چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ساعت ۱۱:۵۰
کارشناس مسائل فرهنگی :

نگاه به زن در غرب نگاه جنسیتی است

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: در الگوی شرقی زنان در حاشیه بودند و بنا به کلام رهبری زنان در شرق هیچگاه تمدن‌ساز نبودند و اما علت نفی الگوی غربی به این خاطر است که نگاه به زن در غرب نگاه جنسیتی است نه نگاه انسانی.
نگاه به زن در غرب نگاه جنسیتی است ,

فائزه خالقی، کارشناس مسائل فرهنگی و مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت:  الگو بودن زنان مسلمان برای کل جهان به این معنی است که این الگو به دیگر کشورها عرضه شود.

وی افزود: الگوی زن مسلمان، الگویی برای سبک زندگی و حیات طیبه در تمام ابعاد جسمی و روحی زنان و بر مبنای توحید و شریعت است بطوری که الگوی شرق و غرب را کنار می‌زند.

خالقی با بیان اینکه امروز الگوی شرقی و غربی نمی‌تواند الگوی جامع و کاملی برای زنان باشد، گفت: زیرا در الگوی شرقی و غربی به هر دو بعد جسمانی و روحانی انسان و تعالی جسم و روح توجه نشده است و بر مبنای نظام مادی است.

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: مراد از الگوی سوم زن مسلمان الگویی است که بر مبنای تربیت مقدس اسلام بوده و باعث رشد نفسانی و جسمانی انسان  و رسیدن به سلوک الهی می‌شود.

خالقی تصریح کرد: در اسلام به الگوسازی توجه و اهتمام ویژه‌ای شده است چه برای مردان و چه برای زنان، الگوسازی و معرفی الگو به‌کرات در قرآن و روایات ائمه اطهار آمده است؛ حضرت مریم سلام‌الله‌علیها به‌عنوان بانوی پاک‌دامن و عفیف در قرآن کریم مطرح شده است و همچنین سوره کوثر که در شأن حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله نازل شده است.

این کارشناس مسائل فرهنگی به معرفی الگو در روایات و احادیث اشاره کرد و گفت: در احادیث امام‌زمان عجل‌الله داریم که می‌فرمایند: " حضرت زهرا برای من الگوست"، لذا در اسلام زن می‌تواند به لحاظ کمالات به حدی به تعالی برسد که امام معصوم از ایشان به‌عنوان الگو یاد کند.

وی علت نفی الگوی شرقی و غربی را در کلام مقام معظم رهبری بیان کرد و افزود: در الگوی شرقی زنان در حاشیه بودند و بنا به کلام رهبری زنان در شرق هیچگاه تمدن‌ساز نبودند و اما علت نفی الگوی غربی به این خاطر است که نگاه به زن در غرب نگاه جنسیتی است نه نگاه انسانی، زن در غرب به‌مثابه کالایی می‌ماند که از آن برای رسیدن به ثروت و شهوت استفاده می‌کنند و ابزاری شده است برای سرمایه‌داران و کرامت انسانی خودش را ازدست‌داده است.

خالقی صراحتاً خاطرنشان کرد: امروز زنان در غرب و شرق با الگوی غربی و شرقی در مسیر تباهی و ضلالت هستند و به لحاظ تفکر در گمراهی به سر می‌برند؛ لذا هدف اصلی از ارائه و انتشار و مطرح‌ کردن الگوی زن مسلمانان انتقال پیام تعالی‌بخش اسلام به زنان جهان است و به‌نوعی نجات بشریت از فسق و فجور است.

وی با بیان اینکه در گام دوم با ارائه الگوی سوم زن مسلمان هویت‌بخشی به زنان خاصه زنان مسلمان مدنظر است، گفت: زنان در اسلام و انقلاب تمدن‌ساز هستند بنا به فرموده امام راحل (ره) زن به‌مثابه قرآن انسان‌ساز است.

خالقی ادامه داد: زنان و دختران ما در اسلام با الگوهایی چون حضرت زینب کبری (س) آشنا می‌شوند که در ابعاد مختلف زندگی اعم از همسرداری یا فرزندپروری در منزل و در بعد اجتماعی بی‌نظیر است.

این فرمانده حوزه بسیج دانش‌آموزی گفت: الگوی سوم زن مسلمان شریعت محور است و با نگاه توحیدی ترسیم شده است و طبق قرآن و احادیث و سیره عمه اطهار مدون شده است.

خالقی وظیفه زنان جهت تحقق‌بخشی به الگوی سوم زن مسلمان را این طور بیان کرد: ما زنان با الگوگرفتن از حضرت زهرای مرضیه و زینب کبری سلام‌الله‌علیها در تمام مسائل و بخش‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی (فرزندپروری، همسرداری و فعالیت در اجتماع) باید به این الگوی جامع و کامل عینیت‌ ببخشیم تا مردم سراسر هستی به عینه نظاره‌گر تحقق این الگو بوده و به درک جامعی از اهمیت و اهداف و فواید این الگو دست یابند.

وی ادامه داد: بعد از عینیت‌بخشی بایستی در راستای نشر این الگو گام‌های محکمی برداشته شود و اقدامات جهادی چون جهاد تبیین، جهاد امیدآفرین و روشنگری و بصیرت‌افزایی را می‌طلبد لذا بایستی گوهر عفاف فاطمی را در خود تقویت و به علم‌آموزی بپردازیم.

 فرمانده حوزه بسیج دانش‌آموزی شهرستان مانه و سملقان گفت: با دو عنصر علم‌آموزی و تقوا می‌توان در مسیر انتشار و صدور این الگو به جهان گام برداشت و البته از معرفی زنان موفق که مصداق الگوی سوم زن مسلمان هستند در نگاه فرامرزی به کل عالم نباید غافل شد امروز زنان موفقی در داخل کشور داریم که با حفظ کرامت وجودی خودشان در عرصه‌های مختلف علمی ورزشی و... موفق هستند.

خالقی تصریح کرد: امروز معرفی زنان مجاهد رشیده بایستی باقوت بیشتر انجام شود تا تمام دنیا از هدف خلقت شیرین و تعالی و اثربخشی زنان ایرانی و مسلمان آشنا شوند.

انتهای خبر/گریوانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک