دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ - ساعت ۱۲:۶
وضعیت پرداخت تسهیلات به اجرای طرح جهش تولید مسکن در خراسان شمالی بررسی شد،

مسکن ملی خراسان شمالی معطل دریافت تسهیلات

با گذشت یک سال از آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن در استان خراسان شمالی، روند پرداخت تسهیلات مسکن ملی و پیشرفت فیزیکی ساخت‌وسازها مبتنی بر برنامه‌ریزی ‌پیش نمی‌رود و صدای ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، انبوه‌سازان و خود مالکان را درآورده است.
مسکن ملی خراسان شمالی معطل دریافت تسهیلات,

به گزارش عصر اترک، قانون جهش تولید مسکن با عنوان طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن در ۱۷ مردادماه سال ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید و در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ نیز پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، جهت اجرا در دستور کار اجرایی دولت قرار گرفت.

مبتنی بر این مصوبه، دولت موظف شد که نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات «طرح جامع مسکن» در مناطق شهری و روستایی، تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند که طی چهار سال نخست از اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب و آیین‌نامه‌های مربوطه عرضه شود.

حال پس از اینکه قانون جهش تولید مسکن پس از تصویب در مجلس شورای سلامی، در دستور کار اجرایی دولت قرار گرفت، مبتنی بر این مصوبه، استان‌ها نیز نسبت به نیازسنجی و بررسی وضع موجود از تقاضاهای مسکن استان‌های خود اقدام کردند.

در همین راستا، در استان خراسان شمالی نیز ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی طی چهار سال (سالانه ۱۲ هزار واحد مسکونی) در استان، نیازسنجی و برآورد شد و در دستور کار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار گرفت.

باتوجه‌به اینکه برای اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی در استان علاوه بر اینکه استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل بنیاد مسکن استان به‌پای کار آمدند همچنین انبوه‌سازان و پیمانکاران نیز به اجرای این طرح دعوت شدند.

پس از اینکه آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مسکن ملی در استان نیز انجام و واجدان شرایط  تایید شدند، به طور رسمی اجرای این طرح در استان در سال ۱۴۰۱ کلید خورد تا ساخت واحدهای مسکن ملی توسط انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت و خود مالکان از محل تسهیلات تعریف شده توسط بانک‌های عامل آغاز شود.

در همین راستا، علاوه بر اینکه عقد قرارداد با انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت همچنین خود مالکان واجد شرایط نیز به بانک‌ها معرفی شدند تا انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت و خود مالکان مشمول دریافت سهمیه تسهیلات مسکن ملی استان شوند.

هرچند که یک سال از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد و در استان انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت همچنین خود مالکان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی توسط بانک‌های عامل پذیرش شدند، بااین‌وجود، روند پرداخت تسهیلات مسکن ملی و پیشرفت فیزیکی ساخت‌وسازها مبتنی بر برنامه‌ریزی ‌پیش نمی‌رود و این گلایه‌ای است که صدای ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، انبوه‌سازان و خودمالکان را در خراسان شمالی درآورده است.

در همین باره، اخیراً نیز جلسه شورای مسکن استان با حضور نمایندگان بانک‌های عامل استان به‌منظور بررسی علل بروز این مسئله و اتخاذ راهکارها، برگزار و موضوع به گفتگو و تبادل نظر گذاشته شد.

 


ساخت ۷۲۰۰ واحد مسکن ملی استان در انظار دریافت تسهیلات

در همین باره، قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار کرد: با اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی، استان خراسان شمالی از جمله استان های پیشتاز کشور در زمینه آماده سازی مقدمات اجرای این طرح بود که در همین راستا، استان در جایگاه سوم کشور قرار گرفت.

قاسمی گفت: با این وجود، بر اساس آخرین رتبه بندی اعلام شده از سوی رئیس جمهور، رتبه خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی به جایگاه دهم کشوری تنزل کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور خواستار شد تا استانداران در زمینه اجرای این طرح در سطح استان های خود اهتمام بیشتری داشته باشند همچنین وزارت راه و شهرسازی نیز بر روند اجرای این طرح در سطح کشور کنترل بیشتری را انجام دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه به ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن اشاره و عنوان کرد: در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلف شده‌اند که به ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن ملی عمل کنند.

وی افزود: مبتنی بر ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلف شده‌اند که حداقل ۲۰ درصد از منابع داخلی خود را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی بپردازند.

قاسمی اعلام کرد: در همین زمینه، در خراسان شمالی به‌غیراز بانک‌های مسکن و ملت،

مابقی بانک های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات به طرح جهش تولید مسکن عملکرد قابل قبولی نداشته اند.

وی افزود: بانک‌های عامل می‌گویند که تسهیلات برای پرداخت نداریم و این در حالی است که در استان، پروژه‌های مسکن ملی بسیاری منتظر دریافت تسهیلات هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: طی سال ۱۴۰۱ بابت ساخت هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ملی در استان میان اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن با انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت مسکن قرارداد منعقد شد و آنان بابت دریافت تسهیلات مسکن ملی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی تصریح کرد: بااین‌وجود، بانک مسکن به علت به‌پایان‌رسیدن سهمیه تسهیلاتی خود در سال ۱۴۰۱ دیگر نمی‌تواند تسهیلات مسکن ملی بپردازد همچنین سایر بانک‌ها نیز به هر علتی، قبول نمی‌کنند که تسهیلات بپردازند.

قاسمی افزود: در مقابل انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت مسکن همچنین خودمالکان نیز می‌گویند هیچ‌یک از بانک‌ها تسهیلات مسکن ملی را نمی‌پردازند و وضعیت ساخت‌وساز آنها مشخص نیست.

وی اذعان کرد: با این وضعیت یاد شده، خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی به رتبه سی‌ام کشوری تنزل خواهد کرد.

 

سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی

علی فخرانی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در همین باره اظهار کرد: در استان متقاضیان مسکن ملی بیشتر تمایل دارند برای دریافت تسهیلات مسکن ملی با بانک مسکن قرارداد منعقد کنند.

فخرانی افزود: متقاضیان اظهار کرده‌اند که سایر بانک‌ها در زمینه اخذ مدارک به‌منظور عقد قرارداد یا سخت‌گیری می‌کنند و یا در زمینه پرداخت تسهیلات می‌گویند که هنوز سهمیه‌ای به شعب آنها ابلاغ نشده است.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ سهمیه پذیرش متقاضیان مسکن ملی برای بانک‌های عامل استان تعیین تکلیف شده بود.

نعمتی، کارشناس اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز خاطرنشان کرد: به جز بانک مسکن (که بانک تخصصی در حوزه مسکن است) سایر بانک‌های عامل، پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت را به دلیل اینکه سندهای آنها، سندهای دولتی هستند را نمی‌پذیرند و فقط به خود مالکان تسهیلات مسکن ملی را می‌پردازند.

 

آغاز ساخت فقط ۶۰ واحد مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان

هادی زارعی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی نیز عنوان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان دو هزار متقاضی واجد شرایط ثبت‌نام کرده‌اند که تا به کنون فقط برای ساخت ۶۰ واحد مسکن ملی با بانک مسکن استان قرارداد منعقد شده است.

زارعی خواستار شد: سایر بانک‌های عامل در اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، مابقی تقاضاها را پذیرش و قرارداد منعقد کنند.

 

بانک‌های عامل: هنوز سهمیه تسهیلاتی مسکن ملی سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است

نماینده بانک مسکن خراسان شمالی نیز اعلام کرد: سهمیه تکلیف شده به بانک مسکن استان بابت پرداخت تسهیلات به مسکن ملی در سال ۱۴۰۱ به تعداد دو هزار و ۵۰۰ واحد بوده است.

وی افزود: بااین‌وجود، بانک مسکن استان در سال گذشته دو و نیم برابر بیش از تعهد خود را پذیرش و قرارداد منعقد کرد.

نماینده بانک مسکن استان گفت: در سال گذشته برای ساخت پنج هزار و ۸۴۴ واحد مسکن ملی از قرارداد منعقد شده، مبلغ ۹ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال تسهیلات مسکن ملی را پرداخت کردیم.

وی تصریح کرد: در فروردین‌ماه جاری نیز هیچ اعتباری به بانک مسکن استان ابلاغ نشده است که بتوانیم به تعهد قراردادهای منعقد شده سال ۱۴۰۱ پاسخ دهیم.

نماینده بانک ملت خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ پرداخت تسهیلات مسکن ملی به یک هزار و ۴۵۲ واحد خودمالکی به این بانک معرفی شدند که بابت ساخت ۴۹۱ واحد از آنها تسهیلات مرحله اول را پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه تقاضاهای در نوبت این بانک برای دریافت تسهیلات مسکن ملی بسیار است، عنوان کرد: بااین‌وجود، از سهمیه سال ۱۴۰۱ در حال پرداخت تسهیلات مسکن ملی هستیم و بابت ادامه پرداخت تسهیلات هیچ مشکلی نداریم.

نماینده بانک صادرات خراسان شمالی نیز بیان کرد: دستورالعمل پرداخت تسهیلات به طرح جهش تولید مسکن ملی، در اسفندماه سال گذشته به این بانک ابلاغ شد که منتظر هستیم بانک صادرات کشور جلوی پرداخت تسهیلات به مسکن ملی را بازکند.

نماینده بانک سپه خراسان شمالی نیز عنوان کرد: بانک سپه کشور مقرر کرده است که بانک‌های سپه استان‌ها پرداخت تسهیلات مسکن ملی را برای نیروهای مسلح تعهد کنند.

نماینده بانک سپه خراسان شمالی نیز عنوان کرد: بانک سپه کشور مقرر کرده است که بانک‌های سپه استان‌ها پرداخت تسهیلات مسکن ملی را برای نیروهای مسلح تعهد کنند.

وی افزود: تا به کنون، ۲۸۴ تقاضا به این بانک معرفی شده‌اند.

نماینده بانک ملی خراسان شمالی نیز بیان کرد: تا به کنون تعداد ۲۷۵ پروژه شامل ساخت ۷۱۸ واحد مسکن ملی برای دریافت تسهیلات به این بانک معرفی شده‌اند.

وی افزود: تا به کنون به ۱۷ پروژه شامل ساخت ۱۰۰ واحد مسکن ملی تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

نماینده بانک ملی استان گفت: باتوجه‌به اینکه هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات نداریم، بااین‌وجود، در آغاز سال جدید جلوی پرداخت تسهیلات گرفته شده است.

نماینده بانک تجارت خراسان شمالی نیز اظهار کرد: تا به کنون برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، یک هزار و ۱۸۲ واحد به این بانک معرفی شده‌اند که یک هزار و ۱۲۹ واحد مربوط به مسکن ملی روستایی و ۵۳ واحد مربوط به مسکن شهری خود مالکی هستند.

وی گفت: تا به کنون در استان به ۲۰۰ واحد مسکن ملی روستایی و ۱۸ واحد مسکن شهری خودمالکی تسهیلات مسکن ملی را پرداخت کرده‌ایم.

نماینده بانک تجارت استان تصریح کرد: مابقی متقاضیان نیز بابت دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‌اند.

 

تأمین تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکن ملی میان بانک‌های عامل سهمیه‌بندی شود

مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در همین باره، در جلسه شورای مسکن استان اعلام کرد: باتوجه‌به اینکه مسئله تأمین تسهیلات برای اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی، مشکلی کشوری است، بنابراین بانک‌های عامل استان را که با مسئله افزایش نسبت مصارف به منابع خود نیز مواجه هستند، زیر سؤال نمی‌برم.

رشیدی تصریح کرد: بااین‌وجود، بانک‌های عامل استان باید پیگیر تأمین تسهیلات مسکن ملی از شعب مرکزی خود باشند.

درعین‌حال، وی اعلام کرد: برای پاسخگویی به اجرای طرح در استان باید جلسه‌ای تخصصی میان اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن با مدیران عامل بانک‌ها، برگزار و در زمینه توزیع پروژه‌های ساخت مسکن ملی میان بانک‌های عامل استان تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تأمین تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکن ملی توسط انبوه‌سازان که در زمین‌های ملی ساخته خواهند شد بر عهده بانک مسکن گذاشته شوند.

وی همچنین افزود: تأمین تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکن ملی توسط گروه‌های ساخت و تأمین تسهیلات برای ساخت مسکن خودمالکان نیز میان دیگر بانک‌های عامل استان سهمیه‌بندی و توزیع شوند.

افزون بر این، رشیدی خواستار شد: اداره کل راه و شهرسازی استان همانند اداره کل بنیاد مسکن استان نمایندگان خود را در محل بانک‌های عامل استان مستقر کند تا در زمینه تسهیل‌سازی در فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان هیچ بهانه‌ای باقی نماند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک