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شواهد نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامینی قبل از بارداری یا در اوایل بارداری احتمال مرده‌زایی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسئول بیان داشت: مادران باردار برای جلوگیری از سقط‌جنین در صورت مواجه با علائم خونریزی شدید، تب، لرز، درد شدید سریعاً باید به مرکز درمانی و پزشکی مراجعه داشته باشد.

حسینی خبوشان ابراز داشت: در صورت سابقه دو یا بیش از دو ازدست‌دادن (سقط خودبه‌خود) پشت‌سرهم بارداری یا سابقه یک سقط بالای ۱۰ هفته به متخصص زنان یا پریناتولوژیست ارجاع داده شود.

وی گفت: در صورت رخداد سقط خود به خودی، پذیرش و سازگاری با موضوع مهم است، زیرا برخی از مادران بعد از رخداد این مشکل احساس ناامیدی می‌کنند و فکر می‌کنند قادر به محافظت از جنینشان نبوده‌اند.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: گفتنی است که در این مواقع حمایت از همسر بسیار مهم است، صحبت‌کردن در این زمینه با همسر و به اشتراک گذاشتن احساسات با یکدیگر می‌تواند مفید باشد، همواره به یاد داشته باشند که سقط خودبه‌خود اغلب به دلایل تصادفی رخ می‌دهد و احتمال تکرار آن در بارداری بعدی بسیار اندک است.

 

توصیه‌های طب ایرانی در خصوص سبک زندگی سالم و حفظ جنین

حسینی خبوشان گفت: در طب ایرانی برای جلوگیری از سقط‌جنین راهکارهایی توصیه شده که با پرهیز از حمام طولانی با آب داغ، نشستن در مکان گرم یا سرد، خوردن زیاد مواد نفاخ یا قاعده‌آورها، پرخوری، درهم‌خوری، مصرف خودسرانه داروها حتی گیاهان دارویی و دم‌نوش‌ها می‌توان از سقط‌جنین جلوگیری کرد.

وی گفت: همچنین استراحت در مواقع خونریزی یا لکه بینی یا درد لگن، مصرف به گلابی، سیب، انار و مویز، مصرف غذاهای زودهضم مانند گوشت‌های لطیف مثل بره، بزغاله و پرندگانی مثل جوجه مرغ و بلدرچین، توصیه به مصرف زرده تخم‌مرغ، مصرف نان سالم، خوب جویدن غذا در زمان بارداری مانع سقط‌جنین خواهد شد.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک