جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ - ساعت ۷:۱
میزگرد بررسی ویژگی‌های مرد مسلمان ایرانی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی؛

غفلت مسئولان فرهنگی جامعه در معرفی سبک زندگی اسلامی/ پایه‌های لرزان زندگی در سایه انتخاب‌های اشتباه

دین اسلام برای تمام بخش‌های مختلف زندگی نسخه‌هایی دارد که با الگو قراردادن این نسخه‌ها و برخورداری از سبک زندگی اسلامی قطعاً می‌توانیم زندگی پایدارتر و رفاه بیشتری را داشته باشیم که متأسفانه امروز به دلیل حرکت در خلاف جهت دین‌داری، آرامش‌ها از زندگی‌ها دور شده است.
غفلت مسئولان فرهنگی جامعه در معرفی سبک زندگی اسلامی/ پایه‌های لرزان زندگی در سایه انتخاب‌های اشتباه,

به گزارش عصر اترک، سبک زندگی از دیدگاه اسلام، به مجموعه‌ای از موضوعات مورد قبول اسلام در عرصه زندگی اشاره دارد که بر اساس آن، معیار رفتار ما باید مبتنی بر اسلام و آموزه‌های اسلامی باشد، به‌گونه‌ای که امروزه سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، در زندگی‌ها کم‌رنگ و به همین نسبت آسیب‌های اجتماعی و ناآرامی و ناپایداری در زندگی‌های مشترک بیشتر شده است. 
به بهانه روز مرد و اهمیت موضوع پایگاه تحلیل خبری عصر اترک، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام رضا احمدی‌فر، رئیس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی و حجت‌الاسلام مهدی براتیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بجنورد برگزار کرد. 


 
عصر اترک: از ویژگی‌های بارز یک مرد مسلمان ایرانی بگویید؟  


حجت‌الاسلام احمدی‌فر در پاسخ به این سؤال خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: امروزه در جامعه انسان‌های مدعی زیادی برای الگو بودن وجود دارند که تنها شخصیت‌های کاغذی‌اند و واقعی نیستند، اما اگر به زندگی اهل‌بیت نگاه کنیم، الگویی برای مردان و زنان تعریف شده که کامل و جامع است. 


وی با اشاره به اینکه انسان‌ها از جسم و روح و جامعه از ظاهر و باطن تشکیل شده است، ادامه داد: با نگاه به‌ظاهر زندگی امام علی (ع) به این نتیجه می‌رسیم که ایشان انسانی وارسته، زیبا و نظیف بوده و تأکید داشته است که یک مرد مسلمان همیشه باید برای همسر، فرزندان و اطرافیانش مرتب و از ژولیدگی به‌دور باشد. 


حجت‌الاسلام احمدی‌فر با بیان اینکه مرد مسلمان علاوه بر باطن باید به‌ظاهر نیز توجه داشته باشد، گفت:  یکی دیگر از ویژگی‌های یک مرد مسلمان این است که روح لطیفی داشته باشد و مردم را مورداحترام قرار دهد. 


وی یادآور شد: برخی از افراد متدین تصور دارند که یک مرد مسلمان همیشه باید در مسجد و مشغول نماز و روزه باشد، این موارد خیلی خوب است، اما افراط‌وتفریط در یک موضوع که باعث غفلت از اطرافیان و خانواده‌اش شود، ناصحیح است. 


حجت‌الاسلام احمدی‌فر گفت: یک مردم مسلمان باید خوش‌اخلاق باشد و با خانواده، همکاران، همسایه‌ها و سایر افراد در جامعه حسن خلق داشته باشد. 


حجت‌الاسلام براتیان در ادامه این موضوع با اشاره به اینکه دین اسلام برای تمام موضوعات نکته‌ای دارد، گفت: اسلام آینده‌نگری کرده و برای تمام ابعاد زندگی انسان قاعده و قانون دارد. 

 


وی با اشاره به اینکه خداوند اگر نکته‌ای را مطرح کرده برای زن و مردم بوده، گفت: آسیب‌های اجتماعی در تمام‌دوران ها وجود داشته‌اند، اما امروزه باتوجه‌به فضای مجازی و ارتباطات ناسالم این آسیب‌ها بیشتر شده است. 


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بجنورد با اشاره به اینکه برای داشتن یک زندگی سالم، باید سبک زندگی سالمی را در زندگی پیاده کنیم، ادامه داد: سبکی که دین اسلام عنوان کرده، همان میزان که زن باید ویژگی و شایستگی برای زندگی سالم داشته باشد، باید مردی را انتخاب کند که شایستگی‌هایی را داشته باشد تا زندگی آرامش داشته باشد. 


حجت‌الاسلام براتیان خاطرنشان کرد: یک مرد مسلمان در ابتدا باید باتقوا باشد، زیرا مرد باتقوا چون زندگی همسر و فرزندانش را جزئی از زندگی خودش می‌بیند، درصدد این است  که آنها را نیز به تکامل برساند، و بداخلاقی نمی‌کند و در موقعیت‌های معنوی همسرش را در کنارش دارد. 


وی همچنین عفیف بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های شایستگی یک مرد مسلمان عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد شاید عفت و پاک‌دامنی تنها برای زنان معنا می‌کنند، اما آیات به‌صراحت بیان می‌کند اگر مردی عفیف نباشد، قطعاً نباید منتظر همراهی یک زن عفیفه باشد. 


حجت‌الاسلام براتیان با اشاره به روایت امام صادق (ع) که فرمودند: "دختر خود را به مردی بدهید که توان مدیریت معاش داشته باشد، " توضیح داد: این بدان معنا است که فرد موردنظر  اراده و مسئولیت‌پذیری داشته باشد نه اینکه حتماً شغل ثابت و درآمد بالایی داشته باشد، بلکه توانایی داشته باشد که زندگی همسر و فرزندانش را اداره کند. 


این کارشناس خانواده همچنین امانت‌داری را از دیگر ویژگی‌های مرد مسلمان برشمرد و افزود: متأسفانه آسیبی که این روزها در خانواده‌ها دیده می‌شود، این است که راز و گفتگوهای خانوادگی و بین زن و مرد امانت محسوب نمی‌شود و در هرجایی به زبان می‌آوردند.

 

وی ادامه داد: مردی که امانت‌دار باشد، نعمت‌های خدا را به‌عنوان امانت نگه می‌دارد و از آنها مراقبت می‌کند، زیرا همسر  و فرزندان بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند هستند که خدا به مرد عطا کرده است. 


حجت‌الاسلام براتیان با اشاره به اینکه داشتن اخلاق نیکو یکی دیگر از ویژگی‌های مرد مسلمان است، گفت: اگر مردی در منزل اخلاق نداشته باشد، زن به آرامش نمی‌رسد و در واقع طبق روایات زندگی با یک مرد یا زن بداخلاق همچون زندگی در یک زندان است. 


وی با اشاره به فرموده حضرت محمد (ص) که فرمودند: شرورترین مردان کسانی هستند که اخلاق نداشته باشند، گفت اگر فردی اخلاق نداشته باشد، به همسرش تهمت می‌زند، تنهایی غذا می‌خورد، به همسرش و فرزندانش بی‌احترامی می‌کند، فرزندش را تنبیه می‌کند. 


این کارشناس خانواده اظهار داشت: طبق روایات و احادیث بهترین مردان کسانی هستند که برای اهل خانواده بهترین باشند، درحالی‌که گروهی از مردان در بیرون از خانه مهربان و در منزل بدخلقی می‌کنند، درحالی‌که باید همسر و فرزندان اولویت آنها باشند. 

 


 
عصر اترک: سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، متأسفانه در جامعه کمتر دیده می‌شود، چرا این سبک کم‌رنگ شده و باید به چه صورتی باشد؟  


حجت‌الاسلام براتیان دراین‌رابطه توضیح داد: در جامعه جمهوری اسلامی ایران که نام اسلامی بودن را یدک می‌کشیم، اتفاق خاصی در حوزه سبک زندگی اسلامی نیفتاده است. 


وی با اشاره به اینکه در دین‌داری باید سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و واقعاً عاشورا و کربلا را موردتوجه قرار دهیم، گفت: این در حالی است که در جامعه اسلامی امروزه دیده می‌شود که رفتارها نشئت‌گرفته از این هستند که علامتی از سبک زندگی اسلامی در زندگی‌ها وجود ندارد. 


حجت‌الاسلام براتیان با اشاره به اینکه معضلات زیادی همچون طلاق، فضای مجازی، روابط فرا زناشویی، بی‌احترامی‌ها، عدم تعهدات در جامعه وجود دارد، گفت: باتوجه‌به اینکه موضوعات زندگی به‌هم‌پیوسته است، اگر زنی یا مردی رابطه پایدار در خانواده نداشته باشند، اخلاق درستی نخواهد داشت و ارتباط درستی در جامعه نخواهد داشت. 


این کارشناس خانواده با تأکید بر این موضوع که اسلام جامع‌ترین سبک زندگی را دارد، اضافه کرد: خانواده یک جامعه کوچک است، ما حق نداریم طبق آموزه‌های اسلام احترامی که به همسرمان می‌گذاریم به دیگران هم همین احترام را بگذاریم؛ اما حق بی‌احترامی هم به دیگران نداریم. 


وی با اشاره به فرموده پیامبر (ص) که فرمودند: بهترین و محبوب‌ترین بنا در نزد خدا بنای ازدواج است، گفت: اهمیت این فرموده به این دلیل است که اگر زندگی خوب بنا شود، این خوبی‌ها در جامعه نیز سرایت می‌کند. 


حجت‌الاسلام براتیان با بیان اینکه ازدواج مسئله بزرگی است که باید در آن دقت شود، افزود: در ازدواج باید انتخاب به‌درستی انجام شود و تعهد وجود داشته باشد، چراکه در رابطه متقابل، صمیمت و ایثار را فرزند یاد می‌گیرد، اما متأسفانه این موضوعات را در جامعه نمی‌بینیم. 

 


این کارشناس خانواده با تأکید بر اینکه سبک زندگی در آموزشگاه‌ها قابل‌آموزش نیست، بیان داشت: سبک زندگی درست باید در زندگی‌ها آموزش داده شود، اما قبل از تشکیل خانواده فرد باید سبک زندگی را آموزش ببیند که متأسفانه در مسائل دانشگاهی و دبیرستانی، از ارائه سبک زندگی اسلامی خبری نیست. 


حجت‌الاسلام احمدی‌فر دررابطه‌با سبک زندگی اسلامی توضیح داد: سبک زندگی، در واقع رفتار برونی انسان‌هاست که این رفتارها ناشی از نگاه، بینش و باورشان است، تا باور انسان را تغییر ندهیم، انتظار سبک درست را نخواهیم داشت، امروز متأسفانه به‌خاطر باورهای غلط سبک زندگی‌ها تغییر کرده است. 


وی ادامه داد: فضای رسانه شامل شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ها و محتواهایی که ذهن و فکر را تأثیر می‌گذارد، باعث شده تا مردم ناآگاهانه از سبک زندگی آنها الگوبرداری کنند که باعث سرایت آسیب به خانواده و جامعه می‌شود. 


حجت‌الاسلام احمدی‌فر اضافه کرد: یکی از نکاتی که در داشتن سبک زندگی اسلامی مؤثر خواهد بود، داشتن رزق‌وروزی حلال مرد برای خانواده است که هر پولی را وارد زندگی‌اش نکند، اما برخی به این مسئله هیچ توجهی ندارند. 


وی با اشاره به اینکه نگاهمان به زندگی اهل‌بیت کامل نیست، گفت: باید تذکری به خودمان شامل طلبه، معلمان، فرهنگیان و تمام کسانی که مسئول تربیت جامعه هستند، بدهیم که کوتاهی داشتیم، اگر ما مردم را با اهل‌بیت آشنا می‌کردیم، زندگی‌ها آرام‌تر بود. 


این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  سبک زندگی ایرانی از سبک زندگی اسلامی جدا نیست، زیرا همواره ایرانی‌ها مأنوس با مکتب اهل‌بیت بوده‌اند.

 

عصر اترک: از غفلت دستگاه‌های فرهنگی در حوزه تبلیغ سبک زندگی اسلامی و کم‌کاری‌هایشان توضیح دهید؟  


حجت‌الاسلام احمدی‌فر با اشاره به فرموده امام حسین (ع) که مردم به دین حاکمانشان هستند، افزود: وقتی یک مسئول باور درستی از دین نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم که مردم رفتار درستی داشته باشند. 


وی با اشاره به اینکه باور در برخی از مسئولان نیست و توکل به خدا را ندارند، افزود: تا زمانی که کسانی که در رأس هستند، باور درستی نداشته باشند، قطعاً نمی‌توان گفت که تصمیماتشان نیز باعث اثرات مثبتی در جامعه شوند.

 

عصر اترک: آسیب‌های اجتماعی که امروزه فوران می‌کند، چگونه با سبک زندگی اسلامی می‌تواند کاهش آسیب‌ها را به همراه داشت؟ 
 


حجت‌الاسلام براتیان دراین‌رابطه توضیح داد: در انتخاب همسر دقت و توجه وجود ندارد و به‌خاطر شور و هیجان بسیاری از آسیب‌ها در دوران آشنایی دیده نمی‌شود اما بعد از شروع زندگی، دچار مشکل می‌شوند. 


وی با اشاره به اینکه انتخاب درست و آگاهانه همسر عامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: متأسفانه خانواده‌ها در این زمینه دقت کافی به مسائل اعتقادی ندارند، به ملاکی که خداوند برای خوشبختی انسان‌ها درنظر گرفته‌ است توجه نمی‌کنند، بلکه معیارها بر مبنای مسائل اقتصادی می‌چرخد، سبک زندگی اسلامی در خانواده‌ها کم‌رنگ و گاهی پاک شده است. 


حجت‌الاسلام براتیان با تأکید بر این موضوع که اختلاف‌ها در خانواده‌هایی که مرفه‌تر هستند، بیشتر دیده می‌شود، گفت: برای رسیدن به آرامش و آسایش، باید تقوا و دین‌داری رعایت شود، براین‌اساس اگر زن یا مرد هیچ مشکل مالی نداشته باشد؛ اما آرامش در زندگی وجود نداشته باشد، آن زندگی پایدار نخواهد بود. 


وی با اشاره به اینکه برای کاهش آسیب‌ها باید معیار و ملاک انتخاب همسر، بر اساس دین‌داری و نوع نگاه اسلامی باشد، گفت: باتوجه‌به اهمیت موضوع امام صادق (ع) دراین‌رابطه فرمودند: احترام به پدر و مادر خودتان یا همسرتان در هر شرایطی واجب است، اما وقتی ازدواج می‌کنید اولویت همسرتان است، حق بی‌احترامی به دیگران ندارید، ولی باید از همسرتان حمایت کنید. 

 


عصر اترک: چرا در خانواده‌های متدین نیز، انتخاب‌ها از اولویت‌های دین‌داری به مادی و اقتصادی تغییر کرده است؟ 


حجت‌الاسلام براتیان گفت: چون فهم درست را از دین‌داری نداریم، مرد یا زنی که دین‌داری را در ابعاد مختلف زندگی و ازدواج رعایت نکرده است، قطعاً آسیبش را خواهد خورد، زیرا دین می‌گوید اگر می‌خواهید آسیب سویی نداشته باشید، باید در چارچوبی که خدا گذاشته حرکت کنید. 


وی ادامه داد: فردی که دین‌دار باشد و بر اساس دین حرکت کند به همه چیز می‌رسد، زیرا مهم آرامش است، اگر آرامش از بین رود هر چه داشته باشید از دست می‌رود. 


 
تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی 
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک