شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ساعت ۷:۱
گزارشی از بررسی پیشرفت‌های بهداشتی و درمانی استان بعد از انقلاب؛

۴۴ سال افتخار و توسعه در بهداشت و درمان خراسان شمالی به برکت انقلاب

چهل و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، باگذشت این مدت پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به ارمغان آمده، یکی از حوزه‌هایی که توسعه چشمگیری داشته، بهداشت و درمان است که تا دورترین روستاها نیز از برکت این نعمت‌ها برخوردار شده‌اند.
۴۴ سال افتخار و توسعه در بهداشت و درمان خراسان شمالی به برکت انقلاب ,

به گزارش عصر اترک، پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. بر اساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است.

افرايش تعداد بيمارستان‌ها و مراكز درمانی، توسعه بهداشتی، افزايش اميد به زندگی و كاهش مرگ‌ومیر كودكان زير یک سال و کاهش مرگ‌ومیر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پزشكی و بهداشت محسوب می‌شود.

اکنون که در چهل و چهارسالگی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، پیشرفت‌های بهداشت و درمان و پزشکی در سراسر شهرهای کشور در جایگاهی قرار دارد که بسیاری از کشورها برای دنبال‌کردن روند درمانی به ایران سفر می‌کنند.

استان خراسان شمالی پیش از پیروزی انقلاب جزو استان خراسان بزرگ بود و پزشکانی از هندوستان یا پاکستان به تعداد محدود تنها به شهر بجنورد می‌آمدند و در سایر شهرها خبری از پزشک نبود که باعث مرگ‌ومیرهای زیادی در استان بود که اکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خراسان شمالی پیشرفت‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان و سلامت داشته که در این گزارش به بخش‌های مختلف آن اشاره می‌شود:

 

فعالیت ۴۳۱ بهورز در ۳۱۷ خانه بهداشت، دستاورد انقلاب در حوزه بهداشت و درمان

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد خانه‌های بهداشت در خراسان شمالی هشت مرکز بوده که این تعداد طبق آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان به ۳۱۷ خانه بهداشت روستایی رسیده است.

همچنین تعداد مراکز درمانی بهداشت روستایی نیز که ۱۷ مورد بوده با رشد ۳۱۲ درصدی به ۵۳ مورد رسیده که رشد قابل‌توجهی بوده است.

محمدرضا اکبری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دررابطه‌با ارتقای سلامت جامعه در روستاها که از اولویت‌های وزارت بهداشت بعد از انقلاب بوده، گفت: این در حالی است که بر اساس آمار پیش از انقلاب نه‌تنها روستاها بلکه بسیاری از مناطق شهری نیز از دریافت کوچک‌ترین خدمات درمانی محروم بودند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب علاوه بر ایجاد ۳۱۷ خانه بهداشت روستایی و ۳۷ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، ۲۷ مرکز بهداشتی و درمانی شهری نیز ایجاد شده است.

اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۳۱ بهورز در خراسان شمالی با پست بهورزی مشغول به خدمت هستند، گفت: همچنین مجوز استخدام ۲۰۰ بهورز در استان گرفته شده که با برگزاری آزمون علمی و طی مراحل مصاحبه در راستای تأمین نیروی بهورز در خانه‌های بهداشت روستایی به کار گرفته می‌شوند.

 

 

سبقت تعداد تخت‌های بیمارستانی خراسان شمالی از میانگین کشوری

علاوه بر این پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان ۱۴۵ تخت بود، اما بعد از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی با اضافه‌شدن یک هزار و ۱۴۹ تخت جدید به بیمارستان‌ها با احتساب تخت‌های بیمارستانی اسفراین، آمار کلی تخت‌ها به یک هزار و ۷۰۰ مورد رسیده است.

این در حالی است که کشور از ابتدای انقلاب تاکنون با تحریم‌های گوناگون حتی در حوزه بهداشت و درمان نیز مواجهه بوده؛ اما اینک به‌ازای هر یک هزار نفر جمعیت در استان حدود ۲ تخت وجود دارد که میانگین کشوری آن ۱.۷ تخت است.

بعد از پیروزی انقلاب تعداد بیمارستان‌های استان به هشت مورد رسیده است که پیرو نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم در سفر به خراسان شمالی، به‌زودی تعداد بیمارستان‌ها به ۱۲ مورد خواهد رسید و ۶۴ تخت دیگر به مجموع تخت‌های استان اضافه خواهد شد.

 

تخصیص ۷۴۵ میلیارد ریال اعتبار به بخش بهداشت و درمان استان در سفر هیئت دولت

سید جواد پور نقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دررابطه‌با پیشرفت‌های حوزه بهداشت و درمان استان بعد از پیروزی انقلاب توضیح داد: با سفر هیئت دولت به خراسان شمالی ۷۴۵ میلیارد ریال اعتبار به بخش بهداشت و درمان استان تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار در سه مرحله جذب شد که برای احداث بیمارستان رازوجرگلان، تکمیل و تجهیز بیمارستان پورسینای آشخانه، تکمیل دانشکده داروسازی و چندین پروژه بهداشتی هزینه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور برای تجهیز بیمارستان مرزی راز و جرگلان در خراسان شمالی اختصاص پیدا کرد که مردم از نعمت بیمارستان برخوردار شوند.

پورنقی اضافه کرد: همچنین بیمارستان پورسینای آشخانه از دیگر پروژه‌های درمانی مطرح در سفر رئیس‌جمهور بود که اعتبار خوبی برای تکمیل و تسریع در ساخت آنها مصوب شد.

 

۴۹ پروژه بهداشتی و درمانی استان در حال ساخت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌ شمالی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های شهدای فاروج، پورسینای آشخانه، امام حسن (ع) بجنورد، هاشمی رفسنجانی شیروان و طرح‌های توسعه بیمارستان جوادالائمه جاجرم، دپارتمان قلب بیمارستان امام حسن (ع) و کلینیک ویژه بیمارستان‌های شیروان و بجنورد به بهره‌برداری رسیده، گفت: گفتنی است که در حال حاضر ۴۹ پروژه بهداشتی و درمانی در استان با بیش از ۱۸ هزار مترمربع در حال ساخت است.

پورنقی اضافه کرد: این پروژه‌ها باهدف ارتقای سلامت شهروندان در تمامی نقاط خراسان شمالی در حال اجرا است که شاخص‌ترین آن در حوزه درمان، احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان است.

 

 

رشد امید به زندگی در خراسان شمالی از ۵۷ سال به ۷۵ سال

امید به زندگی نیز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه سلامت است که در سال‌های بعد از انقلاب در خراسان شمالی افزایش فزاینده‌ای داشته است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امید به زندگی در کشور و خراسان شمالی تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۷ سال بود که اکنون با انجام اقدامات سلامت‌محور و ارتقای بهداشت و درمان به ۷۵ سال رسیده است.

همچنین مرگ‌ومیر شیرخواران که از شاخص‌های مهم وضعیت سلامت در دنیا است در ابتدای انقلاب ۱۲۰ در هزار نفر بود که اکنون به ۱۵ در هزار نفر رسیده است.

آمار مرگ‌ومیر مادران نیز در خراسان شمالی پیش از انقلاب ۱۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر بود که اکنون این شاخص به ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

در شاخص مرگ‌ومیر نوزادان زیر ۲۸ روزه نیز تا قبل از انقلاب اسلامی از هر هزار نوزاد، ۱۴۰ نوزاد جان خود را از دست می‌دادند که اکنون این رقم به عدد ۹ در هزار رسیده است.

 

فعالیت ۴۸ پایگاه اورژانس در خراسان شمالی بعد از انقلاب اسلامی

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی؛ پیش از انقلاب حتی یک پایگاه اورژانس در استان وجود نداشت و اینک ۴۸ پایگاه اورژانس در خراسان شمالی فعال است.

تقی دولت‌آبادی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دررابطه‌با پیشرفت پایگاه‌های اورژانس پس از انقلاب گفت: در حال حاضر علاوه بر ۴۸ پایگاه اورژانسی که در استان فعال هستند، اورژانس هوایی و دو موتورلانس نیز به مجموعه امداد و نجات استان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از فعالیت اورژانس هوایی نجات شهروندان حتی در دورترین نقاط کوهستانی و صعب‌العبور است، گفت: تاکنون پروازهای مختلفی برای نجات افراد حادثه‌دیده و بیمار به مناطق صعب‌العبور این استان انجام شده که بیشترین آن مربوط به افراد حادثه‌دیده و بیمار در شهرستان مرزی رازوجرگلان بوده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک