دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ساعت ۷:۰
در گفتگو با عصراترک عنوان شد:  

لزوم تهیه الگوی کشت برای بهره برداری از آب‌های خاکستری 

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: به منظور بهره برداری از پساب‌های تصفیه خانه‌های استان برای بخش کشاورزی باید الگوی کشت، مطالعه و تهیه شود.  
 لزوم تهیه الگوی کشت برای بهره برداری از آب‌های خاکستری ,

علی بزرگمهر، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفتگو با عصراترک با اشاره به بحران تغییر اقلیم و بروز خشکسالی‌ها اظهار کرد: این وضعیت موجب خشک شدن چشمه‌ها، کمبود آب شیرین، اُفت سطح آب‌های زیرزمینی، شورشدن آب‌های زیرزمینی همچنین فرسایش خاک و تولید ریزگرد در نقاط مختلف دنیا شده است.  

بزرگمهر گفت: با توجه به اینکه متاثر از این شرایط، حفظ و تامین آب بسیار ضروری است، در این راستا باید بر بازچرخانی پساب‌ها و بهره برداری دوباره از آنها متمرکز شویم.  

وی عنوان کرد: برخی از کشورها پساب تصفیه شده، استانداردسازی شده و پاک سازی شده را برای امور صنعتی، کشاورزی، فضای سبز و زراعت چوب در مناطق خود بهره برداری می‌کنند.  

این محقق تصریح کرد: البته بهره برداری از پساب برای هر یک از این بخش‌های یاد شده، استاندارد سازی‌های خاص خود را می‌طلبد.  

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که تجهیزات تصفیه خانه‌ها برای انجام استانداردسازی و پاک سازی پساب‌ها به منظور بهره برداری در بخش‌های صنعت، کشاورزی، فضای سبز و زراعت چوب باید به روز و پیشرفته باشند، اظهار کرد: به عقیده بنده اولویت اول برای بهره برداری از پساب‌های تصفیه شده باید برای بخش صنعت باشد.  

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: درصورتیکه بخش صنعت، قدم جلو نگذارد باید برای بخش کشاورزی و زراعت چوب بهره برداری شود.  

وی تاکید کرد: البته قبل از استفاده از پساب‌های تصفیه شده برای بخش کشاورزی ابتدا باید مطالعات خاک و الگوی کشت انجام شوند.  

بزرگمهر یادآور شد: برای بهره برداری از این ظرفیت آب خاکستری برای بخش کشاورزی می‌بایست الگوی کشت متنوع ارائه داد.  

وی گفت: به عقیده بنده استفاده از پساب‌های تصفیه شده تصفیه خانه‌های استان در بخش کشاورزی برای امر زراعت چوب، کشت پنبه، درختان توت و ذرت علوفه‌ای مناسب هستند.  

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: این رویکرد باید ترویج و آموزش عمومی داده شود تا آگاهی مردم نسبت به این ظرفیت آب خاکستری افزایش پیدا کند.  

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک