جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ساعت ۸:۲۶
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی خراسان شمالی مطرح کرد:

اما و اگرهای روزه‌داری برای بیماران دیابتی

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بر اساس نظر اجماعی پزشکان متخصص و مؤسسه موضوع‌شناسی فقهی بیماران دیابتی که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت پزشکی هستند بر اساس توجه به نکات می‌توانند روزه بگیرند.
 اما و اگرهای روزه‌داری برای بیماران دیابتی ,

فلوریا انفرادی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار داشت: این افراد همراه با رعایت رژیم غذایی خود مجبور به استفاده از داروهای متفورمین، کارورز، گلوتازون و گروه گلیپتین ها هستند، درصورتی‌که قند ناشتای آن‌ها کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و همچنین هموگلوبین A1c کمتر از 7 دارند و متعهد به پایش منظم قند خون باشند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونای کشور را به‌دقت رعایت کنند، گرفتن روزه برای آن‌ها مشکلی ندارد.

انفرادی اضافه کرد: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع دو که دیابت آن‌ها با رژیم غذایی کنترل شده، مفید است و نه‌تنها بیماری آن‌ها را تشدید نمی‌کند؛ بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که برای مبتلایان به دیابت دارای اضافه‌وزن یا چاقی مؤثر است.

وی ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر علائم افت قند خون را در طول روز داشتند باید فوراً روزه خود را باطل کنند.

انفرادی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با نظر پزشک معالج و کارشناس تغذیه با شرط اینکه به سایر بیماری‌ها مبتلا نباشند، به‌راحتی می‌توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند.

وی یادآوری کرد: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید با تنظیم داروهای مصرفی خود زیر نظر پزشک در وعده‌های سحر و افطار، رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود دقت و مقدار و میزان توصیه شده توسط مشاورین تغذیه را رعایت کنند.

وی افزود: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود که این افراد در صورت امکان قند خون قبل از سحر و بعد ار افطار خود را کنترل کنند.

این مقام مسئول گفت: در صورت وجود مواردی همچون  داشتن قند خون قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر، نخوردن سحری، استفاده از قرص در طول روز، نیاز به تزریق انسولین در طول روز بهتر است روزه نگیرند و با پزشک خود مشورت داشته باشند.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک