سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ساعت ۱۱:۵۹
بررسی علل کند بودن احداث مسکن ملی در استان؛

کارت زرد سازمان ملی مسکن به بانک‌های خراسان شمالی

 با وجود کلید خوردن احداث مسکن ملی در خراسان شمالی، جلسات بررسی و پیگیری چرایی، کُند بودن وضعیت احداث این مسکن ها برگزار می شود و از جمله علل اصلی در زمینه کُند بودن، همکاری نکردن بانک های عامل اعلام می شود.
کارت زرد سازمان ملی مسکن به بانک‌های خراسان شمالی,

به گزارش عصراترک، در دولت سیزدهم، در استان خراسان شمالی ۷۹ هزار متقاضی شهری برای بهره مند شدن از واحد مسکونی در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کردند.

از این تعداد متقاضی ثبت‌نام‌شده، ۳۴ هزار نفر از آنان واجد شرایط شناخته شدند که در مرحله نخست نیز احداث ۲۵ هزار واحد مسکن ملی آغاز شد.

اما با وجود کلیدخوردن احداث این مسکن‌ها در استان، هنوز جلسات بابت بررسی و پیگیری برای کُند بودن وضعیت احداث این مسکن‌ها برگزار می‌شوند که در این جلسات از جمله علل اصلی در زمینه کُند بودن احداث آنها، مسئله عدم همکاری بانک‌های عامل اعلام شده است.

هرچند که بارها بانک‌های عامل از سوی استانداری خراسان شمالی بابت همکاری‌نکردن در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان تأیید شده، کارت زرد و اخطار گرفته‌اند، بااین‌وجود، این بانک‌ها نیز اعلام می‌کنند که متقاضیان معرفی شده به علت اقساط بالای این تسهیلات به شعب مراجعه نمی‌کنند و یا اینکه پرونده‌های آنان هنوز در دست تکمیل است.

نکته قابل‌تأمل این است که وضعیت احداث این مسکن‌ها در استان خراسان شمالی به حدی کُند است که مسئولان ذی‌ربط از سازمان ملی زمین و مسکن ایران بابت بررسی و گره‌گشایی از این مسئله به استان سفرکرده و دستورات لازم را مصوب کرده‌اند.  

در سفر اخیر هیاتی از سازمان ملی زمین و مسکن ایران به استان خراسان شمالی نیز بانک‌های عاملی  که در زمینه پرداخت تسهیلات عملکرد صفری داشته‌اند، کارت زرد گرفتند و به آنها اخطار داده شد که در صورت ادامه این رویه با آنها برخورد خواهد شد.

اما نکته قابل‌توجه این است که علل پرداخت‌نشدن تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان واجد شرایط و تأیید شده هر چه که باشد، این علل نمی‌تواند نگرانی‌های متقاضیان از بالارفتن هزینه‌های ساخت مسکن متأثر از افزایش تورم را پاسخ دهد و التیام ببخشد.

در شرایط کنونی متقاضیان مسکن ملی برای رهایی از قیمت‌های سرسام‌آور اجاره‌بها خواستار شفاف‌سازی و تعیین تکلیف شرایط خود هستند.

 

متقاضیان مسکن ملی در خراسان شمالی معطل حل مسئله

در این باره، علی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، اجرای طرح جهش تولید مسکن در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: درباره اجرای این طرح نیز به مردم قول‌هایی داده شد، بااین‌وجود، اجرای این طرح در استان خراسان شمالی پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است.

میرکریمی تصریح کرد: از وزارت راه و شهرسازی خواستار هستم که هر کمکی که می‌شود نسبت به خراسان شمالی در دستور کار قرار دهد و شفاف به مردم اعلام کند تا مردم متقاضی مسکن ملی، تکلیف خود را بدانند.


حرکت لاک‌پشتی ساخت مسکن ملی در خراسان شمالی

علی فخرانی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در استان، عملکرد ضعیف بانک‌های عامل،   اجرای طرح جهش تولید مسکن را کُند کرده است.

فخرانی تصریح کرد: در استان عملکرد بانک‌های خصوصی همچنین شمار دیگری از بانک‌های عامل از جمله بانک تجارت و ملت درباره پرداخت تسهیلات مصوب به متقاضیان مسکن ملی صفر بوده است.

وی عنوان کرد: با این وجود، در استان بانک مسکن به تنهایی جور اجرای طرح جهش تولید مسکن را به دوش کشیده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: به بانک مسکن هفت هزار و ۶۱۹ متقاضی شهری برای دریافت تسهیلات مسکن ملی معرفی شدند که تاکنون به پنج هزار و ۱۵۸ متقاضی تسهیلات پرداخت شده است.

فخرانی بیان کرد: در همین راستا، سرانجام معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز یک گروه بازرسی تشکیل داده تا از شعب بانک‌های عامل استان در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی بررسی‌ها را انجام دهند.

 

متقاضیان تأیید شده به شعب مراجعه نمی‌کنند

منوچهر قاسم زاده، مدیر شعب بانک ملت خراسان شمالی نیز درباره پرداخت نکردن تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان معرفی شده به شعب بانک ملت در استان اظهار کرد: در شعب این بانک پرداخت تسهیلات مسکن ملی به ۴۵۵ متقاضی تعیین تکلیف شده است.

قاسم زاده افزود: در حال حاضر چهار پرونده متقاضی دریافت تسهیلات مسکن ملی در دست تکمیل است.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد دیگر از متقاضیان دریافت این تسهیلات هنوز به شعب این بانک مراجعه نکرده‌اند.

این مسئول گفت: پیش بینی می‌کنم که به علت اقساط بالای این تسهیلات که باید هر ماه پرداخت شود، متقاضیان به شعب بانک مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: این بانک آماده پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان تایید شده است.

 

پرونده‌های در دست تکمیل

حسین شریفیان، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی در این باره عنوان کرد: با توجه به اینکه آماده پرداخت این تسهیلات به متقاضیان معرفی شده در شعب این بانک هستیم به محض اینکه هر پرونده‌ای از متقاضیان تکمیل شود عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان انجام خواهد شد.

شریفیان یادآور شد: به شماری از پرونده‌های تکمیل شده در شعب این بانک، تسهیلات مسکن ملی پرداخت شده، با این وجود، هنوز در سامانه مورد نظر ثبت نشده‌اند.


دستور ۱۵ روزه استانداری به بانک‌های عامل

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز با انتقاد از عملکرد بانک‌های عامل در استان برای پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان واجد شرایط و تایید شده اظهار کرد: بانک‌هایی که در زمینه پرداخت این تسهیلات یاد شده عملکرد صفر داشته‌اند و می‌گویند که متقاضیان تایید شده، مراجعه نمی‌کنند از خود بپرسند که چرا متقاضیان واجد شرایط برای دریافت این تسهیلات به بانک مسکن مراجعه می‌کنند اما به شعب شما نمی‌آیند.

حسین‌نژاد افزود: مگر قانون برای بانک‌های عامل متفاوت تعریف شده است؟

وی تصریح کرد: به عقیده بنده، مسبب وضعیت کُند در احداث مسکن ملی در استان، کم کاری بانک‌های عامل است که به این عملکرد آنها نمره منفی می‌دهم و توضیحات مطرح شده را قابل قبول نمی‌دانم.

استاندار خراسان شمالی در ادامه با تصریح بر این نکته  که بیش از این منتظر ماندن برای اقدام بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بی‌فایده است، اعلام کرد: به بانک‌های عاملی که در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان تایید شده عملکرد صفر داشته‌اند فقط ۱۵ روز مهلت می‌دهم که نسبت به پرداخت تسهیلات مورد نظر اقدام کنند و عملکردی مثبت ارائه دهند.

حسین نژاد افزود: در صورتیکه طی ۱۵ روز مهلت داده شده، عملکرد بانک‌های عامل همچنان صفر باشد به بانک مرکزی معرفی خواهند شد و با آنها برخورد می‌شود.

 

 

وضعیت ناراحت‌کننده است

ارسلان مالکی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ایران با بیان اینکه آمار تعداد مستاجران در خراسان شمالی ناراحت  کننده است، عنوان کرد: بنده هیچ استانی را ندیدم که اوضاع پرداخت تسهیلات مسکن ملی اَش تا به این حد خراب و ناراحت کننده باشد.

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن ملی به متقاضیان تایید شده عقب است.

مالکی تاکید کرد: بانک‌های عامل در این زمینه همکاری کنند تا مردم خانه دار شوند.

وی گفت: درصورتی‌که بانک‌های عامل همکاری نکنند وضعیت مستأجری در استان تغییر نخواهد کرد و مردم نیز صاحبخانه نخواهند شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ایران در ادامه تصریح کرد: خراسان شمالی فهرستی از بانک‌های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی، تهیه و برای بررسی به سازمان ملی مسکن ارائه دهد تا بررسی و مشخص شود آیا بانک‌های عامل دچار فقدان منابع مالی برای پرداخت این تسهیلات شده‌اند.

مالکی گفت: درصورتیکه محرز شود بانک‌های عامل توان پرداخت این تسهیلات را ندارند، متقاضیان واجد شرایط را به سوی بانک مسکن هدایت خواهیم کرد.

تهیه و تنظیم گزارش/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک