دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۱ - ساعت ۸:۳۲
گزارشی از وضعیت مد و لباس در بازار؛

آب رفتن پوشاک اجتماعی در ویترین‌ مغازه‌ها

طی سال‌های اخیر باتوجه‌به گسترش فرهنگ غرب و به‌خصوص لباس‌های غربی در فروشگاه‌ها دیگر خبری از حجاب و عفاف در برخی از بازارها و در بین استفاده‌کنندگان نیست.
آب رفتن پوشاک اجتماعی در ویترین‌ مغازه‌ها,

به گزارش عصر اترک، تاریخچه حجاب در ایران مانند سایر تمدن‌های باستانی تا هزاران سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد و در میان زنان رایج بوده است.

حجاب در بین زنان ایرانی پیش از اسلام متداول بوده و برخلاف عقیده بسیاری، اسلام به‌وجود آورنده حجاب در ایران نیست.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر با توجه‌ به گسترش فرهنگ غرب و به‌خصوص لباس‌های غربی در بین خانواده‌های ایرانی، خبری از حجاب و عفاف در برخی از بازارها و در بین استفاده‌کنندگان نیست و پوشش باحجاب کامل به‌شدت رنگ‌باخته و در تمام گوشه‌وکنار شهرها و در هر مغازه لباس‌فروشی تنها چیزی را كه دیده نمی‌شود، لباس ایرانی و اسلامی است و اقبال مردم تنها به سمت لباس‌های خارجی است.

براین‌اساس صنعت مد و پوشاک ایرانی‌اسلامی بر سرزبان‌ها افتاده و طراحان مد و پوشاک ایرانی‌اسلامی هرروزه مدل‌های جدیدی از لباس ایرانی‌اسلامی را روانه بازار می‌کنند.

 

بخشی از ناهنجاری‌های حوزه پوشاک مربوط به طراحی است

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در کارگروه مد و لباس که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی است یکی از رسالت‌های ما در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کار ایجابی، فرهنگی و تبیینی مستقیم است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم پوشاک مناسب ایرانی و اسلامی را در اختیار بانوان جامعه قرار دهیم، گفت: این باور را داریم که زنان و دختران این مرزوبوم از گذشته تاریخی همیشه معروف به پوشش و عفاف بودند.

صادقی با تأکید بر اینکه بخشی از ناهنجاری‌های حوزه پوشاک که در جامعه ایجاد شده به چرخه طراحی، تولید و عرضه برمی‌گردد، ادامه داد: هرکدام از این بخش‌ها اگر دچار مشکل شود آسیب‌ها در جامعه ظاهر می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم یک الگو و مدلی از تولید مناسب و متناسب بافرهنگ بومی و اسلامی ارائه کنیم، در غالب رویدادهای استانی و کشوری، این فرصت را برای خانواده‌ها فراهم کردیم که طرح‌های متناسب بافرهنگ ایرانی و اسلامی را برای آنها ارائه کنیم.

صادقی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه مد و لباس در استان، در واقع باهدف ایجاد اختلال در بازار نبوده و با نگاه فرهنگی این کار انجام شده است.

 

 

لباس‌های عرضه شده در بازار در شأن یک بانوی مسلمان نیست

طوبی ولی‌پور، کارشناس مسائل اجتماعی و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در استان خراسان شمالی و بجنورد، تولیدکنندگانی که مستقل باشند و مستقیم به بازار عرضه‌کننده وجود ندارد.

وی ادامه داد: واسطه‌ها باعث شده‌اند که جنس‌هایی که در بازار عرضه می‌شود، در سطح پایین باشند و در شأن یک بانوی مسلمان نیست و همچنین به این دلیل که با حضور واسطه وارد بازار می‌شود، علاوه بر کیفیت ضعیف با  قیمت بالا عرضه می‌شود.

ولی‌پور اضافه کرد: با برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب که تاکنون دو رویداد در استان برگزار شده، هدف تقویت حوزه پوشاک، مد و لباس بوده تا طراحان داخلی با دیدن الگوهای مناسب تشویق شوند تا بتوانیم در استان طراحی و تولید مناسب داشته باشیم.

 

۱۵ هزار بازدیدکننده از نخستین رویداد تخصصی مد و لباس در استان

مسعود مرواری، معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: اولین رویداد تخصصی مد و لباس در حوزه محصولات عفاف و حجاب در اسفندماه سال گذشته برگزار شد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ساماندهی کارگاه کشوری مد و لباس، نگاه پوشاک اجتماعی بانوان در حوزه عفاف و حجاب بوده که بانوان به‌راحتی بتوانند از پوشاک برخوردار شوند.

مرواری اضافه کرد: سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس، شرکت‌هایی را به استان معرفی کردند که باتوجه‌به درخواست‌های جامعه فرهنگی استان این کار به‌صورت کشوری در استان با حضور طراحان و تولیدکنندگان کشوری برگزار شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اولین رویداد تخصصی مد و لباس با حضور ۸۷ نفر از طراحان و تولیدکنندگان داخل و خارج استان برگزار شد که این رویداد در سطح کشوری بوده و از تولیدکنندگان و نمادهای تجاری شناخته شده کشور دعوت شده بودند.

وی ابراز داشت: سال گذشته در رویداد برگزار شده بیش از ۱۵ هزار بازدیدکننده داشتیم که خراسان شمالی بعد از استان اصفهان، پرفروش‌ترین استان کشور در این حوزه بوده است که نشان‌دهنده این موضوع است که جامعه استان خراسان شمالی اقبال بیشتری در حوزه پوشاک اجتماعی با تأکید بر عفاف و حجاب در استان دارد.

 

برگزاری رویداد داخلی مد و لباس، فرصتی برای طراحان استانی

مرواری خاطرنشان کرد: نشانه‌هایی تجاری معتبر شرکت‌کنندگان در نخستین رویداد تخصصی مد و لباس در استان، تبلیغات گسترده در استان و کشور، کمبود عرضه محصولات در استان باعث استقبال بخش قابل‌توجهی از بانوان در تمام اقشار در این رویداد بوده است.

وی یادآور شد: بعدازاین رویداد جمعی از طراحان و تولیدکنندگان استانی تقاضا داشتند که این کارویژه تولیدکنندگان و طراحان داخلی استان برگزار شود، این در حالی است که سال گذشته ۱۰ نفر از تولیدکنندگان و طراحان داخلی نیز در این حوزه حضور داشتند.

مرواری ادامه داد: در دومین رویداد تخصصی مد و لباس که پیش از ماه محرم در مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، هدف اصلی استفاده از ظرفیت داخلی طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس در داخل استان بوده است.

 

 

حضور ۳۰ طراح و تولیدکننده مد و لباس در رویداد داخلی استان

وی گفت: همچنین در کنار طراحان و تولیدکنندگان از عرضه‌کنندگان محصولات مد و لباس حضور داشتند، پویش مردمی راه‌اندازی شد که افراد فعال در این حوزه در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که ۳۰ نفر در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

این مقام مسئول بیان داشت: رویداد استانی مد و لباس باهدف معرفی تولیدکنندگان و طراحان داخلی استان بوده است، زیرا یکی از مشکلاتی که جامعه مذهبی بانوان در موضوع تهیه پوشاک دارند، این است که از فضای مجازی خرید و یا به استان‌های دیگر همچون مشهد و قم مراجعه می‌کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که شاید این رویداد استانی قابلیت مقایسه با نخستین رویداد را نداشته، گفت: باتوجه‌به اینکه بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده کشور بوده‌اند، اما در این رویداد نیز در نخستین‌بار که برگزار شد، استقبال خیلی خوب بود.

 

برنامه‌ریزی برگزاری رویدادهای فصلی مد و لباس در استان

مرواری بیان داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مقرر شد که به‌صورت فصلی رویداد استانی مد و لباس در خراسان شمالی برگزار شود.

این مقام مسئول گفت: مهم‌ترین معضل مربوط به عفاف و حجاب این است که در کنار فرهنگ‌سازی و تولیدات این محصولات، موضوع ساماندهی مد و لباس را داشته باشد.

وی ابراز داشت: در موضوع تأمین پوشاک اجتماعی بر بانوان یکی از موضوعاتی بوده است که کارگروه مد و لباس پیگیری کرده که تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه صورت‌گرفته، به طور نمونه غرفه دائمی در محل حسینیه جاجرمی با حضور چند نفر از طراحان و تولیدکنندگان راه‌اندازی شده است.

مرواری گفت: شناسایی طراحان و تولیدکنندگان داخلی در حوزه عفاف و حجاب ادامه دارد که بتوانیم نام تجاری این افراد را به هم شهریان معرفی و ظرفیت فروش آنها را بالا ببریم.

 

بزرگ‌ترین مشکل در سطح جامعه، پوشش اجتماعی است

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: مقوله فروش و نگاه تخصصی در حوزه پوشش برای تمام اقشار جامعه جذابیت دارد، در رویداد اول استقبال اقشار در تمام گروه‌ها زیاد بود.

وی گفت: در دومین رویداد که برگزار شد، بر اساس برآوردی که صورت گرفت، استقبال بانوان مذهبی به نسبت بیشتر بود، کمااینکه نگاه ما بر این است که تمام اقشار را در این رویدادها جذب کنیم.

مرواری با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل در سطح جامعه پوشش اجتماعی است، اضافه کرد: اگر ایرادی نیز در حوزه بدحجابی در جامعه دیده می‌شود، گاهی نبود این محصولات در جامعه باعث استفاده از لباس‌هایی است که پوشش مناسبی برای حضور در اجتماع ندارند.

 

بازدید روزانه ۷۰۰ خانوار از دومین رویداد مد و لباس استان

وی ابراز داشت: استقبال در قدم نخست خیلی خوب بود، در مدت سه روز که نمایشگاه برگزار شد، طی هر روز به طور متوسط ۷۰۰ خانوار در نمایشگاه حضور داشتند که قابل‌توجه بود.

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: نیاز به همراهی دستگاه‌ها داریم که اگر مکانی را برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دارند، برای این گروه فراهم سازیم که با هزینه کمتر و یا رایگان بتوانند مکانی برای فروش کالاهایشان داشته باشند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک