پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ساعت ۱۳:۵۳
در آبان ماه جاری؛

۳ کانون بیماری تب برفکی در  خراسان شمالی شناسایی شد

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در آبان‌ماه جاری، سه کانون ابتلا به بیماری تب برفکی در استان شناسایی و با اقدامات انجام شده این اداره کل شیوع این بیماری مهار شد. 
۳ کانون بیماری تب برفکی در  خراسان شمالی شناسایی شد,

 حسن قاسمی فرد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین، بیماری ای بومی است.

قاسمی فرد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین، بیماری ای بومی است.

قاسمی‌فرد گفت: علائم این بیماری در دام‌های سبک‌وسنگین شامل تب بالا، بی‌حالی، ریزش اشک، ایجاد زخم در بین سم‌ها، سقط‌جنین و زخم در مخاط دهان هستند.

وی گفت: در استان، تا قبل از سال ۱۴۰۰ شیوع این بیماری در جمعیت دام سبک‌وسنگین فراگیر بود که با اقدامات پیشگیرانه و درمانی، شیوع آن طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کاهش یافت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه طی هفت‌ماهه امسال نیز در سطح استان هیچ کانونی از شیوع این بیماری وجود نداشت، افزود: بااین‌وجود، در آبان‌ماه جاری سه کانون از شیوع این بیماری در استان شناسایی و تأیید شدند.

وی گفت: این سه کانون بیماری شامل دو کانون در شهرستان‌های شیروان و بجنورد در دام‌های سبک و یک کانون در شهرستان فاروج در دام سنگین هستند که شناسایی شده‌اند.

قاسمی‌فرد عنوان کرد: این بیماری به علت واردکردن دام‌های جدید از دیگر استان‌ها از جمله استان اردبیل اتفاق افتاده است که دام‌های وارد شده، واکسینه نشده بودند.

وی با بیان اینکه در حدود ۱۰ درصد از جمعیت دامی این سه کانون به این بیماری مبتلا شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این شیوع، دام‌های بالغ مبتلا شده‌اند که تا به کنون با اقدامات درمانی انجام شده، هیچ تلفاتی اتفاق نیفتاده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پس از شناسایی و تأیید شیوع این بیماری در جمعیت دامی سه کانون اشاره شده، اقدامات دامپزشکی شامل قرنطینه دام‌های مبتلا، نمونه‌برداری از سایر دام‌ها، آموزش دامداران این سه کنون، اطلاع‌رسانی به سایر دامداران استان انجام شده‌اند.

وی افزود: نقل‌وانتقال دام‌ها در این سه کانون همچنین واردات دام از استان اردبیل نیز ممنوع شده است.

قاسمی‌فرد خواستار شد: درصورتی‌که دامداران علائم تب برفکی در دام‌های خود را مشاهده کردند بلافاصله با شماری ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان تماس بگیرند تا اقدامات برای کنترل این بیماری انجام شود.

وی درباره واکسیناسیون دام‌ها نیز اظهار کرد: در استان، امسال (از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه) یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۰۵ رأس دام سبک همچنین ۴۷ هزار و ۵۲۴ رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین گفت: در حال حاضر نیز واکسیناسیون دام‌هایی که طی هفت‌ماهه امسال علیه این بیماری واکسینه نشده بودند، در دستور کار قرار گرفته است.

قاسمی‌فرد افزود: دام‌های تازه‌وارد به استان که واکسینه نشده‌اند نیز واکسینه می‌شوند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک