پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - ساعت ۱۳:۲۲
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خبر داد:

۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده سیلاب و سرما به بخش کشاورزی استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بخش کشاورزی استان از ابتدای امسال تاکنون متاثر از وقوع سیلاب‌ها و سرمازدگی بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان متحمل خسارت شده است.  
۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده سیلاب و سرما به بخش کشاورزی استان,

غلامرضا شفیق، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه امسال متاثر از وقوع سیلاب‌ها و سرمازدگی‌های رخ داده در استان به مبلغ یک هزار و ۲۷۹ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان خسارت بر بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد.

شفیق افزود: خسارت وارده در بخش کشاورزی استان شامل بخش‌های زراعی، باغی، دامی، آبزیان، تاسیسات و ماشین آلات کشاورزی بوده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: در هفته گذشته از شهریور ماه امسال نیز متاثر از سیلاب اتفاق افتاده در استان دوباره به مبلغ ۴۲۳ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: از ابتدای فروردین ماه تا پایان مرداد ماه امسال همچنین متاثر از سیلاب‌های رخ داده به مبلغ ۲۲۸ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان خسارت به بخش تاسیسات زیربنایی استان وارد شد.

وی همچنین افزود: طی مدت یاد شده همچنین متاثر از سیلاب‌های اتفاق افتاده ۲۲۴ واحد مسکونی شهری و روستایی و ۳۳ دستگاه خودور در استان متحمل آسیب شدند.

 جبران خسارت از محل صندوق‌های بیمه
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی درباره جبران خسارت این اتفاقات رخ داده نیز اظهار کرد: مبتنی بر قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۹۸، تعریف شده است که خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی باید از محل صندوق بیمه بخش کشاورزی جبران شود، البته منوط به اینکه مالکان بخش کشاورزی، دارایی‌های بخش کشاورزی خود را بیمه کرده باشند.

شفیق همچنین افزود: در هر فصل از سال نیز دفتر مدیریت بحران استان گزارش‌های مرتبط با خسارت‌های وارده متاثر از بلایای طبیعی بر بخش کشاورزی را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال می‌کند تا
مبتنی بر نظر و تصمیم هیات دولت سهم پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان بخش کشاورزی استان تعیین شود.

وی درباره جبران خسارت وارده به ساختمان‌های مسکونی نیز بیان کرد: منازل خسارت دیده روستایی و یا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت که کامل تخریب شده باشند از محل پرداخت کمک بلاعوض همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جبران خسارت می‌شوند.

این مسئول همچنین افزود: منازلی که بیمه شده باشند نیز از محل صندوق بیمه ساختمان جبران خسارت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به وسایط نقلیه‌ای که از بلایای طبیعی خسارت وارد شود نیز از محل بیمه بدنه این وسایط نقلیه جبران خسارت انجام می‌شود.

نیاز جدی ۱۱ مسیل بالادست شهر بجنورد به ساماندهی و اصلاح وضعیت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود با ابراز نگرانی از وضعیت تغییر اقلیم، تداوم خشکسالی‌های سالانه و فقر پوشش گیاهی اتفاق افتاده در مراتع، بر اهمیت و لزوم اجرای عملیات آبخیزداری در استان تاکید کرد.

شفیق گفت: در بالادست شهر بجنورد ۱۱ مسیل وجود دارد که باید عملیات آبخیزداری در بالادست شهر بجنورد حتما اجرایی شود.

وی تصریح کرد: انجام ساماندهی و اصلاح ۱۱ مسیل بالادست شهر بجنورد نیازمند تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار است که این مسئله به وزارت کشور با انجام نامه نگاری‌ها، اطلاع داده شده است تا اعتبار لازم بابت انجام ساماندهی این مسیل‌ها به استان اختصاص داده شود.

این مسئول همچنین یادآور شد: در گفتگو با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواسته شده است که پیگیر جذب اعتبارات ملی برای سرعت بخشی به اجرای عملیات آبخیزداری در استان باشند.

حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در خاتمه درباره دو برابر شدن وقوع آتش سوزی‌ها در مراتع استان از ابتدای امسال تا به کنون نیز اظهار کرد: در این باره طی گفتگو با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواستار پیگیری این اداره کل نسبت به جذب اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات اطفاء حریق یگان حفاظت منابع طبیعی استان شده‌ام.

شفیق خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل مواد ۱۶ و ۱۷ ستاد مدیریت بحران فقط ۶۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز اطفاء حریق یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص یافت که بابت خرید بیل و کلنگ صرف شد.

وی افزود: این در حالی است که این یگان اعلام کرده است که به تهیه و خرید دمنده‌ها ها و حتی وسایط نقلیه جدید نیز نیاز دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در خاتمه عنوان کرد: از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درخواست کرده‌ام که بر آموزش جوامع محلی و عموم مردم برای حفظ طبیعت همچنین افزایش تعداد داوطلبان برای همیاری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان نیز بیشتر متمرکز شوند.

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک