دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ساعت ۱۰:۴
 کارشناس مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی استان خبر داد:

 ثبت ۵۰۰۰ حیوان گزیدگی در خراسان شمالی

 کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ثبت حدود ۵ هزار مورد حیوان گزیدگی در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه طی ۹ماهه ابتدای امسال خبر داد.
 ثبت ۵۰۰۰ حیوان گزیدگی در خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی علوم پزشکی خراسان شمالی، هادی نیستانی، کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: حیوان گزیدگی موضوع با اهمیتی است و هاری مهم‌ترین بیماری است که از گزش حیوان به انسان منتقل می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر فردی دچار حیوان گزیدگی شود باید محل زخم و جراحت‌ها را شستشو و بلافاصله به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند تا با انجام اقداماتی چون شست‌وشوی محل زخم، تزریق سرم و واکسن ضد هاری بتواند از ابتلای خود به این بیماری ویروسی جلوگیری کند، در غیر این صورت امکان دارد فرد با ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دهد.

 کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: امکان انتقال هاری از تمام گوشت‌خواران و پستانداران مانند سگ، گربه روباه، شغال، گرگ، کفتار و سایر حیوانات علفخوار چون گاو، گوسفند و بز، الاغ، اسب هم نیز جود دارد.

 وی بیان داشت: هر گاه انسانی توسط حیوان هار گزیده شود و برای او اقدامات درمان پیشگیری انجام نشود، بعد از یک دوره مخفی از ۱۰ روز تا دو سال (به طور معمول ۲ تا ۱۲ هفته و به طور متوسط ۲-۱ ماه) علایم هاری در او ظاهر می‌شود.

 نیستانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علائم هاری شامل تغییر حس در محل گازگرفتگی به شکل احساس خارش و مورمور، سردرد، تب و بی‌قراری، دلهره و وحشت، تغییر خلق و رفتار، حالت تحریک‌پذیری شدید، ترس از نور، صدا و هوا که در اثر کوچک‌ترین تحریکی و دیدن آب به‌شدت تحریک شده حالت تشنج و حمله به اطرافیان در وی است.

 این مسئول با بیان اینکه این بیماری قابل‌پیشگیری و درمان است، تأکید کرد: خوشبختانه این بیماری ویروسی به‌راحتی قابل‌پیشگیری است، به‌نحوی‌که اگر شخصی مورد حیوان گزیدگی قرار گرفته باشد باید بلافاصله و فوراً تحت اقدامات درمانی لازم قرار گیرد تا از ظهور علایم و بیماری در وی جلوگیری شود.

 وی بیان داشت: شهروندان در صورت حیوان گزیدگی یا گزش توسط حیوانات جهت دریافت واکسن و خدمات پیشگیری از بیماری به مرکز بهداشت و یا بیمارستان مراجعه کنند.

 

 انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک