سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ساعت ۱۴:۸
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:  

تحقق برنامه صادرات پایدار محصولات مزیت دار خراسان شمالی روی میز جهاد کشاورزی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این سازمان برنامه تحقق صادرات پایدار محصولات کشاورزی مزیت دار خراسان شمالی را در دست پیگیری دارد و در همین زمینه نیز با برخی از بازرگانان کشور همچنین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام وارد گفتگو شده است.  
تحقق برنامه صادرات پایدار محصولات مزیت دار خراسان شمالی روی میز جهاد کشاورزی ,

حمید نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درگفتگو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی هر ساله علاوه بر اینکه محصولات راهبردی زراعی از جمله گندم، جو و کلزا کشت می‌شوند همچنین کشت‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و محصولات باغی نیز از دیگر مزیت‌های بسیار مهم کشاورزی استان محسوب می‌شوند.  
نامور گفت: از سال ۱۴۰۰ تا به کنون، سطح گلخانه‌های استان از ۴۸٫۷ هکتار به ۶۳٫۲ هکتار افزایش یافته است.  
وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار اصله نهال باغی و در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۰۰ هزار اصله نهال باغی میان باغداران استان به منظور احیای باغات قدیمی و احداث باغات جدید توزیع شده‌اند.  
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: سطوح کشت گیاهان دارویی استان نیز از یک هزار و ۲۷۹ هکتار به یک هزار و ۶۹۱ هکتار طی دو سال اخیر افزایش یافته است.  
وی افزود: سطح زیرکشت زعفران نیز از چهار هزار و ۷۸ هکتار به چهار هزار و ۳۶۰ هکتار طی دو سال اخیر رسیده است.  
نامور بیان کرد: در سال گذشته از گمرک خراسان شمالی ۹ هزار و ۳۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی استان به ارزش پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بازارهای هدف صادر شدند.  
با این وجود، وی یادآور شد: محصولات زعفران و پسته که جزو محصولات ارگانیک و با کیفیت استان هستند از استان‌های خراسان رضوی و کرمان به بازارهای هدف صادر می‌شوند.  
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، فقدان زیرساخت‌های فرآوری و شرکت‌های بازرگانی قوی در استان که بتوانند برندسازی و بسته بندی این محصولات را انجام دهند را از علل اصلی صادرات این دو محصول کشاورزی صادرات محور استان از گمرک دیگر استان‌ها عنوان کرد.  
وی در ادامه پسته، زعفران، انگور، کشمش و سیب را به عنوان مهمترین محصولات کشاورزی صادرات محور خراسان شمالی نام برد و گفت: با بازرگانان کشور، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین ستاد اجرایی فرمان امام برای انجام صادرات اصولی محصولات کشاورزی استان از جمله محصولات باغی، گلخانه‌ای و به ویژه سبزی و صیفی استان وارد گفتگو شده‌ایم.  
نامور عنوان کرد: در این تعاملات و گفتگوها درصدد هستیم حداقل برای صادرات محور شدن محصولات گلخانه‌ای استان، انجام کشت‌های قراردادی محقق شود.  
وی همچنین افزود: در تلاش هستیم تا برای تحقق صادرات تمامی محصولات صادرات محور استان کد QR را که لازمه انجام صادرات اصولی است، اخذ کنیم.  
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در همین زمینه کارگروه صادرات محصولات کشاورزی نیز در استان تشکیل شده و بازرگانانی نیز به جلسات این کارگروه دعوت شده‌اند تا حداقل در مرحله نخست برای صادرات انگور و کشمش توافقاتی انجام شود.  
انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک