پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ساعت ۹:۳۹
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سملقان:

با آفت زنگ‌زرد در اراضی سملقان مبارزه شد

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سملقان گفت: تاکنون حدود چهارهزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان علیه بیماری مهلک زنگ زرد گندم سم‌پاشی شده است.
 با آفت زنگ‌زرد در اراضی سملقان مبارزه شد,

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اخبار سمنگان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان سملقان،  فضل‌الله ایزدی ضمن ارائه راهکارها برای مبارزه با آفات در مزارع شهرستان و همکاری فرماندار، بخشداران، دهیاران و فضای رسانه‌ای گفت: تاکنون حدود چهارهزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان علیه بیماری مهلک زنگ زرد گندم سم‌پاشی شده است.

ایزدی ادامه داد: ۳۲۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا در شهرستان را علیه شته مومی که خسارت‌زاترین عامل هست مبارزه صورت‌گرفته است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سملقان تأکید کرد: مزارعی که به علت سردی هوا قبل از بارندگی‌های اخیر طول روز گلدهی افزایش پیدا کرده، نوبت دوم قارچ‌کش با رعایت حدود ۲ هفته با وجود حداکثر گلدهی تکرار به محلول‌پاشی با سموم مجاز در تناوب با سم مرحله اول اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان به تغذیه متعادل و از مصرف غیرمعقول کودهای ازته که باعث بیماری خواهد شد خودداری کنند و مصرف به هنگام کودهای پتاسه برای افزایش مقاومت‌پذیری گندم به عوامل بیماری‌زا را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: استفاده‌نکردن از سم‌پاشی شلنگی به جهت ناکارآمدی این گونه سم‌پاش‌ها به کشاورزان توصیه می‌شود.

 آفت زنگ زرد یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به‌سرعت گسترش می‌یابد.

 این آفت به‌صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس این جوش‌ها به‌سرعت به‌هم‌پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌کنند که به دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

 در سال زراعی جاری ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و ۱۷ هزار هکتار گندم دیم و ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار جو آبی و ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم و ۴۳۰ هکتار کلزا در شهرستان سملقان کشت شده است.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک