یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۴ - ساعت ۹:۰
در شمال شرق کشور؛  

حفاظت مشارکتی در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی اجرایی می‌شود 

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برای حفظ امنیت یوزپلنگ آسیایی، حفاظت از زیستگاه بینابینی این گونه به انجمن حفاظتگاه‌های بخش خصوصی کشور واگذار شد.  
حفاظت مشارکتی در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی اجرایی می‌شود ,

روح‌الله لایق، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: درگذشته‌های بسیار دور زیستگاه یوزپلنگ آسیایی از شمال آفریقا و عربستان تا هندوستان و ترکمنستان گسترده بود و وسعت داشت.  

لایق افزود: بااین‌وجود، در حال حاضر گستره زیستگاهی این‌گونه رو به انقراض حیات‌وحش به پارک ملی توران در استان سمنان (به مساحت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار) و به پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت جاجرم در استان خراسان شمالی (به مساحت ۸۵ هزار هکتار) محدود شده است.  

وی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی برای یافتن طعمه و آب همچنین قلمرو طلبی به طور دائم میان پارک ملی توران و پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت جاجرم در تردد است، بیان کرد: حدفاصل این دو منطقه اشاره شده، منطقه‌ای معروف به پُل ابریشم به مساحت ۳۹۲ هزار هکتار است که تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست نیست و یوزپلنگ آسیایی برای تردد از توران به میان‌دشت و بالعکس از این زیستگاه بینابینی عبور می‌کند.  

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بااین‌وجود، در این زیستگاه بینابینی (منطقه پل ابریشم) فعالیت کشاورزی، توسعه راه‌ها و توسعه معادن جریان دارد که این امور بقای یوزپلنگ را به خطر انداخته است.  

وی عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در سال ۹۹ برای ارتقای امنیت این زیستگاه بینابینی (منطقه پل ابریشم) به‌منظور حفظ حیات یوزپلنگ آسیایی، طرح حفاظتی این منطقه را به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارائه داد.  

لایق گفت: سرانجام، اخیراً سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره تصمیم گرفت که حفاظت از این زیستگاه بینابینی را به انجمن حفاظت‌گاه‌های خصوصی کشور واگذار کند تا این انجمن با ایجاد محیط‌بانی در این منطقه و استقرار نیرو و خودرو در آن شرایط حفاظت ازاین‌گونه جانوری را ارتقا دهد.  

وی افزود: البته تأمین آب در این منطقه برای شرب یوزپلنگ نیز بر عهده این انجمن واگذار شد.  

وی در ادامه اظهار کرد: در همین راستا، در هفته جاری، در این باره توافق‌نامه‌ای میان مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و استان خراسان شمالی، معاونان امور عمرانی استانداری‌های این دو استان و این انجمن امضا شد.  

این مسئول خاطرنشان کرد: با امضای این توافق‌نامه، انجام حفاظت مشارکتی در این زیستگاه بینابینی به مساحت ۳۹۲ هزار هکتار به مدت پنج سال به این انجمن واگذار شد.  

وی همچنین گفت: در همین راستا، این انجمن ملزم شده است تا یک طرح حفاظتی را تهیه کند و ارائه دهد تا دو استان سمنان و خراسان شمالی آن را بررسی کنند و درباره آن ارائه نظر دهند تا طرح نهایی توسط این انجمن اجرایی شود.  

لایق یادآور شد: تمامی اقدامات این انجمن درباره حفاظت ازاین‌گونه جانوری در منطقه پل ابریشم، تحت نظارت مستقیم ادارات کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی و سمنان است که البته استانداری این دو استان نیز نظارت عالی و انجام پشتیبانی‌ها را خواهند داشت.  

وی همچنین اظهار کرد: این انجمن، طرح حفاظتی را از محل منابع خود اجرایی خواهد کرد.  

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در عین حال، این انجمن می‌تواند با ارائه طرح‌های درآمدزا از جمله در زمینه گردشگری (اکو توریسم) و یا بهره برداری از جمعیت طعمه‌های این منطقه، سرمایه خود را بهره برداری کند.  

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت حفاظتی یکپارچه در این منطقه، کارگروهی فنی متشکل از کارشناسان و صاحب نظران دو استان همچنین دفتر مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست کشور نیز تشکیل خواهد شد.  

لایق درباره ارتقای این زیستگاه بینابینی اشاره شده نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه ارتقای این منطقه به یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست بسیار زمان بر و نیازمند جذب نیرو و اعتبارات است، بنابراین، طرح آن هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.  

وی در بخش دیگری از سخن خود، به اختصاص اعتبارات به دو استان خراسان شمالی و سمنان برای یوزپلنگ آسیایی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز اشاره و اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با دریافت این اعتبارات، توانست امتیاز خرید یک ساعت آب از چاه‌های کشاورزی حاشیه پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت جاجرم برای تأمین آب شرب گونه‌های جانوری این منطقه را انجام دهد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: این اداره کل توانست با این اقدام مالک دائمی بر بهره برداری از یک ساعت آب از این چاه‌های کشاورزی بشود.  

وی همچنین افزود: این اداره کل توانست از محل اختصاص این اعتبار برای تامین خوراک حیات وحش این پناهگاه، علوفه و تعداد قابل توجهی پروانه‌های چرای دام را خریداری کند.  

لایق در ادامه بیان کرد: صندوق ملی محیط زیست نیز قول اختصاص اعتباری را داده است که با جذب آن مدت خرید آب از چاه‌های کشاورزی حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را به سه ساعت افزایش خواهیم داد همچنین چشمه‌های این منطقه را نیز بهسازی و لایروبی خواهیم کرد.  

وی افزود: در این پناهگاه حیات وحش سه سطوح آبگیری باران برای آبگیری آبشخورها را ایجاد خواهیم کرد.  

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه اعلام کرد: بر اساس سرشماری اخیری که از جمعیت آهوان پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم انجام شد، این سرشماری بیانگر آن بود که جمعیت این گونه که طعمه اصلی یوزپلنگ آسیایی است، ۴۰ درصد رشد داشته است.  

لایق افزود: به طور کلی جمعیت آهوان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به بیش از سه هزار راس رسیده است.  

انتهای خبر/ قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک