پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ساعت ۱۳:۱۶
مدیرعامل شرکت تعاونی تکداق بخش قوشخانه:

بهترین نوع مشارکت، همکاری مردم در تولید است

شرکت تعاونی تکداق مستقر با ۵۴۰ سهامدار در بخش قوشخانه شیروان یکی از شرکت‌های تعاونی است که در بخش دامپروری و کشاورزی، توزیع نهاده‌های دامی، علوفه، عضوگیری و وام دهی فعالیت‌های موفق متنوعی دارد.
بهترین نوع مشارکت، همکاری مردم در تولید است,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک از شیروان، شرکت تعاونی مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف هستند، یا تناسبی مشابه دارند مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری؛ برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و در حقیقت بهم کمک می‌کنند تا برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام، در این شرکت تعاونی، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌کنند.

در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که به عنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد کالای مورد احتیاج اعضاء را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد و به این ترتیب واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان این‌گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

شرکت تعاونی تکداق مستقر در بخش قوشخانه شیروان یکی از همین شرکت‌های تعاونی است که در بخش دامپروری و کشاورزی، توزیع نهاده‌های دامی، علوفه، عضوگیری و وام دهی فعالیت‌های متنوعی داشته است، در این رابطه گفتگویی با مدیرعامل این شرکت داشتیم که به آن می‌پردازیم.

یحیی رشیدی مدیرعامل شرکت تعاونی تکداق بخش قوشخانه در گفتگو با خبرنگار عصراترک ضمن اشاره به انتخاب شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر جهش تولید، با مشارکت مردم اظهار داشت: اقتصاد مردمی یا همان POPULAR ECONIMY در اروپا بیش از ۶۳ درصد آن بر پایهٔ اقتصاد مردمی می‌باشد، اما متاسفانه باید عرض کنم که مشارکت اقتصاد مردمی در کشور ایران کمتر از ۱۱ درصد است.

رشیدی افزود: قطعا بهترین نوع مشارکت مردمی در تولید و اقتصاد، همان تعاونوا علی البر وتقویت یعنی اقتصاد تعاونی می‌باشد که تعاونی ما با طرح‌های مشارکت مردمی توانسته در همین بازهٔ کم موفقییت‌هایی را کسب کند.

وی با بیان این که در آینده بسیار نزدیک در سطح استان مانند پروژه مزرعه‌های تحقیقاتی فدک، رضوان و… خواهیم داشت، گفت: تفکری در جامعه رواج داشت که یک نفر کار می‌کرد و ۱۰ نفر مصرف کننده بودند اما اکنون باید ۱۰ نفر با این تورم کار کنند تا یک نفر در آسایش و رفاه باشد که این تفکر اشتباه است چرا که اگر الان هم یک نفر در تولید کار کند ده‌ها نفر را سر سفره خود نان می‌دهد و لذا ما باید در استان خراسان شمالی که اقتصاد مردمی در آن فراموش شده؛ تولید را زنده نگه داریم.

رشیدی ادامه داد: تعاونی کشاورزی و دامداری جهش صنعت آفرین قوشخانه، با شماره ثبت ۱۸۶۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۴۷۶۶۳۳ در سال ۱۴۰۰ به اختصاربه نام تعاونی تکداق نامیده ثبت شد.

وی ادامه داد: مرکز اصلی عملیات تعاونی در استان خراسان شمالی، شهرستان شیروان، بخش قوشخانه، دهستان قوشخانه بالا و روستای مرزی زیدر است.

مدیرعامل شرکت تکداق گفت: بارها به عنوان کسی که بیش از ۲۰ سال فعالیت اقتصادی داشته‌ام، به دوستان توصیه کردم اگر کسی به شما پیشنهاد بدهد که مثلا ۱۰ هزار تومان در شرکتی یا تعاونی سرمایه گذاری کنید تا در قبال آن سود دریافت کنید، قطعا این نوع سرمایه گذاری اصل سپرده شما را سوخت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما در تعاونی‌ای سرمایه گذاری کنید که از منابع تعاونی برای شما سرمایه ایجاد می‌کند و بدون آورده صاحب سرمایه شوید، از طرفی پرداخت حق سهم شما از سود انباشت شده تعاونی صورت می‌گیرد، لذا شرکت تعاونی تکداق از این دست سرمایه‌گذاری است.

رشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منظور شما از منابع تعاونی چیست، تصریح کرد: سیاست تعاونی تکداق، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به ۲ قطب مهم اقتصادی استان یعنی دامداری و کشاورزی است، از طرفی هم شخصیت سازی اجتماعی برای این ۲ قشر زحتمکش برای تعاونی مهم بوده و هست لذا تصمیم بر این شد به اختیار شخص عضو سهامدار تا سقف سه میلیون تومان وام سرمایه گذاری سهام بدون سود و بدون ضامن به اعضا پرداخت شود.

رشیدی در خصوص پرداخت اقساط این وام‌ها گفت: استفاده از کلماتی مانند قسط، پرداخت ماهیانه و… بعضی‌ها را دچار استرس و مجاب به پرداخت مدام می‌کند، لذا بهتر است بگوییم حق سهم آن هم نه به صورت مستلزم بلکه کاملا اختیاری به صورت هفتگی یا ۲ هفته یک بار یا ۲ ماه یک بار و… همچنین از یک مبلغ جز شروع شده و به صورت یک دوره سال مالی پرداخت می‌شود.

یحیی رشیدی ادامه داد: همچنین هر سه ماه یک بار با تخصیص سود بر مبنای ایجاد سهام فرد، از طرف شرکت تعاونی تکداق در نظر گرفته و به شخص اطلاع رسانی می‌شود، که حق انتخاب به عضو سهام‌دار می‌دهد که سود بابت حق سهم پرداخت شود یا تبدیل به سرمایه شود؛ که توسط مدیران تکداق کنترل، مدیریت و در سامانه ثبت می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تکداق قوشخانه اظهار داشت: با توجه به رسالت اجتماعی و سیاست‌های کلانِ تعاونی، هر شخص حقیقی می‌تواند حداقل ۱ سهم ۱۵۰ هزار تومانی و حداکثر ۳۰ سهم به مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد.

یحیی رشیدی همچنین عنوان کرد: سهام‌دار می‌تواند تا سقف ۲۰ سهم از ۳۰ سهم، به دلخواه از وام قرض الحسنه بدون سود و بدون ضامن برخوردار شود.

وی گفت: شرکت تعاونی تکداق نزدیک به ۵۴۰ عضو سهام‌دار دارد.

رشیدی خاطرنشان کرد: کارگروه صندوق تعاونی تکداق قریب به ۲۰ میلیارد تخصیص اعتبار در قالب وام به ۱۷۴ نفر از اعضای تعاونی در قالب عقد مرابحه یکساله، خرید نهاده، خوراک دام و… پرداخت کرده است.

وی گفت: در شهریور ماه سال جاری جشنواره توانمندی‌های روستایی با هدف تحقق شعار سال، تاثیر جشنواره‌های محلی بر توسعه گردشگری روستایی، جایگاه زنان در توسعه اقتصاد روستایی و زیر ساخت‌های لازم برای دو قطب اقتصادی استان یعنی کشاورزی و دامپروری با محوریت دانش‌بنیان برگزار خواهد شد.

رشیدی با اظهار امیدواری و با تاکید بر کمک فرهیختگان و همه دلسوزان گفت: امیدوارم در یک برنامه میان مدت بتوانیم تحول اقتصادی در بخش قوشخانه ایجاد کنیم چون تعاونی در حال تکمیل و راه اندازی مزرعه‌های تحقیقاتی فرا استانی، استخرهای آبی چندگانه در قالب کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و سرگردان، پرورش زنبور عسل (به صورت دانش بنیان)، پرورش ماهی و… در ۶ نقطهٔ پروژه‌های فدک، باغ رضوان، پروژه‌های هامون، طوبی و… با کمک متخصصان و فرهیختگان است.

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
لک لبیک | 1403/02/09
0
0
تشکر از خبرنگار خوش ذوق و حرفه اي جناب آقای حق بين بسیار بسیار عالی
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک