سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۸۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ساعت ۱۰:۳۳
عصر اترک وضعیت درمان ناباروری در خراسان شمالی را بررسی کرد؛  

نسخه حمایتی دولت برای درمان ناباروری

با اجرایی‌شدن طرح جوانی جمعیت در کشور، از زوجین نابارور نیز حمایت‌های بیمه‌ای ویژه‌ای شده تا بتوانند در مسیر درمان ناباروری از پس هزینه‌های بالای آن برآیند.
نسخه حمایتی دولت برای درمان ناباروری,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، به دنبال کاهش نرخ ازدواج و فرزندآوری که کاهش نرخ جمعیت مولد کشور را در پی داشته، یکی از وظایف اصلی ستاد ملی جمعیت اعطای تسهیلات و ارائه مشوق‌های لازم به افراد جامعه برای ازدواج و فرزندآوری بیشتر است.


عوامل زیادی در کاهش نرخ جمعیتی در کشور اثرگذار بوده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها ناباروری است که باعث شده تا زوجین بعد از پیگیری‌های مکرر و یا هزینه‌های بالای درمان ناباروری از مسیر درمان کناره بگیرند.


براین‌اساس از سمت مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت، حمایت‌های مالی برای پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور اختصاص پیدا کرد.


لازم به ذکر است که طی سه سال گذشته از آغاز طرح جوانی جمعیت آمار قابل‌قبولی مبنی بر ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به زوجین نابارور ارائه شده است؛ اما نکته قابل‌توجه این است که واقعاً چه میزان از این آمارها واقعی و اجرایی شده‌اند.

 

برخورداری ۷ هزار زوج نابارور از خدمات درمانی در استان


کارشناس مسئول اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: پیش از راه‌اندازی سطح سه مرکز ناباروری در خراسان شمالی هم استانی‌ها مجبور بودند برای دریافت خدمات به استان‌های هم‌جوار مراجعه کنند که علاوه بر هزینه‌های درمانی، باید هزینه‌های رفت‌وآمد را نیز متحمل می‌شدند.


زهرا مؤیدی ادامه داد: با راه‌اندازی سطح دو و سطح سه مرکز ناباروری در خراسان شمالی در واقع هزینه‌های رفت‌وآمد کاهش پیدا کرده و همچنین ۹۰ درصد هزینه‌های خدمات درمانی باتوجه‌به اهمیت طرح جوانی جمعیت توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.


مؤیدی اضافه کرد: تعداد مراجعان سال ۱۴۰۲ به مرکز ناباروری خراسان شمالی ۷ هزار و ۴۷۳ زوج بوده که خدماتی از قبیل ویزیت، مشاوره، سونوگرافی، دارودرمانی، IUI، IVF، پاپ‌اسمیر را دریافت کرده‌اند.

 

 

ثبت ۱۶ مورد انتقال جنین موفق طی سال گذشته


این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه نتایج حاصل از انجام خدمات درمانی در این مرکز مورد رضایت مراجعه‌کنندگان بوده است، گفت: طی سال گذشته ۷۰ مورد انتقال جنین انجام شده که از این تعداد ۱۶ مورد مثبت شده است.
کارشناس مسئول اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: انتقال جنین در بهترین حالت ۲۵ درصد موفقیت‌آمیز بوده است.


وی دررابطه‌با نیروهای به کار گرفته در این مرکز توضیح داد: در حال حاضر یک فلوشیپ ناباروری و نیروهای مامایی که این مرکز فعالیت دارند در بحث مشاوره و ارائه خدمات خبره هستند و هیچ‌گونه کمبودی در زمینه نیرو در این مرکز وجود ندارد.


این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه تجهیزات و خدمات‌دهی در مرکز ناباروری خراسان شمالی با سایر استان‌ها برابری و در برخی موارد بالاتر است، گفت: باتوجه‌به تازه‌تأسیس بودن مرکز، تجهیزات استفاده شده به‌روزتر هستند.


وی گفت: ۹۷ درصد تجهیزات موردنیاز در مرکز ناباروری خراسان شمالی وجود دارد و سه درصد کمبود تجهیزاتی هستند که تأثیر خاصی در ارائه خدمات ندارد.

 

۹۰ درصد خدمات ناباروری تخفیف بیمه‌ای می‌گیرد


مؤیدی ابراز داشت: براین‌اساس باتوجه‌به اینکه سطح دو مرکز ناباروری بنت‌الهدی از سال ۹۸ راه‌اندازی شد و نتایج خوبی را به همراه داشته و همین موضوع باعث شد در کنار اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته اعتمادسازی برای زوج‌های نابارور در استان ایجاد شود.


این کارشناس مسئول ادامه داد: همچنین نیروهای شاغل در مراکز بهداشتی استان به‌صورت کامل در موضوع ناباروری اشراف دارند و زوجینی که درگیر این موضوع هستند را به مرکز معرفی می‌کنند.


مؤیدی دررابطه‌با استفاده زوجین نابارور از خدمات بیمه‌ای توضیح داد: درصورتی‌که زوج مراجعه‌کننده فاقد بیمه باشند در بیمارستان برای آنها ثبت‌نام بیمه سلامت انجام می‌شود تا بتوانند از خدمات بیمه‌ای برخوردار باشند که براین‌اساس ۹۰ درصد خدمات از طریق تخفیف بیمه‌ای لحاظ می‌شود.


این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر تجهیزات و نیروهای متخصص هیچ‌گونه کمبودی در مرکز وجود ندارد؛ اما باتوجه‌به استقبالی که از نظر مراجعه وجود دارد، احتمالاً با کمبوداتی مواجه شویم.

 

 

ارائه ۱۷ هزار خدمت ناباروری در خراسان شمالی


سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: مرکز درمان ناباروری بنت‌الهدی در بجنورد در دو سطح به زوجین نابارور ارائه خدمت می‌کند.


علی عفتی زاده با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۱۷ هزار و ۷۴۷ خدمت در مرکز ناباروری ارائه شده است، ادامه داد: از این تعداد خدمت ۷۰ مورد IVF، ۱۰۷مورد iui و ۳۴۶ مورد نیز io بوده است.


عفتی زاده اضافه کرد: این مرکز به‌صورت همه‌روزه به‌غیراز زورهای تعطیل از ساعت هشت الی ۱۲ ظهر به مراجعه‌کنندگان خدمت‌رسانی می‌کند.


سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: لازم به ذکر است که کلینیک تخصصی پریناتولوژی دو روز در هفته با حضور پزشکان متخصص طی شیفت صبح فعالیت دارند.

 

نشان‌دار شدن ۴ هزار و ۹۳۰ زوج نابارور در استان


مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: از زمان اجرایی‌شدن طرح پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری، ۴ هزار و ۹۳۰ زوج خراسان شمالی برای دریافت خدمات ناباروری نشان‌دار شده‌اند.


مهرداد سفیدگران ادامه داد: براین‌اساس طی سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۵۸۶ زوج و در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۳۴۴ زوج برای دریافت خدمات ناباروری نشان‌دار شده‌اند.


سفیدگران با تأکید بر این که طرح پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری در دولت سیزدهم اجرایی شده است، افزود: در این طرح زوجین نابارور می‌توانند خدمات ناباروری را با ۹۰ درصد پوشش تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد پوشش تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی دریافت کنند.


مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری برای ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه است.

 

 

تخفیف ۹۰ درصدی بیمه سلامت به زوجین نابارور


وی خاطرنشان کرد: نابارورهای اولیه، زوج‌های بدون فرزند هستند که پس از یک سال تلاش برای باروری، به طور طبیعی، بارداری موفق نداشته‌اند.


مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین ناباروری ثانویه، زوجینی هستند که دارای فرزند بوده و برای بارداری مجدد دچار مشکل شدند و پس از یک سال عدم پیشگیری بارداری نتوانسته‌اند باردار شوند.


سفیدگران ادامه داد: خدمات و تکنیک‌های کمک باروری برای افرادی بکار می‌رود که با روش طبیعی قادر به بارداری نباشند و شامل خدمات IVF (لقاح آزمایشگاهی)، IUI (لقاح داخل رحمی)، ICSI (میکرو اینجکشن)، FET (انتقال جنین فریز شده) است.


مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در خصوص افراد واجد شرایط استفاده از پوشش ۹۰درصدی استفاده از خدمات ناباروری اظهار داشت: خانم‌های متأهل تا ۴۹ سال تمام و آقایان متأهل که شرایط ناباروری اولیه یا ثانویه را داشته باشند جزو افراد واجد شرایطی هستند که می‌توانند اقدام کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات ناباروری در سه حوزه IVF، IUI، FET و ICSI در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد در حال انجام است.


سفیدگران ابراز داشت: بیمه‌شدگان استان در صورت اقدام در سایر استان‌ها نیز می‌توانند از پوشش ۹۰ درصدی بیمه‌ای بهره‌مند شوند.


مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی شرط بهره‌مندی از خدمات ناباروری با تخفیف بیمه‌ای را نشان‌دار شدن یکی از زوجین اعلام کرد و گفت: پزشک متخصص مجاز برای معرفی بیمه شده شامل فلوشیپ نازایی و متخصص ارولوژی (کلیه و مثانه) است.


وی ادامه داد: زوجین نابارور برای دریافت راهنمایی می‌توانند با شماره‌های ۱۶۶۶ نیز تماس حاصل کنند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی
انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک