دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ساعت ۸:۱
گزارشی از وضعیت پیشرفت‌های فضای آموزشی بعد از انقلاب؛

انقلاب، به فضاهای آموزشی خراسان شمالی جان بخشید

پیش از انقلاب در استان تنها ۶۲۹ فضای آموزشی وجود داشت که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دو هزار و ۱۰۰ مدرسه در استان ساخته شده است که نزدیک به ۱۹۰ هزار دانش‌آموز استان را تحت پوشش دارد.
انقلاب، به فضاهای آموزشی خراسان شمالی جان بخشید,

به گزارش خبرنگار عصر اترک از بجنورد، آموزش و تحصیل از دیرباز در بین ایرانیان وجود داشته که از دوره‌ای به دوره‌ای دیگر جامه عوض کرده است، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعداد اندکی از مردم حق خواندن و نوشتن و بهره‌مندی از سواد را داشتند و همین موضوع باعث شده بود که تا قبل از سال ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی مدارس اندکی در خراسان شمالی وجود داشت.

هم‌زمان با طلوع فجر و بالا آمدن خورشید انقلاب بر آسمان ایران، خراسان شمالی همچون سایر استان‌های کشور در ابعاد مختلفی اعم از مدرسه‌سازی زیر پرتوهای گرمابخش انقلاب رشد چشمگیری داشت، به‌گونه‌ای که امروزه هزاران مدرسه در نقاط مختلف روستایی و شهری این استان احداث شده تا دانش‌آموزان بتوانند در بستری مطلوب مسیر پیشرفت را طی طریق کنند.

پیشرفت و رشد پس از انقلاب فقط مختص یک شهر و یا یک آبادی و یا حتی یک مورد و حوزه نبوده اگر در تمامی بخش‌ها دقت کنیم، به طور یقین به آمارهایی دست خواهیم یافت که نشان از عدالت و خواسته‌هایی که مردم آن زمان انتظار داشتند، رسیدند؛ اما دراین‌بین سری به استان خراسان شمالی، سرزمین فرهنگ‌ها و ساخت مدارس و فضای آموزشی می‌زنیم.

 

احداث ۱۳۰۰ مدرسه جدید بعد از انقلاب

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در خراسان شمالی ۶۲۹ فضای آموزشی در قالب دو هزار و ۲۷۸ کلاس درس با ۲۴۱ هزار و ۴۳۱ مترمربع زیربنا در این استان وجود داشت، این در حالی است که به برکت انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ مدرسه در قالب هفت هزار و ۱۸۴ کلاس درس با ۷۲۴ هزار و ۸۰۷ مترمربع زیربنا وجود دارد که در این فضاهای آموزشی ۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

 آمارها نشان‌دهنده این قضیه است که بعد از انقلاب یک هزار و ۳۶۲ فضای آموزشی در قالب چهارهزار و ۲۸۲ کلاس درس با زیر بنای ۴۴۴ هزار و ۴۶۴ مترمربع به مجموع فضاهای آموزشی استان افزوده شده است.

 

 

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هیچ سالن ورزشی دانش‌آموزی در استان وجود نداشته است، اما از ثمرات انقلاب برای استان می‌توان به ساخت ۵۲ سالن ورزشی با زیربنای ۴۰ هزار مترمربع اشاره کرد.

در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان پنج و سه دهم مترمربع و بجنورد مرکز استان چهار و سه دهم مترمربع است که نیازمند ۵۳ هزار مترمربع فضای آموزشی است.

پیش از انقلاب دانش‌آموزان استان از هرگونه چمن مصنوعی و استخر محروم بودند، این در حالی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای برقراری عدالت آموزشی و رفاهی دانش‌آموزی، چهار استخر ویژه دانش‌آموزان و ۵۸ چمن مصنوعی احداث شده است که در مجموع با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع است.

 

۸۸ طرح عمرانی آموزشی در دست اجرا قرار دارد

طبق گفته امین فلاح کوشکی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی ۸۸ طرح عمرانی، آموزشی در حال حاضر در استان خراسان شمالی در دست اجرا قرار دارد که  این طرح‌ها با ۵۴ هزار و ۸۸۹ مترمربع زیربنا شامل مدرسه، اردوگاه و استخرهای دانش‌آموزی، سالن ورزشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمازخانه است.

وی ادامه داد: اکنون ۷۳ مدرسه در قالب ۲۵۰ کلاس درس با ۴۱ هزار و ۳۶۲ مترمربع زیربنا با هزینه‌کرد ۱۳۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان در سطح استان در حال ساخت است.

فلاح کوشکی اضافه کرد: همچنین سه طرح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان‌های جاجرم، فاروج و مانه و سملقان با ۲ هزار و ۵۰۵ مترمربع که چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای این طرح‌ها هزینه شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک