پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۷۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ساعت ۱۶:۱

هدایتی؛ جوانی که در اندیشه شکست غول هاواناست

قهرمان سنگین وزن کشتی فرنگی ایران به تبیین رویا و اهداف خود در مسیر زندگی قهرمانی پرداخت.
هدایتی؛ جوانی که در اندیشه شکست غول هاواناست,

به گزارش عصراترک، به نقل از  ایرنا، پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی ایران هفته گذشته با معرفی نفرات و تیم‌های برتر در سالن شهید حیدریان شهر قم به پایان رسید. یکی از پدیده‌های این دوره از مسابقات فردین هدایتی بود که در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم موفق به شکست علی‌اکبر یوسفی قهرمان جهان شد. هدایتی در دیدار نهایی سنگین وزن با نتیجه چهار بر یک یوسفی را شکست داد و به عنوان یک مدعی خود را به کشتی ایران معرفی کرد.

در سال‌های گذشته مثلث امیرقاسمی منجزی، علی‌اکبر یوسفی و امین میرزازاده رقابت سنگینی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی داشتند. در این رقابت میرزازاده موفقیت بیشتری کسب کرد و توانست نماینده ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و مسابقات جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بلگراد باشد. غول بختیاری در المپیک توکیو به عنوان پنجم و در جهانی ۲۰۲۲ بلگراد به مدال نقره جهان رسید. میرزازاده در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد نیز قهرمان جهان شد و به سلطه رضا کایالپ در این وزن پایان داد.

علی‌اکبر یوسفی نیز در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو جایگزین میرزازاده شد و توانست نخستین مدال طلای تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی ایران را در پیکارهای جهانی به گردن آویزد. یوسفی بعد از آن رقابت‌ها هیچگاه اقتدار گذشته را نداشت و در بسیاری از تورنمنت‌ها بازنده بود. میرزازاده به خاطر ابتلا به کرونا رقابت‌های جهانی اسلو را از دست داد.

امیر قاسمی منجزی دیگر مدعی این وزن بود که چندی پیش و در فینال لیگ کشتی فرنگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. با خداحافظی قاسمی‌منجزی بسیاری از کاشناسان سخن از دوقطبی یوسفی و میرزازاده به میان آوردند اما ظهور هدایتی خط بطلانی بر تمام پیش‌فرض‌ها بود.

هدایتی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در اردن موفق به کسب عنوان قهرمانی و نشان طلا شد و اکنون نیز به دنبال آن است تا در مراحل مختلف چرخه انتخابی تیم ملی بتواند میرزازاده قهرمان جهان را به چالش بکشد. میرزازاده در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد با شکست رضا کایالپ ترکیه‌ای دست به کار بزرگی زد و عنوان قهرمانی جهان و سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد.

قهرمانی هدایتی باعث شد تا خبرنگار گروه ورزشی پای صحبت او بنشیند. وی در این گفت‌و گو از احتمال کشتی با بزرگانی همچون امین میرزازاده، رضا کایالپ و میخاییل لوپز صحبت کرد.

با پیروزی برابر قهرمان جهان پدیده سنگین وزن مسابقات قهرمانی کشور شدی؛ ارزیابی خودت از این قهرمانی چیست؟

مسابقات قهرمانی کشور به عنوان مرحله نخست چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در شهر قم برگزار شد و همه مدعیان وزن ۱۳۰ کیلوگرم به غیر از امین میرزازاده دارنده قهرمان جهان، حضور داشتند و محک جدی برای من بود. مبارزه فینال من با یوسفی دارنده مدال طلای جهانی برگزار شد و در این دیدار توانستم هم استانی خود را طبق آنالیزی که داشتم با نتیجه ۴ بر یک شکست دهم.

یک هفته مانده به پیکارهای قهرمانی کشور، سرماخوردگی شدیدی خوردم، ولی با این حال توانستم در قم بهترین عملکرد خود را ارائه کنم. با این وجود من با علی‌اکبر یوسفی رفاقت زیادی در خارج از تشک کشتی دارم ولی بر روی تشک نیز رقیب او به حساب می‌آیم.

برای رسیدن به المپیک مسیر سختی در پیش داری. برای رویارویی با امین میرزازاده چه برنامه‌ای داری؟

امین یکی از قهرمان بزرگ ایران و جهان است امیدوارم بتوانم با او نیز در چرخه انتخابی کشتی بگیرم. به طور قطع هر کشتی‌گیری بهتر بود در المپیک پاریس دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی را برتن خواهد کرد، البته اگر انتخاب شوم با برنامه‌ریزی و تمرین بیشتر بهترین عملکردم را در پاریس ارائه خواهم کرد تا مدال طلا را به گردن بیاویزم.

اگر کشتی‌گیر نمی‌شدی در چه رشته دیگری فعالیت می‌کردی؟

کشتی همیشه به من بدهکار است اگر دوباره حق انتخاب را داشتم به طور قطع مجددا کشتی را انتخاب می‌کردم چرا که فردین یک شخص عادی همانند سایر شهروندان بود. اگر نامی تاکنون برای خود دست و پا کرده‌ام تنها مدیون این ورزش هستم؛ بدون کشتی نمی‌توانستم موفقیت حال حاضر خود را بدست آورم.

با سابقه حضور در رشته ژیمناستیک می‌توانید پشتک بزنید.

اولین مرحله حضورم به ورزش با ژیمناستیک گره خورده است، این ورزش با توجه به اینکه شرایط جسمانی ورزشکاران را تقویت می‌کند به عنوان مهم‌ترین رشته‌ ورزشی پایه به حساب می‌آید. در حال حاضر تنها به کشتی توجه دارم و پشتک زدن را در دستورکار ندارم.

پیش از شما فردین معصومی در پشتک زدن ۱۲۵ کیلوگرم به آقای پشتک معروف بود

معصومی یکی از بزرگان کشتی ایران و یکی از استثناهای ورزش این کشور است.

بسیاری باور داشتند شما می‌توانستید همانند دو هم استانی دیگر بهداد سلیمی و علیرضا یوسفی در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری موفق باشی. خودت هم چنین اعتقادی داری؟

مازندران یکی از قطب‌های ورزش کشتی و وزنه‌برداری است ولی از بچگی عاشق کشتی بودم. ابتدا ورزش ژیمناستیک را در سن چهار سالگی آغاز کردم پس از آن نیز کشتی را سنین نونهالی ادامه دادم.

رقابت با میرزازاده را چگونه می‌بینی؟

تلاش من این است مدال‌های زیادی را در عرصه جهانی برای کشورم به ارمغان بیاورم. هر کشتی‌گیری دوست دارد در المپیک حضور یابد و من نیز از این موضوع مستثنی نیستم. میرزازاده توانسته در ۲ سال اخیر با کسب نشان طلا و نقره جهانی توانایی خود را به خوبی نشان بدهد.

می‌توانی لوپز را هم شکست بدهی؟

کشتی ورزشی سخت و در عین حال جذابی است. هر قهرمان روزی دوران اوجش با ورود یک جوان به پایان می‌رسد. دوست دارم در المپیک با میخایین لوپز کشتی بگیرم و بتوانم بر سلطه او در کشتی فرنگی پایان دهم. دوست دارم از جمله جوانانی باشم که بتوانم در آوردگاه پاریس این عنوان‌دار المپیکی را شکست بدهم. تمام سعی من از قهرمانی جوانان جهان تا کشور بتوانم پله به پله توانایی خود را به کادرفنی تیم ملی نشان بدهم.

با کدام یکی از قهرمانان مازندران ارتباط نزدیکی داری؟

من و امیرحسین زارع همانند دو برادر رفاقت خاصی داریم. امیدوارم من در فرنگی و زارع در آزاد در سنگین وزن همچنان افتخارآفرینی کنیم.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک