یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ساعت ۱۱:۳۸
 مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی استان:

 خراسان شمالی، دومین استان پرفشاری خون در کشور است

 مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که خراسان شمالی، دومین استان از نظر پرفشاری خون است، گفت: اکنون ۳۸ درصد از افراد بالای ۲۵ سال در استان دارای پرفشاری خون هستند.
 خراسان شمالی، دومین استان پرفشاری خون در کشور است,

 به گزارش عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فلوریا انفرادی با بیان اینکه دو بیماری دیابت و پرفشاری خون بی‌علامت و به قاتل خاموش معروف هستند، اظهار داشت: دیابت به‌تنهایی سالیانه منجر به مرگ بیش از ۵ میلیون نفر می‌شود.

 وی با بیان اینکه بیماری فشارخون و دیابت در تمام دنیا معضلی برای سلامتی است، گفت: این امر ناشی از زندگی ماشینی، شهرنشینی، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و دخانیات است.

 انفرادی با تأکید بر این موضوع که خراسان شمالی، دومین استان از نظر پرفشاری خون است، اضافه کرد: اکنون ۳۸ درصد از افراد بالای ۲۵ سال در استان دارای پرفشاری خون هستند درحالی‌که این رقم برای میانگین کشوری ۳۲ است.

 وی این امر را ناشی از عوامل متعددی مانند سبک زندگی، ژنتیک، الگوی غذایی، مصرف غذاهای شور، ذکر و عنوان کرد: مصرف کم میوه و سبزی‌ها یکی از دلایل اصلی بروز پرفشاری خون در استان است.

 انفرادی با بیان اینکه مصرف روزانه ۵۰۰ گرم میوه و سبزی‌ها در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها مهم و تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: با خودمراقبتی و اصلاح الگوی غذایی و سبک زندگی می‌توان از بیماری‌های بعدی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، مشکلات کلیوی و بینایی، قطع اندام که ریشه در فشارخون بالا و دیابت دارند، پیشگیری کرد.

 انفرادی با اشاره به اینکه فشارخون بالا در حالت عادی علامت خاصی ندارد مگر اینکه خیلی بالا برود، گفت: توصیه می‌شود همه خانواده‌ها دستگاه سنجش فشارخون داشته باشند.

 وی به فشارخون ثانویه نیز اشاره و بیان کرد: پنج تا ۱۰ درصد افراد که در گروه کودکان و نوجوانان قرار دارند دارای فشارخون ثانویه هستند که ممکن است ناشی از مشکلات کلیوی، تیروئیدی عروق آئورت باشد این افراد برای بررسی علل فشارخون باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 وی وضعیت دیابت در استان را نیز تشریح و عنوان کرد: در خصوص بیماری دیابت استان جایگاه ۲۷ در ۳۱ استان هستیم و درحالی‌که به طور متوسط ۲۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال کشور دارای دیابت هستند این رقم برای خراسان شمالی ۹ درصد است.

 مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هشدار داد: اما این رقم از سال ۱۴۰۰ تا کنون دوبرابر شده است و این امر باید بسیار موردتوجه قرار گیرد.

 انفرادی با بیان اینکه شناسایی به‌موقع و خودمراقبتی بسیار در کنترل این دو بیماری دخیل هستند، اضافه کرد: پویش ملی سلامت نیز باهدف شناسایی به‌موقع این دو بیماری، افزایش سطح آگاهی جامعه تا ۳۰ دی‌ماه امسال برای افراد بالای ۱۸ سال در تمام مراکز جامع خدمات سلامت، خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی به طور رایگان برگزار می‌شود.

 

 انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک