دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ساعت ۱۰:۵۷
گزارشی از وضعیت مد و لباس ایرانی و اسلامی در بازار؛

ضرورت تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی در نگاه طراحان پوشاک/تولیدکنندگان داخلی نیازمند حمایت هستند

از گذشته های دور پوشش زنان ایرانی و اسلامی بر پایه عفاف و حجاب بوده‌ اما با آغاز تهاجم فرهنگی در کشور ، بخشی از پوشش زنان و مردان ایرانی به سمت سبک های غربی و برهنگی پیش رفت.
ضرورت تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی در نگاه طراحان پوشاک/تولیدکنندگان داخلی نیازمند حمایت هستند,

به گزارش عصر اترک، پوشش زنان، در ایران باستان، با حجابی کامل در تمام دوره‌های تاریخی همراه با تزیینات زیبایی همراه بوده که با پوشش چادرسیاه اسلامی بسیار متفاوت بوده است و برخی  نیز  به این عقیده‌اند  که این پوشش کامل و آراسته به‌نوعی، ریشه به‌وجودآمدن حجاب در دنیا است.

اما در سال‌های اخیر باتوجه‌به گسترش فرهنگ غرب و به‌خصوص لباس‌های غربی در بین خانواده‌های ایرانی، خبری از حجاب و عفاف در برخی از بازارها و در بین استفاده‌کنندگان نیست و پوشش باحجاب کامل به‌شدت رنگ‌باخته است و در تمام گوشه‌وکنار شهرها و در هر مغازه لباس‌فروشی تنها چیزی را كه دیده نمی‌شود لباس ایرانی است و اقبال مردم تنها به سمت لباس‌های خارجی است.

براین‌اساس صنعت مد و پوشاک ایرانی‌اسلامی بر سرزبان‌ها افتاده است و طراحان مد و پوشاک ایرانی‌اسلامی هرروزه مدل‌های جدیدی از لباس ایرانی‌اسلامی را روانه بازار می‌کنند.

 

طراحی مد و لباس ایرانی و اسلامی برپایی سلیقه جوانان و نوجوانان

فرزانه طهرانی، یکی از تولیدکنندگان لباس ایرانی و اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طراحی کار ما به‌صورت ایده‌ای است و از کارهای مختلف ایده گرفته می‌شود، تا طرحی مناسب عرضه شود.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح های ما به‌صورت گل‌دوزی شده و رنگ‌های شاد و باحجاب کامل طراحی و تولید می‌شوند که در راستای تبلیغ لباس ایرانی و اسلامی گامی مثبت برداشته شود.

این تولیدکننده لباس ایرانی و اسلامی گفت: سعی می‌شود که طرح‌ها برای نوجوانان و جوانان طراحی شود که باب سلیقه آنها باشد.

تهرانی گفت: استقبال از این کارها خیلی خوب بوده است، قیمت‌ها هم نسبت به کارهای وارداتی پایین است و در حال حاضر گران‌ترین کار با گل‌دوزی انجام شده نهایت ۶۰۰ هزار تومان است.

 

 

متولیان فرهنگی استان حمایت از تولیدکنندگان را جدی‌تر اجرایی کنند

حدیثه گلی، یکی از تولیدکنندگان مرکز استان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: تولیدات من بر پایه حجاب است تا مشتری‌هایی که حجاب برای آنها اولویت دارد، به‌راحتی بتوانند کالای موردنظرشان را خرید کنند.

وی در پاسخ به سال خبرنگار ما مبنی بر اینکه از فرهنگ بومی و محلی خراسان شمالی چه میزان در طراحی لباس‌ها ایده می‌گیرد، گفت: سعی شده که برای قسمت‌هایی که نواردوزی است، از سبک و سیاق استانی ایده بگیریم.

گلی گفت: درخواستمان از مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ در استان حمایت است، در این شرایط که وضعیت اقتصادی دچار مشکل شده است،  اگر حمایت باشد کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود و می‌تواند در حوزه فرهنگ نیز تأثیرگذار باشد.

 

بخشی از ناهنجاری‌های حوزه پوشاک مربوط به طراحی و تولید است

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در کارگروه مد و لباس که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی است یکی از رسالت‌های ما در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کار ایجابی، فرهنگی و تبیینی مستقیم است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم پوشاک مناسب ایرانی و اسلامی را در اختیار بانوان جامعه قرار دهیم، گفت: این باور را داریم که زنان و دختران این مرزوبوم از گذشته تاریخی همیشه معروف به پوشش و عفاف بودند.

صادقی با تأکید بر اینکه بخشی از ناهنجاری‌های حوزه پوشاک که در جامعه ایجاد شده به چرخه طراحی، تولید و عرضه برمی‌گردد، ادامه داد: هرکدام از این بخش ها اگر دچار مشکل شود آسیب‌ها در جامعه ظاهر می‌شود.

 

 

هدف از برگزاری نمایشگاه مد و لباس در استان، اختلال در بازار نبوده است

این مقام مسئول اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم یک الگو و مدلی از تولید مناسب و متناسب بافرهنگ بومی و اسلامی ارائه کنیم در غالب یک رویداد کشوری، در استان این فرصت را برای خانواده‌ها فراهم کردیم که طرح‌های متناسب بافرهنگ ایرانی و اسلامی را برای آنها ارائه کنیم.

صادقی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه مد و لباس در استان، در واقع باهدف ایجاد اختلال در بازار نبوده و با نگاه فرهنگی این کار انجام شده است.

وی گفت: سفارش‌گرفتن برای تولید عمده کار بازار است و برگزاری این رویداد بعد از آشوب‌های اخیر اهمیتش در کشور بیشتر دیده شد و تولیدکنندگان این ضرورت را حس کردند تا در حوزه‌های فرهنگی هم ورود پیدا کنند.

 

ایجاد مکانی ثابت بر عرضه تولیدات ایرانی و اسلامی زمان بر است

این مقام مسئول در رابطه به ایجاد مکانی ثابت برای عرضه محصولات فرهنگی و اسلامی توضیح داد: یک سال گذشته در اولین جلسات شورای فرهنگ و عمومی یکی از دغدغه‌های این بوده که این خلأ را به متولیان استان منتقل کرده‌ایم.

وی بیان داشت: شکل‌گیری بازار پوشاک ایرانی و اسلامی که برای طراحان داخلی مقرون‌به‌صرفه باشد، زمان بر است.

 

مذاکره با دو سرمایه‌گذار فرهنگی برای ایجاد بازار مد و لباس در بجنورد

صادقی با بیان اینکه در این بخش باید بخش خصوصی پای‌کار بیاید، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با صنف پوشاک برگزار شده است و تمام تلاشمان این بوده که برای تسهیلات معرفی شوند، فرهنگ‌سازی انجام و موانع از سر راهشان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار در این راستا حمایت‌های جدی داشته است، گفت: همچنین در این راستا از دو سرمایه‌گذار حوزه فرهنگ به استان دعوت شده تا بازار پوشاک ایرانی‌اسلامی ایجاد کنند، مذاکرات برای تعرفه‌ها با شهرداری ادامه دارد، امید است به‌زودی به تفاهم برسند تا بازار متمرکز در مرکز شهر ایجاد شود.

 

 

برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، باعث تقویت و تشویق تولیدکنندگان استانی می‌شود

طوبی ولی‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در استان خراسان شمالی و بجنورد، تولیدکنندگانی که مستقل باشند و مستقیم به بازار عرضه‌کننده وجود ندارد.

وی ادامه داد: واسطه‌ها باعث شده‌اند که جنس‌هایی که در بازار عرضه می‌شود، در سطح پایین باشند و در شأن یک بانوی مسلمان نیست و همچنین به این دلیل که با حضور واسطه وارد بازار می‌شود، علاوه بر کیفیت ضعیف با  قیمت بالا عرضه می شود.

ولی‌پور اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب که طی چند روز گذشته در مرکز استان برگزار شد،تقویت حوزه پوشاک، مد و لباس بود تا طراحان داخلی با دیدن الگوهای مناسب تشویق شوند تا بتوانیم در استان طراحی و تولید مناسب داشته باشیم.

وی بیان داشت: نکته مدنظر این است این نمایشگاه در مقاطع مختلف ادامه پیدا کند تا بتواند تأثیرگذاری را داشته باشد و برای تولیدکنندگان ایجاد انگیزه و رقابت برای طراحی و تولید لباس مناسب داشته باشد.

 

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک