دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ساعت ۱۲:۱۶
آخرین وضعیت معلمان خرید خدمات بررسی شد؛

خوش‌خبری رئیس‌جمهور برای معلمان خرید خدمت

به‌کارگیری معلمان خرید خدمات طی سال‌های اخیر به‌عنوان بازوی کمکی برای جبران کمبود نیروی آموزشی مطرح بود؛ اما باگذشت ۹ سال، این طرح همچنان جهت پرداخت حقوق و بیمه با مشکلاتی همراه است.
خوش‌خبری رئیس‌جمهور برای معلمان خرید خدمت,

به گزارش عصر اترک، معلمان خرید خدمات آموزشی جزو معلمان غیررسمی کشور هستند که از سال ۹۳ به وزارت آموزش‌وپرورش وارد شدند و بیشترین معلمان جذب شده طی پنج سال اخیر به روش خرید خدمات بوده و بیشترین جذب معلم خرید خدمات در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اتفاق افتاده است.

 طی سال‌های اخیر، بارها گلایه‌مندی‌هایی از سوی معلمان خرید خدمات آموزشی نسبت به تأخیر طولانی در پرداخت حقوق یا محقق‌نشدن پوشش بیمه شکل‌گرفته است.

 این در حالی است که باگذشت ۹ سال از آغاز اجرایی‌شدن این طرح، همچنان هر ساله با گذشتن چندین ماه از آغاز سال تحصیلی این معلمان بدون قرداد در کلاس‌های درس حضور پیدا می کنند و بیمه و حقوق آنان برقرار نیست.

هرساله شاهد در کشور و استان خراسان شمالی با کمبود معلم مواجه هستیم و امسال نیز این مشکل تکرار شد که بخشی از کمبودها با به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات جبران شد، این در حالی است که تعلل وزارت آموزش‌وپرورش تاکنون باگذشت سه ماه از سال تحصیلی به این دلیل بوده که قراردادی با این نیروها بسته نشود و از به‌کارگیری آنها خودداری شود و تنها افرادی که در آزمون استخدامی موفق به کسب رتبه شده‌اند در بدنه آموزش‌وپرورش وارد شوند، اما شاید با یک برنامه‌ریزی صحیح جهت به‌کارگیری این افراد در بدنه آموزش‌وپرورش باتوجه‌به سابقه کاری که دارند بتوان بخشی از کمبود را نیز جبران کرد.

 

 از ابتدای سال تحصیلی هیچ حقوقی پرداخت نشده است

یکی از معلمان خرید خدمات خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: ۱۰ سال نیروی غیرانتفاعی بودم و اکنون سه سال است که نیروی خرید خدماتی هستم که در این مدت ۱۳ سال عاشقانه به کار تدریس مشغول بودم.

وی ادامه داد: اکنون سن من به ۴۳ سالگی رسیده، باگذشت ۱۳ سال از فعالیت در این حوزه هیچ تعیین تکلیفی برای ما در نظر گرفته نمی‌شود و جدا از اینکه در این مدت سوابق کافی برای حضور در سر کلاس درس داریم؛ اما همچنان وزارت تصمیمی در این باره ندارد.

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات در مدارس مانه و سملقان در این باره توضیح داد: از ابتدای سال تحصیلی جدید، بیمه و حقوقی واریز نشده است و در ایام تعطیل و تابستان هیچ بیمه و حقوقی واریز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش اعلام کرده که موضوع پیگیری می‌شود، گفت: حقوق سال گذشته پنج میلیون تومان بوده و امسال هفت میلیون تومان اعلام کردند؛ ولی هیچ مبلغی تاکنون واریز نشده است.

این معلم خرید خدمات توضیح داد: نکتهٔ دیگری که وجود دارد این است که معلمان خرید خدمات را به مناطق مرزی و دوردست می‌فرستند، اما هیچ‌گونه حمایت و خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود و کلاس‌ها نیز به‌صورت چندپایه برای آنها در نظر گرفته می‌شود و در واقع بیشترین کار با کمترین حمایت است.

 

 

موضوع قرارداد نیروهای خرید خدمات در دست پیگیری است

ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در استان خراسان شمالی طی هشت سال گذشته ۱۸۳ نیروی خرید خدمات در بخش معلمان مشغول به فعالیت هستند که سالانه به‌صورت شرکتی جذب و قرارداد با آن‌ها منعقد می‌شود.

وی ادامه داد: هر ساله سازمان امور استخدامی کشور، مجوز جذب نیروهای خرید خدمات را به آموزش‌وپرورش ارائه می‌کند، تا با دریافت مجوز بتوانند با شرکت موردنظر قرارداد ببندند.

اکبری با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جدید این نیروها در خراسان شمالی به‌کارگیری شده‌اند، گفت: موضوع قرارداد، بیمه و حق‌وق این معلمان در دست پیگیری است و هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

 قرارداد معلمان خرید خدمات هر ساله در دی‌ماه بسته می‌شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که پیگیر موضوع بوده‌ایم، ادامه داد: امید است که تصمیمات لازم برای اینها گرفته شود.

وی ابراز داشت: حقوق و مزایای آموزش‌وپرورش به‌صورت ملی تأمین می‌شود و وزارت آموزش‌وپرورش از سازمان امور استخدامی‌ها پیگیر این موضوع است که به‌زودی تعیین تکلیف شوند.

اکبری یادآور شد: قرارداد این افراد با وجود تأخیر سه‌ماهه‌ای که پیش‌آمده اما از ابتدای مهرماه لحاظ می‌شود و سنوات گذشته نیز به همین روال بوده و هر ساله قرارداد نیروهای خرید خدمات در اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه بسته می‌شده است.

 

هیچ کلاس بدون معلمی در استان نداریم

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در پاسخ به سؤال خبرنگار عصر اترک مبنی بر این که برخی از این معلمان در حال حاضر سر کلاس های درس حضور ندارند، توضیح داد: تعداد اندکی از معلمان به دنبال مطرح‌شدن یک موضوع به‌صورت کشوری مدت دو روز سر کلاس نرفتند و در حال حاضر کلاس بدون معلم نداریم و همه سرکار هستند.

وی ابراز داشت: پرداخت‌نشدن حقوق و بیمه مربوط به امسال نیست و هر ساله این مشکل را شاهد بوده‌ایم و قرارداد این افراد زمانی که منعقد شود پرداختی‌ها انجام و بیمه‌ها از ابتدای سال تحصیلی جاری ثبت می‌شود.

 

 

 قرارداد معلمان خرید خدمات تا پایان هفته منعقد می‌شود

 محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با آخرین تصمیم در حوزه معلمان خرید خدمات توضیح داد: طی پیگیری‌هایی انجام شده در موضوع قرارداد نیروهای خرید خدمات در وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم بر این شد که تا پایان این هفته قرارداد به‌صورت شرکتی منعقد شود که بیمه و حقوق برقرار شود.

 وی ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس مصوبه‌ای را به‌صورت کلی برای تعیین وضعیت دائم و یا استخدام قراردادهای شرکتی عنوان کرده که باید بررسی شود این مصوبه مربوط به خرید خدمات آموزشی نیز می‌شود یا نه که طی هفته آینده این موضوع مطرح می‌شود.

 وحیدی اضافه کرد: با منعقد شدن قرارداد نیروهای خرید خدمات آموزشی طی این هفته حقوق و بیمه‌شان برقرار خواهد شد.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار عصر اترک مبنی بر اینکه که چرا با گذشتن سه ماه از سال تحصیلی هر ساله شاهد این موضوع در حوزه معلمان خرید خدمات هستیم، توضیح داد: امسال وزارت‌خانه و مجموعه دنبال این موضوع بود که از نیروهای خرید خدمات جذبی انجام نشود و تنها افرادی که در آزمون برگزیده شده‌اند به‌کارگیری صورت گیرد.

 وحیدی ابراز داشت: این در حالی بود که از ابتدای مهر باتوجه‌به کمبود نیروی آموزشی در مدارس به‌کارگیری این معلمان صورت گرفت.

 

 دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای تمدید قرارداد معلمان خرید خدمات

 این مسئول خاطرنشان کرد: براین‌اساس سازمان استخدامی‌ها پیگیر تمدید قرارداد برای این گروه از معلمان شد و اکنون با پیگیری‌های صورت‌گرفته و دستور مستقیم رئیس‌جمهور قرارداد قطعی خواهد شد.

 نماینده مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم نیز نیروهای خرید خدمات آموزشی، نهضت سوادآموزی، پیش‌دبستانی و تمام نیروهایی آموزشی که به‌صورت غیررسمی با آموزش‌وپرورش فعالیت دارند، به‌شرط اینکه که نیروی جدیدی گرفته نشود و مستمر خدمت کنند فعالیت آنها بلامانع و آموزش‌وپرورش می‌تواند از آنها استفاده کند.

 این مسئول یادآور شد: نکته قابل‌توجه این است که معلمان خرید خدمات نسبت به حضور در کلاس‌های درس استمرار داشته باشند، زیرا ممکن است از حضورنیافتن آنها نسبت به‌کارگیری برای آینده مشکلی برای آنها ایجاد شود.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ ر

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک