پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ساعت ۹:۷
 متخصص کودکان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

افزایش شیوع آبله‌مرغان در فصل بهار

 متخصص کودکان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به افزایش شیوع آبله‌مرغان در فصل بهار، گفت: آبله‌مرغان بیماری ویروسی است که از طریق قطرات تنفسی و تماس پوستی یا ضایعات بیمار منتقل می‌شود.
افزایش شیوع آبله‌مرغان در فصل بهار ,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، هما جاجرمی خیاط اظهار داشت: آبله‌مرغان قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، بنابراین به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا از تماس، دست و دیده‌بوسی با بیماران خودداری کنند.


متخصص کودکان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه این بیماری بین ۱۰ الی ۲۱ روز از تماس، در فرد، بیماری ایجاد می‌کند، افزود: آبله‌مرغان کودکان بااحساس خستگی، تب، سردرد، تهوع، بی‌اشتهایی، خارش و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شود و در ۳ الی ۵ روز ضایعات پوستی از تنه شروع به پیدایش و به سمت اندام‌ها پیشروی و به‌مرور حالت تاول و آبدار پیدا می‌کند و کل بدن از جمله چشم، گلو را هم می‌تواند درگیر کرده و در نتیجه موجب درد و سختی در بلع غذا شوند.


 وی در پاسخ به این سؤال که آبله‌مرغان از کی و تا چه زمانی مسری است و کودک باید قرنطینه شود، گفت: ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از بروز ضایعات آبله‌مرغان و تشخیص آن قابلیت سرایت وجود دارد و تا زمانی که کل ضایعات خشک شوند این انتقال امکان دارد که حدود ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد و در این فاصله کودک نباید به مهد و مدرسه برود.

 

 جاجرمی افزود: باید دقت شود که این تصور که کودکان را در معرض فرد مبتلا قرار دهیم و یا به‌اصطلاح جشن آبله‌مرغان بگیریم تا کودکان همگی مبتلا شوند منسوخ شده است زیرا دیده شده این ویروس در ابتلای مکرر و ثانویه قوی‌تر ظاهر شده و عوارض بیشتری به جا می‌گذارد.


 وی درمان و گذراندن دوره بیماری، رعایت بهداشت و تمیز نگه‌داشتن ضایعات جلدی برای جلوگیری از عفونت‌های ثانویه با استحمام با آب گرم و بدون مواد شوینده را از ضروریات طی‌کردن این بیماری ذکر کرد.


این کارشناس مسئول ابراز داشت: کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها و حتی‌الامکان نخاراندن ضایعات استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها تحت نظارت پزشک برای خارش‌ها و مصرف مایعات خنک و بدون ادویه در موارد زخم‌های دهانی و سختی بلع توصیه می‌شود.


 این پزشک متخصص، خاطرنشان کرد: مشکلی که این روزها متأسفانه زیاد دیده می‌شود، عارضه بسیار خطرناک و کشنده نکروز یا به‌اصطلاح تخریب پوست بیمار است که به دنبال مصرف آسپرین و پروفن دیده می‌شود، پس تأکید می‌شود به‌هیچ‌عنوان برای کنترل درد و تب کودک پروفن یا آسپرین استفاده نشود.


وی گفت: تنها استامینوفن تحت نظارت پزشک به کودکمان بدهیم در برخی موارد نیز پزشک متخصص مصرف داروی ضدویروسی را نیز ممکن است برای کودک دلبندتان توصیه کنند.



انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک