پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۸ - ساعت ۸:۱
در گفتگو با عصراترک عنوان شد:

ساماندهی رودخانه‌های مهم خراسان شمالی لنگ کمبود اعتبارات

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: اجرای دیواره سازی و کف‌سازی برای ۴۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم و حساس استان با کمبود اعتبارات مواجه است.
ساماندهی رودخانه‌های مهم خراسان شمالی لنگ کمبود اعتبارات,

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک درباره اهمیت لایروبی و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه‌های استان برای مدیریت سیلاب در مناطق شهری اظهار کرد: طول مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها استان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که بیشترین طول مسیر آنها نیز در شهرستان سملقان به طول ۹۶۹ کیلومتر واقع است.

واسطه افزود: کمترین طول مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان در شهرستان بام و صفی‌آباد به طول ۲۲۲ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه از طول ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول مسیل‌ها و رودخانه‌های استان، دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن که نزدیک به مراکز جمعیتی هستند را به‌عنوان بخش مسیل‌ها و رودخانه‌های مهم و حساس استان برشمرد و گفت: بیشترین طول مسیل‌ها و رودخانه‌های مهم و حساس استان در شهرستان بجنورد واقع است که رودخانه اترک را نیز شامل می‌شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه برای اجرای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های استان باید مطالعات تعیین حد بستر و حریم آنها انجام شود، عنوان کرد: تاکنون از طول دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم و حساس استان برای یک هزار و ۴۶۴ کیلومتر آن مطالعات تعیین حد بستر و حریم انجام شده است و مابقی نیز باید انجام شود.

 

لزوم دیواره سازی در طول ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های مهم استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: این مطالعات، بیانگر این بود که ۴۰۰ کیلومتر از طول رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم و حساس استان باید ساماندهی (دیواره سازی و کف‌سازی در بستر) شوند.

واسطه افزود: این مطالعات انجام شده همچنین بیانگر این بود که ۶۵۰ کیلومتر از طول مسیل‌ها و رودخانه‌های مهم استان نیازمند اجرای لایروبی، تعریض عرض رودخانه و مسیل‌ها هستند تا گذرگاه آنها برای عبور سیلاب مناسب شود.

وی در ادامه اعلام کرد: از سال ۸۵ تاکنون از طول ۶۵۰ کیلومتر مسیر رودخانه و مسیل‌های استان که نیازمند اجرای لایروبی شناخته شدند، ۱۵۴ کیلومتر آن لایروبی شده‌اند که بیشترین اقدام لایروبی انجام شده در شهرستان بجنورد به طول ۵۶ کیلومتر بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: بخش زیادی از اقدام لایروبی انجام شده در شهرستان بجنورد در مسیر و بستر رودخانه اترک بوده که با همکاری شرکت پتروشیمی خراسان انجام شده است.

وی درباره ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های استان با انجام دیوارکشی و کف‌سازی در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان نیز بیان کرد: از طول ۴۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌هایی که باید ساماندهی شود، از سال ۸۵ تا به کنون به طول ۸۸ کیلومتر آن دیواره سازی و کف‌سازی شده‌اند.

این مسئول افزود: بیشترین اقدام ساماندهی در شهرستان راز و جر گلان به طول ۳۷ کیلومتر با اولویت تثبیت رودخانه مرزی این شهرستان همچنین در شهرستان بجنورد به طول ۲۵ کیلومتر انجام شده است.

 

 

مدیریت سیلاب ضلع شمال بجنورد نیازمند تأمین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود در پاسخ به این سؤال که اولویت‌ها برای لایروبی و ساماندهی رودخانه و مسیل‌های واقع در شهر بجنورد به‌منظور عبور از بحران سیلاب‌ها در هر بارندگی که مرکز استان را دچار آب‌گرفتگی و مشکل می‌کند نیز اظهار کرد: چند سالی است که رژیم بارندگی‌ها تغییر کرده به‌طوری‌که در یک‌زمان کوتاه حجم زیادی باران و جاری‌شدن روان آب اتفاق می‌افتد درحالی‌که ممکن است بستر رودخانه و مسیل‌ها در بازه‌ای کوتاه از بارندگی‌ها گنجایش‌پذیرش حجم زیادی از روان آب‌ها را نداشته باشند.

واسطه همچنین بیان کرد: درعین‌حال، شهر بجنورد که در یک وضعیت کاسه‌ای قرار دارد میان ۱۱ مسیل در ارتفاعات پیرامونی خود محصور است.

وی افزود: جهت مسیر این ۱۱ مسیل به درون شهر بجنورد است.

این مسئول گفت: جهت مسیر مسیل‌های باز خانه، فیروزه، ارکان، ملکش، دوبرار، پسته، بیدک، لنگر، باغچق، علی‌آباد به شاه جوب و در نهایت به رودخانه اترک ختم می شود.

وی با اعلام اینکه برای عبور ایمن، روان آب‌ها و سیلاب‌ها از این ۱۱ مسیل به‌سوی رودخانه اترک باید اقدامات آبخیزداری در پیرامون این ۱۱ مسیل همچنین لایروبی بستر آنها انجام شود، اظهار کرد: مسئولیت عملیات آبخیزداری با اداره کل منابع طبیعی است، درعین‌حال، اجرای لایروبی بستر این ۱۱ مسیل که در خارج از حریم شهر بجنورد واقع هستند توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در حال اجرا است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تاکنون مسیل‌های ضلع جنوب شهر بجنورد از جمله ارکان، پشت دانشگاه بجنورد، ملکش همچنین مسیل کال پسته را لایروبی کرده‌ایم.

وی افزود: برای مسیل‌های علی‌آباد، باغچق و لنگر واقع در ضلع شمال شهر بجنورد که نیاز به لایروبی ندارند باید برای عبور روان آب‌ها و سیلاب‌ها از آنها کانال گذاری انجام شود.

واسطه افزود: مطالعات این اقدام توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است، بااین‌وجود، اجرای این اقدام بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: مسئولیت ساماندهی مسیل‌های داخل شهر بجنورد و جمع‌آوری آب‌های سطحی داخل این شهر نیز بر عهده شهرداری است که باید انجام شود.

افزون بر این، این مسئول تصریح کرد: در حدفاصل پُل گلستان تا پُل معراج واقع در ضلع شمال شهر بجنورد به طول دو و نیم کیلومتر که مسیر روان آب‌ها و سیلاب‌ها از درون شهر به خارج از شهر است باید دیوار ساحلی اجرایی شود.

وی افزود: برای اجرای دیوار ساحلی در این مسیر دو و نیم کیلومتری از مسیل یاد شده باید ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین شود.

 

قیمت هر کیلومتر دیواره سازی در حریم رودخانه‌ها، ۴۰ میلیارد تومان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی درباره تأمین اعتبار اجرای لایروبی‌ها، دیواره سازی و کف‌سازی رودخانه و مسیل‌های استان نیز اظهار کرد: عمر مفید لایروبی‌ها در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دو تا سه سال است، درحالی‌که انجام دیواره سازی و کف‌سازی بستر رودخانه‌ها، موجب تثبیت طولانی‌مدت بستر آنها خواهد شد.

واسطه اعلام کرد: هرچند اجرای دیواره سازی و کف‌سازی در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای عبور از بحران سیلاب‌ها بسیار مهم است، بااین‌وجود، این اقدام با تأمین اعتبار بسیار کلانی نیاز دارد.

وی گفت: در حال حاضر قیمت ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در قالب دیواره سازی و کف‌سازی در بستر در هر کیلومتر ۴۰ میلیارد تومان است.

این مسئول افزود: قیمت لایروبی هر کیلومتر از بستر رودخانه و مسیل نیز ۶۰۰ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در بودجه سال مالی ۱۴۰۲ برای استان بابت انجام مطالعات بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، انجام لایروبی‌های آنها، آزادسازی تصرفات آنها، نشانه‌گذاری در بستر و حریم رودخانه‌ها، دیواره سازی و کف‌سازی آنها در استان مبلغ ۱۳ میلیارد تومان از ردیف اعتبار ملی و ۲۰ میلیارد تومان از محل ردیف اعتبارات استانی مصوب شده تا اختصاص داده شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی این سؤال را مطرح کرد: آیا اعتبارات مصوب و اندک هر سال مالی پاسخگوی ساماندهی رودخانه و مسیل‌های مهم استان در آینده کوتاه و میان‌مدت خواهند بود؟

واسطه تأکید کرد: باید برای سرعت بخشی به اجرای ساماندهی رودخانه و مسیل‌های استان مبلغ اعتبار مصوب در هر سال مالی افزایش داده شود همچنین از محل ردیف اعتبارات مدیریت بحران نیز به استان اعتبار مالی اختصاص داده شود.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک