سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ساعت ۶:۵۹
در گفتگو با عصراترک اعلام شد:  

دو طرح عمرانی خراسان شمالی به دنبال کسب تسهیلات ماده ۵۶ 

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی گفت: برای تکمیل طرح‌های ناتمام جاده بجنورد - جنگل گلستان و راه‌آهن جوین - اسفراین، کسب و بهره‌مندی از تسهیلات ماده ۵۶ پیشنهاد شده است.  
دو طرح عمرانی خراسان شمالی به دنبال کسب تسهیلات ماده ۵۶ ,

محمدرضا هنرور، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصر اترک» درباره طرح ناتمام راه‌سازی محور بجنورد - جنگل گلستان اظهار کرد: برای تکمیل این طرح هنوز به تأمین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.  
هنرور با بیان اینکه با میزان اعتباراتی که هر ساله از محل ردیف بودجه تملک و دارایی به استان پرداخت می‌شود، در آینده‌ای نزدیک این طرح راه‌سازی تکمیل نخواهد شد، عنوان کرد: برای سرعت بخشی به تکمیل آن، بهره‌مندی از اعتبار تسهیلاتی ماده ۵۶ پیشنهاد شده است.  
وی درباره اعتبار تسهیلاتی ماده ۵۶ بیان کرد: نحوه پرداخت و دریافت این اعتبار تسهیلاتی برای تکمیل طرح‌های عمرانی با بیش از ۷۰ پیشرفت فیزیکی این‌گونه است که پیمانکار طرح بر اساس صورت‌وضعیت تأیید شده توسط کارفرما، می‌تواند برای تکمیل طرح عمرانی از بانک عامل تسهیلات دریافت کند و در مقابل دولت مبتنی بر تعهدی که داده است، اصل و سود تسهیلات را طی مهلت مقرر به بانک عامل بازمی‌گرداند.  
این مسئول افزود: این اقدام در راستای تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و به بالا است که در دستور کار قرار گرفته است.  
بااین‌وجود، وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا بانک‌های عامل در استان توان پرداخت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل ماده ۵۶ برای تکمیل طرح راه‌سازی محور بجنورد - جنگل گلستان را دارند؟ تصریح کرد: درصورتی‌که این امر عملی شود این طرح راه‌سازی طی یک سال و نیم آینده تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.  
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه بانک‌های استان تمایلی به عمل به این اقدام را ندارند، ضرورت دارد که استانداری خراسان شمالی در تعامل با بانک مرکزی بتواند بانک‌های عامل استان را بر این امر مکلف کند.  

پیشرفت فیزیکی راه‌آهن جوین - اسفراین هنوز در ایستگاه ۴۰ درصد 
علاوه بر این، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی به طرح عمرانی ناتمام ساخت راه‌آهن جوین - اسفراین نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر اجرای این طرح به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و تکمیل آن در قالب عملیات‌های زیرسازی، روسازی و احداث ایستگاه‌ها به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  
هنرور با یادآوری این مطلب که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن، بهره‌برداری از اعتبار تسهیلاتی ماده ۵۶ پیشنهاد شده است، بیان کرد: برای بهره‌برداری از این فرصت تسهیلاتی، ابتدا می‌بایست پیشرفت فیزیکی این طرح عمرانی را به ۷۰ درصد ارتقا داد.  
وی گفت: در این راستا، پس از سفر رئیس‌جمهور به استان، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شد که در این پیش‌نویس درخواست شده بود تا سازمان ایمیدرو در پیشرفت فیزیکی این طرح به ۷۰ درصد مشارکت کند.  
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی افزود: بااین‌وجود، سازمان ایمیدرو در این زمینه حاضر به مشارکت نشد.  
وی تصریح کرد: درصورتی‌که سازمان ایمیدرو و یا سازمان برنامه‌وبودجه بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی این طرح عمرانی مشارکت و همکاری کنند، می‌توان امیدوار بود که به سراغ تأمین اعتبار تسهیلاتی ماده ۵۶ برای تکمیل آن رفت.  
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی همچنین در خاتمه اعلام کرد: باتوجه‌به وضعیت کنونی منابع مالی اختصاصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی ناتمام، ضرورت دارد که به سراغ مشارکت گیری از توان سرمایه‌گذاری صنایع و بیمه‌ها رفت.  
هنرور گفت: تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام در زمینه‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی با مشارکت و سرمایه‌گذاری صنایع و بیمه‌ها علاوه بر منفعت عمومی حتی برای خود این شرکا نیز منفعت خواهد داشت و از هزینه‌های غرامتی و سرباری آنان می‌کاهد.  
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک