سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس دیدنی ها | کد خبر: ۲۸۶۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ساعت ۱۸:۱۴

کفتر خانه مهمانک، یکی از زیبایی های مانه وسملقان

دره کفترخانه روستای مهمانک در شهرستان مانه و سملقان، دره ای سرسبز است که از باغ‌های روستای مهمانک شروع و درانتهای مسیر به چند دره تقسیم می‌شود.
کفتر خانه مهمانک، یکی از زیبایی های مانه وسملقان,

به گزارش عصراترک از مانه و سملقان، روستاي مهمانك در ۵۵ كيلومتري شهر بجنورد و در يكي از دهستان‌هاي مانه و سملقان از توابع آشخانه واقع شده كه از شمال به جاده اصلي و از جنوب به كوههاي سرسبز و از سمت شرق به روستاي اسلام آباد و از غرب به روستاي كشانك محدود است .

اين روستا در ابتدا به عنوان قلعه بالا بوده كه اين محل اكنون در فاصله چند كيلومتري مكان جديد روستا واقع شده و با توجه به آثار به جا مانده و سخنان بزرگان روستا، ساكنان قبل را يهودياني موسوم به گبرنشين‌ها (يو) تشكيل مي‌دادند كه خانه هايشان داراي هفت اتاق بوده كه در سه يا چهارمتري زيرزمين ساخته شده كه در حال حاضر اين خانه‌ها زيرخاك مدفون شده‌اند . از كل مساحت روستا كه حدود یک هزار و ۵۰۰ هكتار است، زمين‌هاي آبي كشاورزي یک هزار هكتار و زمين‌هاي ديمي بلااستفاده ۲۰۰ هكتار و باغ هاي روستا شامل ۳۰۰ هكتار است كه اكثراً باغ انگوري بوده و مهمترين محصولات كشاورزي مهمانك گندم، جو، پنبه، آفتابگردان است.

از مناظر طبیعی روستای مهمانک می‌توان كوه‌هاي سرسبز كه بلندترين آنها كوه دو چنگ به ارتفاع ۶۵۰ متر اشاره کرد که وجود چشمه سارهاي گوناگون ( كفتر خانه، چشمه زو، چشمه كافي قلعه، چشمةگرمك ) نام برد.

چشمه گرمك كه در جنوب روستا واقع شده داراي آب معدني و حاوي گوگرد است و براي درمان بيماري‌هاي پوستي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به دليل موقعيت جلگه‌اي كوهستاني و وزش بادهاي موسوم به قشقه كه از سمت شرق در فصل زمستان جريان دارد و باد آئيش كه در تابستان و از سمت شرق به غرب مي‌وزد و باد كوه، روستا داراي آب وهواي معتدل و مرطوب است . كفترخانه مهمانک داراي حفره‌هاي عظيم و صافي است كه به علت وجود چشمة خنكي كه در آن جريان دارد باغ‌ها و زمين‌هاي زراعي تشكيل مي‌دهد و رودخانه‌اي در آن جريان دارد.

 

انتهای پیام/ صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک