سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ساعت ۱۱:۵۷
گزارشی از وضعیت بازار پوشاک در آستانه نوروز؛

سنجاق شدن لباس‌های نامتعارف بر قامت ویترین‌های شهر/ ترویج بد پوششی در آستر بی توجهی مسئولان

با نزدیک شدن به ایام نوروز، بازار پوشاک شب عید نیز داغ می‌شود، این در شرایطی است که متأسفانه در بازار خبری از لباس‌های متعارف و مناسب پوشش یک بانوی مسلمان به راحتی یافت نمی‌شود و ویترین مغازه‌ها پر از پوشاکی هستند که هیچ نشانه‌ای از حجاب در آنها یافت نمی‌شود.
سنجاق شدن لباس‌های نامتعارف بر قامت ویترین‌های شهر/ ترویج بد پوششی در آستر بی توجهی مسئولان,

به گزارش خبرنگار عصر اترک،  دوران ۱۶ ساله سلطنت مطلقه رضاخان بر ایران، متضمن اقدامات ضد فرهنگی متعددی بود که عمدتاً با تأکید بر ترک سنت‌های قدیمی و رو آوردن به مظاهر تمدن غربی صورت گرفت. از میان تمام جریانات فرهنگی حکومت پهلوی اول، قضیه کشف حجاب بیشتر مورد توجه واقع شده است.

با این وجود رضاخان با تمام قلدری‌ها نتوانست حجاب از سر بانوان و دختران این مرز و بوم بردارد، اما با گذر زمان و تهاجمات فرهنگی که در سایه بی در و پیکر بودن فضای مجازی به آرامی در دل خانواده‌ها رسوخ کرد، بدون هیچ جنگ و خشونت و قلدر بازی توانستند حجاب و عفاف زنان و دختران را به تاراج ببرند.

این روزها با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، پوشاک رنگارنگی در ویترین مغازه‌های شهر جا خوش کرده‌اند که شاید به جرات بتوانیم بگوییم در ۹۰ درصد آنها هیچ نشانه‌ای از حجاب و پوشش درشان یک بانوی مسلمان وجود ندارد، به‌گونه‌ای که وقتی وارد مغازه‌ای می‌شوید تا دنبال یک لباس بلند و مرتب را بگیرید در کنار تیکه اندازی صاحب فروشگاه، جمله‌ای جز اینکه این‌ها مد امسال هستند و چیزی دیگری در بازار پیدا نخواهید کرد، مواجه نخواهید شد.

بجنورد معروف به نام پاریس کوچولو نیز آن‌چنان با سرعت بالایی در مسیر تغییر و تحولات فرهنگی پیش می‌رود که با قدم زدن در شهر کمتر از شهرهای اروپایی مشاهده نمی‌کنید، از طرفی مغازه داران بنا بر درخواست مشتریان خریدها را انجام می‌دهند تا بتوانند از فروششان سود داشته باشند.

 

دلبری مانتوهای کتی در ویترین مغازه‌های بجنورد

در مرکز خراسان شمالی از محدوده امیریه تا هفده شهریور بالغ بر ۹۰ درصد  مغازه‌ها در یک مدل مانتوی کتی کوتاه که حتی کوتاه‌تر از کت نیز هستند، بدون دکمه، جلوباز را پشت ویترین‌ها علم کرده‌اند، که حضور مشتریان در این مغازه‌ها به شدت بالا و در مقابل، مغازه‌هایی که لباس‌هایی متعارف دارند، در سکوت روز را به شب می‌رسانند.

یکی از معضلات اصلی استان در کنار تغییرات فرهنگی ایجاد آمده این است که به دلیل حمایت نشدن طراحان داخلی لباس و عدم اعتماد فروشندگان داخلی به این تولیدات، از بازارهای بزرگ تهران و مشهد اقدام به خرید می‌کنند و یا در شرایط فعلی معمولاً اکثر فروش‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود.

 

 

  روح الله پور طیبی، رئیس اتحادیه پوشاک مرکز خراسان شمالی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: تمام دغدغه‌های پوشاک طی ماه‌های گذشته در جلسات متعددی به استانداری، نماینده ولی فقیه، سپاه پاسداران، فرهنگ و ارشاد و امر به معروف اعلام شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در تابستان این دغدغه با توجه به تغییر در سبک پوشش فصلی بیشتر و نگرانی‌ها بزرگ‌تر خواهد شد.

 

نبود حمایت از طراحان و تولید کنندگان پوشاک دغدغه‌ای جدی است

پور طیبی با اشاره به اینکه مشکلات پوشش خیلی جدی است، گفت: متأسفانه در استان هیچ حمایتی از سمت دستگاه‌های مربوطه از طراحان داخلی لباس انجام نمی‌شود تا بتوانند نمایشگاه‌هایی را برگزار و نمونه کارها را برای تولید بیشتر به نمایش بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه پوشاک مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد، اضافه کرد: این در حالی است که فروشندگان به دنبال فروش بیشتر هستند و با توجه به تورم و افزایش قیمت‌هایی که به وجود آمده در بازار چیزی پیدا نمی‌کنند و به اجبار انواع مدل‌های هایی که وجود دارند را وارد استان می‌کنند.

 

فروشگاه‌های مجازی پوشاک، عرصه را برای مغازه داران تنگ‌تر کرده‌اند

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر از شهرداری درخواست احداث نمایشگاه دائمی عرضه پوشاک داخلی شد، اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

وی همچنین مشکل دیگر در حوزه پوشاک را فروشگاه‌های مجازی خواند و ادامه داد: این فروشگاه‌ها علاوه بر اینکه بازار فروشندگان داخل شهر را کساد می‌کنند، انواع مختلفی پوشاک وارد جامعه می‌کنند که در عرف استان و کشور نبوده است.

پور طیبی یادآور شد: در حال حاضر در مرکز استان هزار و هشتاد واحد صنفی پوشاک فعال هستند که تاکنون بازرسی از ۴۰۰ واحد صنفی انجام شده است.

 

 

وی گفت: متأسفانه فرهنگ و ارشاد استان نسبت به حمایت از طراحان داخلی اقدامی انجام نمی‌دهد، از طرفی با برگزاری نمایشگاه مد و لباس در روزهای منتهی به سال تنها بازار فروش مغازه‌های داخل شهر را راکد می‌کند و هیچ سودی برای استان ندارد.

پور طیبی اظهار داشت: اصل این نمایشگاه‌ها هیچ مشکلی ندارند، اما بهتر بود که خیلی زودتر از این موعد برگزار می‌شد تا عرضه کنندگان داخل استان نسبت به خرید یا سفارش تولید بالا اقدام می‌کنند تا اقلام متناسب با یک جامعه اسلامی در تعداد بالا وارد شهر شود.

 

تلاطم قیمت‌ها در بازار پوشاک نیز وجود دارد

علی وفاه خواه، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در رابطه با نظارت بر بازار پوشاک اظهار داشت: به دنبال تورم و گرانی در بخش‌های مختلف بازار، قطعاً بازار پوشاک نیز از این موضوع استثنا نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در حال تلاطم هستند، گفت: با توجه به اینکه خراسان شمالی در حوزه پوشاک مصرف کننده است، به همین دلیل نیز هزینه‌های ایاب و ذهاب، کارگر، بیمه باعث می‌شود تا پوشاک با قیمتی بالا به فروش برسد.

وفاه خواه بیان داشت: این در حالی است باتوجه به تفاوت قیمت‌ها در خریدهای مختلف، در نظارت‌هایی که انجام می‌شود، قیمت بر اساس فاکتورهای خرید که باید ۲۵ درصد به آنها اضافه شود، در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نظارت‌ها در سه قالب رسیدگی و پیگیری شکایت‌های مردمی، بازرسی‌های مشترک با حضور سایر دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ویژه توسط بازرسان سازمان صمت به صورت مداوم انجام می‌شود.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/ 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک