یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ساعت ۹:۴۴
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی  خبر داد:

افزایش ۲۴ درصدی جمعیت حیات‌وحش خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: در سرشماری حیات‌وحش شاخص استان که از اواسط مهرماه سال جاری شروع و تا آذرماه ادامه یافت شاهد رشد 24 درصدی جمعیت شاخص حیات وحش استان بودیم .
افزایش ۲۴ درصدی جمعیت حیات‌وحش خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی محیط‌زیست خراسان شمالی، رضا شکاریان اظهار کرد: در سرشماری حیات‌وحش شاخص استان که از اواسط مهرماه سال جاری شروع و تا آذرماه ادامه یافت در مجموع تعداد ۱۱ هزار و  ۵۸۵ رأس گونه‌های مختلف سم‌دار شامل قوچ میش اوریال، کل و بز و آهو در سطح مناطق تحت مدیریت استان مشاهده شد.

شکاریان افزود: خوشبختانه این تعداد در مقایسه با آمار سال گذشته با بیشترین ضریب اطمینان و دقت بالا و حذف سخت‌گیرانه هم‌پوشانی، ۲۴ درصد رشد داشته که نشان از تلاش و زحمات شبانه‌روزی مجموعه حفاظت محیط‌زیست استان در راستای وظایف سازمانی دارد.

وی ادامه داد: در این سرشماری علاوه بر گونه‌های هدف سرشماری، گونه‌های مهمی چون پلنگ، گرگ خاکستری، گراز، هوبره و غیره نیز مشاهده شد که باتوجه‌به قرارگیری پلنگ و گرگ خاکستری در رأس هرم اکولوژیک می‌توان نتیجه گرفت که اکوسیستم‌های طبیعی استان در حال حاضر در شرایط مطلوبی از منظر علم اکولوژی قرار دارد.

شکاریان با اشاره به نتایج امیدبخش این سرشماری، گفت: به‌طورکلی در سطح استان جمعیت گونه قوچ و میش اوریال حدود ۲.۱۲ درصد، کل و بز ۷.۱۸ درصد و آهو ۱.۴۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی اقداماتی همچون، گشت و کنترل مستمر محیط‌بانان، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات‌وحش، تعمیر و ترمیم آبشخورها و حساسیت نسبت به آبرسانی به وحوش، ارتقای زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط‌بانان، تعامل با جوامع بومی – محلی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه حفاظت از محیط‌زیست را از جمله عوامل مؤثر در افزایش جمعیت قوچ و میش، کل و بز و آهو بیان کرد.

وی با بیان اینکه آهو بیشترین رشد را در بین سایر گونه‌ها در سطح استان داشته است، اظهار داشت: اکنون به‌جرئت می‌توان مجموعه میان‌دشت جاجرم را یکی از  پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های آهو در سطح کشور برشمرد به‌طوری که افزایش جمعیت این‌گونه در میان‌دشت جاجرم ۴۴ درصد و در ناحیه دشتی مجموعه سالوک ۳۴ درصد رشد داشته است.

این مسئول در پایان عوامل محدودکننده رشد جمعیت وحوش را تغییرات اقلیم، خشکسالی، حریق، بیماری‌ها، شکار غیرمجاز، کمبود شدید نیرو بیان و خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاش‌های حفاظت محیط‌زیست استان به‌عنوان خط مقدم حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و زیستمندان آن به‌عنوان انفال الهی، ضرورت دارد دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی استانی و عموم شهروندان نیز اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی را مورد حمایت قرار داده تا بتوانیم در حفظ حیات‌وحش موجود و ادامه چرخه رشد جمعیت آنان گام‌های مؤثری برداریم.

انتهای خبر/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک