پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ساعت ۱۴:۱
نگاهی به نمایشگاه مشاغل در خراسان‌شمالی؛

ترسیم آینده شغلی با تقویت رشته‌های هنرستانی

هدف اصلی از برگزاری مراسم هفته مشاغل، آشنایی دانش آموزان پایه اول متوسطه با مشاغل و حرفه‌های مختلف است تا با توجه به علاقه و استعداد خود و نیازهای شغلی جامعه، رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند.
ترسیم آینده شغلی با تقویت رشته‌های هنرستانی,

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک»، به منظور هدایت صحیح دانش‌آموزان به شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی، هدایت شغلی و آماده کردن آنان برای تحصیلات عالی و ورود به بازار کار متناسب با استعداد، توانایی و علاقه آن‌ها همچنین امکانات و نیازهای جامعه، برگزاری نمایشگاه‌های متمرکز ضرورت دارد.

با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی، خوداشتغالی و کارآفرینی، تهیه فرهنگ جامع مشاغل بومی، تقویت و توسعه اطلاع‌رسانی دستیابی آمایش شغلی کشور همچنین مهارت‌های پایه که زمینه ساز توسعه فرهنگ کارآفرینی بسیار ضروری است.

 به مناسبت هفته مشاغل، اداره آموزش و پرورش خراسان شمالی در مجموعه طلا سفید، نمایشگاه معرفی مشاغل در تاریخ ۴ الی ۶ اردیبهشت‌ماه برگزار کرد.
 


کارآفرینی ۴۵ نفر در هنرستان

  معاون هنرستان شهید هاشمی‌نژاد شهرستان آشخانه در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: کارگاه‌های تولیدی بسیاری در حوزه پرورش قارچ، پاپایا، ژل و تولید ملکه زنبورعسل، گلخانه خیار، گلخانه نهال با یاری همکاران و هنرجویان هنرستان این کارگاه‌ها را مدیریت می‌کنیم.

مسعود زرندی افزود: سال گذشته در گلخانه هنرستان نزدیک به یک هزار نهال انگور و محصولات دیگر تولید شد همچنین و روزانه ۲۰۰ کیلوگرم در کارگاه، قارچ تولید می‌شود. پاپایا هفته‌ای ۵۰۰ کیلوگرم و خیار نیز نزدیک ۲۰ کیلوگرم روزانه در گلخانه خیار ارگانیک تولید می‌شود.

 معاون هنرستان شهید هاشمی‌نژاد شهرستان آشخانه گفت: ۶ رشته مکانیک خودرو، ماشین‌های کشاورزی، زنبورداری، فراوری گیاهان دارویی، زراعت و باغبانی، امور دام و پرورش طیور در این هنرستان وجود دارد که تمام کارگاه‌های آن فعال است.

 این مسئول با بیان اینکه تربیت دانش آموزانی شکوفا، با فرهنگ و توانمند از لحاظ فنی، می‌تواند در کاهش مشکلات اشتغال و آینده اقتصادی کشور بسیار موثر واقع شود. ادامه داد: سال‌های قبل دانش‌آموزان هنرستان ۳۰ نفر بودند، اما در حال حاضر ۲۰۰ نفر شدند و امسال ۴۵ نفر وارد عرصه کار شدند.

 زرندی با بیان اینکه سعی هنرستان بر این است که هنرجویان را به سمت تولید سوق دهد، گفت: اگر به سمت تولید نرفتند سعی می‌کنیم به‌صورت ناظر هنرجویان را برای نظارت از کارگاه‌ها و گلخانه‌های تولیدی بفرستیم که این شغل ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد.

 وی در پایان اظهار کرد: از مسئولین درخواست داریم رشته‌هایی که با دریافت مدرک دیپلم می‌توان سریع وارد عرصه کار شد را بیشتر حمایت کنند و به‌خصوص هنرستان‌های کشاورزی پشتیبانی شود.
 

 رشد ۲ برابری هنرجو در هنرستان

عبدالقهار دهقانی، سرپرست کارگاه چوب هنرستان سید جمال‌الدین اسدآّبادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: از ابتدای تأسیس هنرستان با سه رشته مکانیک خودرو، متالورژی و تراشکاری آغاز به کار کرد؛ اما در حال حاضر هفت رشته متالورژی، مکانیک خودرو، تأسیسات، ساخت تولید، صنایع فلزی و صنایع چوب و تربیت‌بدنی وجود دارد.

 وی افزود: هنرستان سید جمال‌الدین اسدآبادی ۶۰۰ هنرجو دارد که از این تعداد ۱۵۰ هنرجو خوابگاهی هستند که از شهرستان‌های استان برای ادامه تدریس به این هنرستان مراجعه می‌کنند.

 سرپرست کارگاه چوب هنرستان سید جمال‌الدین اسدآّبادی با بیان اینکه در بخشنامه آموزش‌وپرورش تعداد پراکندگی دانش‌آموزان رشته‌های هنرستانی ۵۱ درصد و در رشته‌های نظری ۴۹ درصد باید باشند، ادامه داد: در نظام فعلی آموزش به‌خصوص سال‌های بعد از کرونا استقبال دانش‌آموزان به رشته‌های هنرستانی بیشتر شده است به‌طوری‌که چهار سال قبل تعداد دانش‌آموزان هنرستان ۳۰۰ نفر بوده؛ اما امسال با رشد دوبرابری به ۶۰۰ هنرجو رسیده است.


به‌روز نبودن تجهیزات آموزشی هنرجویان

 سرپرست کارگاه چوب هنرستان سید جمال‌الدین اسدآّبادی با بیان اینکه با کمبود تجهیزات مربوط به هر رشته در کارگاه‌های هنرستان مواجه هستیم، افزود: امکانات رشته‌های مختلف در هنرستان با سرفصل‌های جدید نظام آموزشی همخوانی ندارند و قدیمی هستند برای مثال در کارگاه مکانیک خودرو هنوز از موتور پراید برای آموزش استفاده می‌شود و یا دستگاه‌های cnc برای برش چوب لازم است که متأسفانه در کارگاه چوب وجود ندارد، درخواست ما از مسئولان این است که تجهیزات به‌روزتری در اختیار هنرجویان قرار بدهند تا آموزش فنی بهتری صورت گیرد.

این مسئول بیان کرد: در نمایشگاه مشاغل دست‌سازه‌هایی از رشته‌های صنایع چوب، متالورژی، صنایع فلزی و تراشکاری وجود دارد و تجهیزاتی هم از رشته تاسیات و مکانیک خودرو نیز در غرفه هنرستان سید جمال‌الدین اسدآبادی و جود دارد.


تجهیزات محدود رشته عکاسی

 صبا شهروان، هنرجو رشته عکاسی هنرستان دخترانه ثمین در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» گفت: در نمایشگاه مشاغل محصولات و عکس‌های طراحی شده و تابلوهای عکاسی‌مان را به نمایش گذاشته‌ایم.

 وی افزود: در رشته عکاسی علاوه بر آموزش عکاسی، آنالیز چهره و نوتیل‌های رنگی هم آموزش داده می‌شود.

 شهروان ادامه داد: علاقه زیادی به رشته عکاسی داشتم به همین دلیل وارد این رشته شدم و در حال حاضر در آتلیه عکاسی مشغول به کار هستم و بازار کار این شغل به نظر من عالی است.

 این هنرجو رشته عکاسی در مورد تجهیزات هنرستان نقدهایی داشت و گفت: تجهیزات رشته عکاسی در هنرستان بسیار پائین است، دوربین به تعداد پائین، تجهیزات نورپردازی و سایر اقلام دیگر در هنرستان کم هستند اگر مسئولان آموزش‌وپرورش تجهیزات بیشتری در اختیار ما قرار بدهند، خیلی خوب می‌شود.

 سارا باغچقی، هنرجو رشته طلا و جواهرسازی هنرستان اندیشه شهرستان بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: در نمایشگاه مشاغل محصولات، بدلیجات و اکسسوری از جنس نقره، برنج و مس به نمایش گذاشته‌ایم.

 وی افزود: محصولاتمان به‌صورت دست‌ساز است و بازار کار این رشته با اینکه سال اولی هستم، بسیار خوب است و از دبیران و خود هنرستان کارهای مختلف قبول کردیم.

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک