دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ساعت ۱۳:۴۳
گزارشی از بررسی هزینه‌های مراکز مشاوره خراسان شمالی؛

بازار میلیونی و بی‌نظارت انتخاب رشته کنکور 

با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ بازار مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته داغ شده است، مشاورانی که به گفته داوطلبان و خانواده‌های آنها، بعضی از دانش و سواد کافی نیز برخوردار نیستند و به‌صرف فراگیری چند فرمول برای دانش‌آموزان انتخاب رشته می‌کنند.
بازار میلیونی و بی‌نظارت انتخاب رشته کنکور ,

به گزارش عصراترک، هزینه‌های پرداختی برای انجام مشاوره تحصیلی، کف و سقف و معیار و قاعده‌ای ندارد و هر مرکز مشاوره نرخی را تعیین می‌کند، طبق پیگیری‌های خبرنگارعصراترک مبالغ از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان شناور است و مراکز مشاوره برای اینکه ثابت کنند بین جماعت مشاوران کنکور جزو بهترین‌ها هستند، نرخ بالاتری از نرخ معمول تعیین می‌کنند.  

گویا این بازارگرمی‌ها بی‌تأثیر هم نیست و جوانانی که در راه و نیم‌راه عبور از سد کنکور به دنبال مشاور و راهنمایی امین و کاربلد می‌گردند، راضی و ناراضی این هزینه‌ها را می‌پردازند. هزینه‌هایی که در اغلب مواقع بی‌ثمر پرداخت می‌شود و نتایج نهایی داوطلبان با تبلیغات و ادعای این مشاوران تناسبی ندارد.  

 


هزینه‌های سرسام آور
در همین راستا با چندین خانواده دارای فرزند کنکوری صحبت کردیم که یکی از والدین بجنوردی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: اکثر مراکز مشاوره‌های سطح شهر هزینه‌های میلیونی برای ۲۰ دقیقه مشاوره دریافت می‌کنند که واقعاً هزینه‌های هنگفتی است.
وی ادامه داد: از نهادهای مربوطه مانند آموزش‌وپرورش، بهزیستی و سایر نهادهای مربوطه درخواست داریم نظارتی بر قیمت‌های میلیونی این نوع مراکز داشته باشند.
دانش آموز کنکوری دیگری در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: از مراکز مشاوره مخصوص آموزش‌وپرورش استقبال زیادی می‌شود طوری که زمان زیادی باید منتظر بمانیم تا نوبتمان بشود. علت این انتظار این است که تعداد مشاوران خیلی کم است و پاسخگو نیاز دانش‌آموزان سطح شهر نیست.
دانش آموز دیگری که امسال برای دومین بار در کنکور سراسری شرکت کرده است، گفت: سال گذشته ۳ میلیون و پانصد هزار تومان هزینه به یکی از مراکز مشاوره مجازی که تبلیغات زیادی در این باره انجام می‌داد، پرداختم اما مشاوره آنچنانی ارائه نکرد بنابراین امسال تصمیم دارم براساس اطلاعاتی که از سال گذشته در مورد رتبه کنکور و درصد قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرم دارم، انتخاب رشته را انجام دهم.

دانش آموز دیگری با بیان اینکه خانواده‌ام توان پرداخت هزینه مشاوره مراکز خصوصی را ندارد، گفت: بنابراین به مرکز اعلام شده از سوی آموزش و پرورش مراجعه کردم که اینجا هم اعلام کردند باید ۴۵۰ هزار تومان برای مشاوره پرداخت کنم که این هم از توان خانواده‌ام خارج است.

 

 


فعالیت ۱۰ پایگاه انتخاب رشته در استان 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در خصوص مراکز انتخاب رشته گفت: ۱۰ پایگاه انتخاب رشته در استان برای کمک به دانش‌آموزان قبول شده در کنکور سراسری ۱۴۰۲ فعال شد.
ابوالقاسم اکبری اظهارکرد: در هر شهرستان استان یک پایگاه و در شهرستان بجنورد ۲ پایگاه فعال هستند.
اکبری افزود: این ۱۰ پایگاه در ۲ شیفت از ساعت هشت صبح تا ۲۰ فعال هستند که شیفت صبح آماده ارائه مشاوره به دختران و عصرها به پسران مشاوره می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ مشاوره مجرب در این مراکز آماده ارائه مشاوره به دانش‌آموزان متقاضی هستند.
وی ادامه داد: برای دانش آموزان مستعد اما نیازمند، تخفیفات ویژه‌ای در نظرگرفته شده که با ارائه کارت از بهزیستی یا کمیته امداد این تخفیفات شامل حال آنان می‌شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به پایگاه‌های اعلام شده و رزرو وقت، از راهنمایی مشاوران مجرب در ۲ جلسه باهدف انتخاب رشته مناسب و موردعلاقه خود بهره‌مند شوند.  
این مقام مسئول بیان کرد: حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته اقتضا می‌کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه باحوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجارب و مشورت افراد امین و مطلع به عبور موفق از این مرحله بپردازند.
وی تأکید کرد: خانواده‌ها به پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش‌وپرورش مستقر در نواحی و مناطق اعتماد کنند و در دام تبلیغات افراد غیرمتعهد و سودجویان که با دریافت هزینه‌های گزاف دانش‌آموزان را دچار سردرگمی می‌کنند، قرار نگیرند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی افزود: خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای دسترسی به آدرس پایگاه‌های انتخاب رشته نواحی و مناطق استان سایت اداره کل آموزش‌وپرورش استان با آدرس https://khn.medu.gov.ir مراجعه کنند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خاطرنشان کرد: امسال ۱۳ هزار و ۶۰۰ داوطلب در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان با یکدیگر رقابت کردند که از این تعداد هشت هزار و ۳۴۶ نفر زن و مابقی مرد بودند.

تهیه و تنظیم: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک