سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ساعت ۸:۵۰
نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان، مانه و سملقان در مجلس خبر داد:

آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی در اولویت دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت/تامین ۵۰ کیلومتر لوله برای اصلاح و توسعه شبکه

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی آبرسانی به مناطق دارای تنش به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت نیرو قرارگرفت.
آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی در اولویت دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت/تامین ۵۰ کیلومتر لوله برای اصلاح و توسعه شبکه,

محمد وحیدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر و سال جاری درگیر خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی هستیم و این موضوع موجب شده تا حجم مخازن ذخیره آب پشت سدهای استان به شدت کاهش یابد و درحال حاضر به درصد کمی از حجم آب رسیده و به احتمال فراوان و بالاجبار، ممکن است در تامین آب از سدهای استان به مشکل برخورده و قطع شود. 

وحیدی افزود: در این خصوص شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در سال‌های گذشته اقدام به مطالعات اولویت دار مورد نیاز جهت تامین کسری کمی و کیفی آب برای استان و جایگزینی آب از سد کرده است و تعداد ۸ حلقه چاه در منطقه پلنگ‌دره حفاری و مطالعات انتقال آب تکمیل و نقشه اجرایی نیز تهیه شده است. 

عضو فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قالب فاز اول انتقال از سه حلقه چاه فراخوان انجام شده و بخش اول فاز ۱( انتقال سه حلقه چاه در مرحله اول) به صورت ترک تشریفات به مبلغ ۱۶۹ میلیارد ریال با پیمانکار پیمان منعقد شده و فراخوان ادامه فاز ۱ و ارزیابی پیمانکاران انجام و ادامه تشریفات مناقصه نیز در دست اقدام است. 

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبار مصوب این پروژه ۲۲۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شده که تنها ۸۰ میلیارد ریال تخصیص ابلاغ شده است. 

وحیدی اظهار کرد: در خصوص این پروژه مکاتبه ای با مهندس جعفری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور صورت گرفت که وی دستور لازم برای تامین تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را صادر کرد. 

وی به دیگر مکاتبه خود با مهندس جعفری اشاره داشت و گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و افت شدید حجم آب استحصالی منابع موجود تامین آب شهرهای آشخانه، قاضی، آوا و روستاهای مسیر، آبیاری و حفر چاه در منطقه قره میدان شهرستان مانه وسملقان انجام و براساس نتایج به دست آمده مطالعات طرح انتقال آب از چاه‌های آهکی منطقه قره میدان به شهرهای فوق و روستاهای مسیر به منظور جلوگیری از بروز تنش آبی در این مناطق تهیه شده است که با توجه به اینکه چاه‌های حفاری شده و طرح فوق در صورت‌جلسات تنش نیز موجود است نیاز به مبلغ ۱۲۵۳ میلیارد ریال اعتبار دارد که مهندس جعفری دستور داد تا  از محل اعتبارات تنش آبی این موضوع نیز هرچه سریع تر رفع شود. 

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین به یکی دیگر از مشکلات تنش آبی در شهرستان مانه وسملقان و بجنورد اشاره کرد و گفت: شهرستان محروم و مرزی مانه و سملقان با عنایت به فرسودگی ها و اصلاح و توسعه شبکه، نیازمند تامین لوله برای حل برخی مشکلات و جلوگیری از تنش های اجتماعی بودند که در این خصوص نیز از سوی وزارت نیرو، ۵۰ کیلومتر لوله برای اصلاح و توسعه شبکه شهرستان مانه وسملقان و بجنورد تامین شد. 

وحیدی اضافه کرد: طی بازدیدهای میدانی که بهمراه فرماندار و مدیران حوزه آب و فاضلاب از مناطق روستایی استان انجام شد یکی از موارد حائز اهمیت و کمبودهایی که موجب گلایه مندی شدید مردم و عدم تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم مناطق روستایی شده عدم همخوانی حجم مخازن آب با جمعیت مناطق است. 

وی خاطر نشان کرد: روستاهای ارکان و عبدل اباد_ قشلاق در شهرستان بجنورد جزو مناطقی هستند که با داشتن جمعیت بالا در حجم مخزن دارای محدودیت بسیار است و عدم تامین اعتبار مورد نیاز مشکلات و تنش اجتماعی زیادی را ایجاد کرده است که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور دستور داد این موضوع نیز در فهرست دو هزار روستا قرار گیرد.

انتهای پیام/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1401/11/07
0
0
حفر چاه و استفاده آب های ژرف تجدید ناپذیر اشتباه بزرگی است که مشکلات را مضاعف می کند. باید الگوی مصرف را اصلاح کرد. در حوزه کشاورزی نیز که بیشترین حجم آب را مصرف می کند باید اولا الگوی بهینه کشت پیاده شود ثانیا از کشاورزی هوشمند استفاده شود.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک