دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ساعت ۹:۸
میزگرد بررسی نوع پوشش در جامعه اسلامی (قسمت دوم)

صداوسیما در ترویج بی‌حجابی چه میزان مقصر است؟/ ایدئولوژی درستی که ۲۴ دستگاه فرهنگی از پس اجرای آن برنیامدند

حجاب، بی حجابی و بد حجابی، همچنان از موضوعات داغ میان کارشناسان و رسانه هاست، بسیاری بر فرهنگسازی تاکید دارند که باید در محیط های آموزشی و البته صدا و سیما ترویج شود، این در حالی است که متاسفانه صدا و سیما در زمینه مسائل فرهنگی و ترویج عفاف و حجاب بسیار ضعیف عمل کرده است.
صداوسیما در ترویج بی‌حجابی چه میزان مقصر است؟/ ایدئولوژی درستی که ۲۴ دستگاه فرهنگی از پس اجرای آن برنیامدند,

به گزارش عصر اترک، عفاف و حجاب همواره طی این چهار دهه اخیر از مهم‌ترین مباحث فرهنگی جامعه ما بوده است؛ چرا که این امر ریشه در باورهای دینی کتب آسمانی و حتی ریشه در تمدن ما ایرانیان داشته است. تنها در یک گزارش تاریخی می‌خوانیم زمان ساسانیان که پس از نبوت زرتشت است، افزون بر چادر، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد.

درهرصورت آنچه در این دهه‌های اخیر بیشتر موردتوجه قرار گرفته، صحبت از حدوحدود حجاب، مفهوم اصلی حجاب، نحوه فرهنگ‌سازی حجاب، قانون‌گذاری در مسئله عفاف و حجاب، نقش نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و... بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک میزگردی با حضور اعظم سادات پیش‌بین، دکترای فلسفه، عضو هیئت‌علمی و سرپرست واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، مریم محبتی، دکترای حکمت متعالیه و مدیرگروه معارف دانشگاه کوثر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه کوثر، کوثر حامدی کیا، دانشجوی رشته الهیات، زهرا میرزایی دانشجوی رشته الهیات و مریم نظری دانشجوی رشته آموزش ابتدایی برگزار کرد.

 

عصر اترک: طرز برخورد و رفتار سایر افراد جامعه نسبت به پوشش شما چگونه است؟

مریم نظری دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی دراین‌رابطه توضیح داد: دوستانم از نظر حجاب با من تفاوت دارند، اما با آنها در ارتباط هستم و به‌گونه‌ای نیست که نوع پوششمان باعث اختلاف در ارتباطاتمان شده باشد.

وی ادامه داد: وقتی از یکی از دوستانم سؤال کردم که چرا حجاب را قبول ندارید، پاسخ داد که همیشه اجبار برای داشتن حجاب برای من بوده و خانواده‌ام هیچ دلیلی برای قانع‌کردن من نداشتند.

نظری اضافه کرد: یکی دیگر از دوستان گفت، چون دلم پاک است، نیازی به حجاب ندارم و این شعاری است که همه دختران بی‌حجاب یا بدحجاب دارند.

این دانشجوی فرهنگی خاطرنشان کرد: باید در زمینه حجاب فرهنگ‌سازی به‌گونه‌ای باشد که افراد به‌صورت معقولانه و دلی این پوشش را بپذیرند و هیچ‌گونه اجباری در کار نباشد.

 

حجاب در کشور علاوه بر بعد شرعی، یک قانون تلقی می‌شود

عصر اترک: نظرتان در مورد حضور افراد با عقاید مختلف درباره حجاب در جامعه چیست؟

دکترای فلسفه، عضو هیئت‌علمی و سرپرست واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی دراین‌رابطه با اشاره به اینکه حجاب دارای دو بعد قانونی و شرعی است، ادامه داد: در کشور ما همچون سایر کشورها که در مورد پوشش یک سری قوانین دارند، قطعاً قوانینی وجود دارد، همچنین موضوع شرعی نیز مدنظر است.

اعظم سادات پیش‌بین اضافه کرد: بسیاری از افراد در موضوع حجاب از قانون سرباز می‌زنند و دلیلشان این است که در کشورهای دیگر نیز مسلمانان وجود دارند ولی حجاب اجباری وجود ندارد، این در حالی است که اگر در کشور تأکید بر استفاده از حجاب است، درواقع موضوع قانونی نیز مطرح می‌شود.

 

 

سرپرست واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی بیان داشت: علاوه بر این که موضوع حجاب را به‌عنوان یک قانون می‌پذیریم، باید از لحاظ اخلاقی نیز به‌گونه‌ای که قابل‌توجه است، رفتار داشته باشیم.

پیش‌بین خاطرنشان کرد: افرادی که حجاب را به‌عنوان پوشش انتخاب می‌کنند باید از نظر اخلاقی هم قابل‌قبول باشند، زیرا متأسفانه این پیش‌فرض در جامعه ایجاد شده که افراد باحجاب، افرادی متعصب و به‌دور از مهربانی هستند، بنابراین علاوه بر موضوع قانونی و شرعی، باید موضوع اخلاقی نیز مدنظر باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان استان بیان داشت: امروزه افراد روی موضوع حذف قانون حجاب تأکید و روی موضوع اخلاقی نظر دارند، این در حالی است که قطعاً موضوع اخلاقی نفی نمی‌شود، اما نباید دچار این مغالطه شویم، بلکه اخلاق و قانون قابل‌جمع هستند.

 

پوشش هر فرد نشان‌دهنده باور و شخصیت اوست

دکترای حکمت متعالیه و مدیرگروه معارف دانشگاه کوثر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه کوثر، دراین‌رابطه با اشاره به اینکه حجاب به معنای حریم و تعیین حیطه خود برای سایرین است، گفت: اولین برخورد افراد با یکدیگر برخورد ظاهری است و این ظاهر بسیاری از موارد را مشخص می کند.

مریم محبتی با اشاره به اینکه حجاب در جامعه ایرانی و اسلامی نشان می‌دهد که من یک فرد مسلمان هستم و حجاب معرف باورهای ماست، ادامه داد: بعد از گذشت مدتی و آشنایی به‌دست‌آمده پی به رفتارهای شخصیتی فرد می‌بریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه دخترانه کوثر با اشاره به اینکه در گام نخست ظاهر افراد نشان‌دهنده شخصیت و پوشش افراد، نمایش‌دهنده باورشان است، اضافه کرد: نکته قابل‌توجه این است که پوشش فراتر از مسئله چادر است، همان‌طور که در قرآن نیز از روسری‌های بلندی‌ سخن گفته می‌شود که حریم یک زن را تعریف کند.

 

ایدئولوژی حجاب صحیح است اما به‌درستی اجرا نشده است

عصر اترک: کم‌کاری دستگاه فرهنگی در کشور چه خسارت‌هایی به حوزه عفاف و حجاب وارد کرد؟

محبتی با اشاره به اینکه ایدئولوژی مطرح شده در باب حجاب و عفاف در کشور صحیح است، ادامه داد: امادمتأسفانه نقص در اجرای این راهکارهاست.

وی تاکید کرد:  در اجرا ایدئو لوژی حجاب باید متناسب با زمانه حرف جدیدی داشته باشیم تا موثر واقع شویم.

 

 

در حوزه الگوسازی در کشور ضعیف بوده‌ایم

عصر اترک: تأثیر سلبریتی‌ها و دوگانگی شخصیتی که در حوزه فیلم و زندگی واقعی‌شان دارند، از طرفی جای خالی الگوسازی از شخصیت‌های واقعی و ایرانی و اسلامی در کشور چه بحران‌هایی را رقم زد؟

زهرا میرزایی، دانشجوی رشته الهیات دراین‌رابطه با اشاره به اینکه بیشتر الگوهایی که نوجوانان و جوانان می‌گیرند، هنرمندان و ورزشکاران هستند، ادامه داد: الگوسازی‌هایی که توسط دشمن برنامه‌ریزی و به خورد نوجوانان و جوانان ما داده شده، سعی در انتخاب افرادی بوده که از جهت تحصیلات در جایگاه پایین‌تری باشند.

وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در حوزه الگوسازی در کشور ضعیف عمل شده، گفت: قهرمان کودکان ما شخصیت‌های تخیلی و خارجی هستند، درصورتی‌که در کشور قهرمانان واقعی زیادی داریم که با معرفی آنان می‌توان تعریف کودکان از قهرمان را تغییر داد.

این دانشجوی فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه خلأ الگوسازی از شخصیت‌های داخلی همچنان وجود دارد و دشمن با استفاده از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی این خلأ را پرکرده و در همین جهت اهدافش را دنبال می‌کند.

 

موضوع بی‌حجابی در جامعه باید مردمی و دلی حل شود

حامدی کیا،دانشجوی رشته الهیات دراین‌رابطه گفت: متأسفانه زمانی چادری‌ها و مذهبی‌ها میدان را خالی کردند و تعداد آمران به معروف بسیار کم شد که باعث شد طی سال‌های اخیر حجاب‌ها کم‌رنگ و با بی‌توجهی به این موضوع اکنون وضعیت جامعه به این شرایط رها شده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نه‌تنها برای رسیدگی به حوزه بی‌حجابی کار به‌درستی انجام نشد، بلکه در تشویق با حجابان نیز اتفاق خاصی رخ نداده است، گفت: اگر الگوها به‌خوبی معرفی می‌شدند، قطعاً اتفاقات بهتری رخ می‌داد.

حامدی کیا با اشاره به اینکه من در آینده معلم می‌شوم، بیان داشت: این در حالی است که تاکنون دانش‌آموزان شهید حتی برای ما به‌خوبی معرفی نشده‌اند که بتوانم روزانه در آغاز کلاس‌های درسم یکی از شهدا را معرفی کنم.

این دانشجوی فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری برای حجاب باید کار شود، در موضوع حجاب نباید قانونی وارد شد، بلکه باید دلی و مردمی باشد.

وی یادآور شد: نباید اجازه دهیم پوششمان باحجاب باشد؛ اما رفتارمان به‌گونه‌ای باشد که دیدگاه نادرستی برای افراد ایجاد شود.

 

 

افراد نباید تنها برای گرفتن خدمات از دستگاه‌ها حجاب کنند

حامدی کیا با تأکید بر این که عرصه فرهنگی خالی است، براین‌اساس با حجابان نباید نسبت به موضوع حجاب بی‌تفاوت باشند، ادامه داد: اجبار در مورد حجاب پاسخ نخواهد داد، بلکه باید افراد به این باور قلبی برسند که با داشتن پوشش صحیح، در واقع شخصیت و ارزش خودشان را نگه داشته‌اند و این‌گونه نباشد که برای گرفتن خدمات از دستگاه‌ها و بانک‌ها حجاب را انتخاب کنند.

نظری با اشاره به شبهه‌افکنی‌هایی که دشمن در فضای مجازی ایجاد می‌کند، گفت: دختران برای نداشتن حجاب دلایل مختلفی دارند که یکی از آنها این بود که چرا چادر مشکی باشد، سیاه از نظر روان‌شناسی افسرده‌کننده است و با این شبهاتی که ایجاد می‌کنند، باعث دوگانگی در افراد شده‌اند.

پیش‌بین در این باره خاطرنشان کرد: لباس‌های محلی اقوام مختلف در استان و سراسر کشور نشان‌دهنده این است که این لباس‌ها در کنار اینکه حجاب کاملی داشتند با استفاده از رنگ‌های شاد زیبایی خاصی به همراه دارند.

 

صداوسیما حرفی برای گفتن ندارد

عصر اترک: این روزها با توسعه فضاهای مجازی، شاهد هستیم که  لایف‌استایل‌هایی باحجاب، ولی با لباس‌هایی جذاب و آرایش‌های غلیظ در جامعه و فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند که به‌صورت نامحسوس تغییرات را وارد قشر باحجاب نیز کرده‌اند، دراین‌رابطه نظرتان چیست؟

محبتی دراین‌رابطه با اشاره به اینکه افرادی همچون مسیح علی‌نژاد برای فرهنگ‌سازی در جهت مخالف حجاب قبح‌زدایی را باب کردند، گفت: متأسفانه فرهنگ‌سازی آنها موفق‌تر بود و از زمان استفاده کردند و با ایده‌های جذاب و استفاده از تکنولوژی‌های جدید قبح حجاب را شکستند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری که دررابطه‌با حجاب مطرح کردند باید به‌صورت ریشه‌ای وارد شد و نباید دستوری عمل کرد، بیان داشت: متأسفانه صداوسیما در کشور حرفی برای گفتن در این حوزه ندارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه دخترانه کوثر ادامه داد: به طور نمونه در سریال‌های مناسبتی همچون ماه رمضان بلد نیستند و آگاهی ندارند تا یک خانواده اسلامی را به چه شکلی نمایش دهند و تعارض‌های فرهنگی را در یک جامعه جمع می‌کنند.

 

 

نمایش افراد متدین در فیلم‌های ایرانی با بنیه ضعیف معرفتی

محبتی اشاره کرد: در سریال میوه ممنوعه یک مرد مؤمن را به‌عنوان نماد اسلامی و دختر جوانی را نشان می‌دهد که این آقای متدین که آن‌قدر بنیه معرفتی ندارد با حرکت یک خانم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، همچنین فیلم او یک فرشته بود، فرد مذهبی با حضور یک خانم کل زندگی‌اش را بر باد داد.

این مدرس دانشگاه‌های استان بیان داشت: متأسفانه در صداوسیما فرد متدین را به‌گونه‌ای به نمایش می‌گذارند که فقط ریش یا چادر دارد و هیچ بنیه‌ای معرفتی ندارد.

این دکترای حکمت متعالیه ادامه داد: براین‌اساس ظاهراً هیچ نظارت و مشاوره مذهبی در این فیلم‌ها دیده نمی‌شود که چه اتفاقاتی در فرهنگ ما می‌افتد و چه قبح‌زدایی که انجام می‌شود، زیرا فرهنگ‌سازی ما در جامعه هیچ هم‌خوانی ندارد و عمقی که باید نسبت به مسائل داشته باشیم وجود ندارد.

 

فیلم‌ها بدون مغز و محتوا هستند

محبتی با اشاره به اینکه فیلم‌ها بدون مغز و محتوا هستند، بیان داشت: در فیلم‌هایی که منتشر می‌شوند، با یک ایده فکری وارد می‌شوند؛ اما خالی هستند و پاسخی برای مسائل اجتماعی و فرهنگی ندارند.

عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه کوثر گفت: اکنون الگوی درست، فرهنگ و پاسخ درست، عرفی که بخواهد فرهنگ و اسلام را تلفیقی ارائه دهد نداریم، گویی میان اخلاق، دین و عرف فاصله انداخته‌ایم و برای زندگی باید یکی را انتخاب کنیم.

وی گفت: مشکل از آنجایی است که مبانی اسلامی به‌عنوان امور ارزشی و اخلاقی ارائه شدند و به‌عنوان یک امر واقعی مطرح نشدند.

محبتی افزود:  اگر موضوع حجاب و تأثیر واقعی آن را در جامعه نشان دهیم، قطعاً جنبه‌های مثبت آن نمایان می‌شود، براین‌اساس به‌جای توجه به‌ظاهر شخص، شخصیت آن موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خلأها از طریق ۲۴ ارگان دخیل در بحث حجاب باید بیان شود وگرنه این مسئله حل نخواهد باشد.

این دکترای حکمت متعالیه یادآور شد:  وقتی می‌خواهند از شهدا الگوبرداری کنند، آن نیز به‌خوبی نشان داده نمی‌شود و علاوه بر الگوسازی در نوع معرفی و شناساندن الگو نیز خوب عمل نمی‌شود.

 

نمایش خانواده ضعیف در صداوسیما با پوشش حجاب، تفکر نامناسبی در ذهن کودکان به جا می‌گذارد

سرپرست واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان استان ادامه داد: بیشتر از اینکه به سمت تذکردادن پیش برویم، باید با عملکرد صحیح فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

این دکترای فلسفه اضافه کرد: رسانه نقش قابل‌توجهی در موضوع حل مشکل بی‌حجابی می‌تواند داشته باشد، متأسفانه در سریال‌هایی که در صداوسیما به نمایش گذاشته می‌شود، خانواده‌های ضعیف را محجبه و خانواده ثروتمند و تحصیل‌کرده را بدون حجاب نشان می‌دهند.

وی عنوان کرد: وقتی کودک و نوجوان این فیلم‌ها را مشاهده می‌کند، قطعاً این تفکر برای آنها ایجاد می‌شود که حتماً زنان باحجاب از خانواده‌های ضعیف هستند.

محبتی اظهار داشت: مسئله حجاب باید ریشه‌ای حل شود، تمام ارگان‌های دولتی و مسئولان باید دست‌به‌دست هم دهند، از پراکنده‌گویی پرهیز شود، یک شیوه عمل واحد و صحیح باشد، افراط‌وتفریط نشود، دستگاه واحد شوند و تقسیم کار داشته باشند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کنند.

 

تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک