شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ساعت ۸:۱
در گفتگو با بانوی کارآفرین جاجرمی مطرح شد؛

گام های کوچک مقدمه اهداف بزرگ هستند/ بانوان ایرانی توانستن را باور کرده اند

واژه «تولید» در کنار تعریف بزرگ خود در قالب صنایع مختلف، در دل خود «مشاغل خرد و خانگی» را دارد، فعالیت و اشتغال «هانیه شاه ویردی» قناد جوان جاجرمی، نمونه‌ای از تلاش برای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار خانگی به منظور اشتغالزایی و تولیدی مفید برای جامعه است.
گام های کوچک مقدمه اهداف بزرگ هستند/ بانوان ایرانی توانستن را باور کرده اند,

به گزارش خبرنگار عصراترک از جاجرم، کارآفرینی و اشتغال خانگی یکی از هزاران راه کسب درآمد است. اشتغال خانگی به دلیل سهولت فعالیت در منزل، کارهای سبک، خلاقیت موجود در مشاغل خانگی، کم سرمایه بودن، امکان همراهی اعضای خانواده و دوری از محیط های شلوغ و سخت کارخانه ها یا ادارات، از جمله مشاغل پر استقبال از سوی بانوان است.

 کیفیت مطلوب و مطابق سلیقه افراد بودن، سبب هدایت بخش زیادی از مشتریان و متقاضیان به سمت تهیه کالا از کارآفرینی های کوچک و خانگی شده است. 

در میان حجم بالایی از انتخاب ها و عرضه کالاهای متنوع با اشکال گوناگون، کارآفرینان و صاحبان مشاغل خانگی به دنبال کیفیت و تولید محصولات متناسب با سلایق مشتری‌ها و متقاضیان هستند و از سویی، خانگی بودن این تولیدات، ضمانتی برای سلامت آن است که به نوعی برگ برنده مشاغل خانگی محسوب می‌شود. 

گستردگی و تنوع مشاغل خانگی سبب روی آوردن بسیاری از افراد به راه اندازی کسب و کار کوچک و کم سرمایه در منازل می شود. خیاطی، پرورش گل های زینتی، گلدوزی و سوزن دوزی، بافندگی، دوخت انواع کیف های چرمی، دوخت سرویس‌های خواب و آشپزخانه، آشپزی و شیرینی پزی تنها گوشه ای از دنیای رنگارنگ مشاغل خانگی است.

مشتری‌مداری و لحاظ سلیقه و خواسته متقاضی یکی از مهمترین مشخصه‌های تولیدات مشاغل خانگی است و گاه مشتری امکان آن را می‌یابد که مرحله به مرحله در جریان تولید سفارش خود قرار بگیرد که این مساله رضایتمندی دوسویه و امتیازی برای مشاغل خانگی محسوب می‌شود. 

در میان مشاغل مختلف، آشپزی و قنادی از جمله شغل های جذاب و پراستقبال مردم است و خوراکی های خوش رنگ و لعاب و کیک های زیبا پای ثابت مهمانی ها و مراسم های مختلف ایرانیان است. 

مساله‌ای که دست تولیدکننده را برای خلاقیت بازمی‌گذارد؛ در واقع امکانی برای فعالان مشاغل خانگی است که برای کارمندان ساده که دنبال‌کننده یک‌سری دستورالعمل‌های روزانه و یکنواخت هستند، شاید فراهم نباشد. 

تنوع شیرینی ها و کیک ها در شهرهای کشور به خوبی مشهود است که وجود این گستردگی نشان از علاقه و ذائقه مردم دارد. مدت ها است که قنادان با توجه به نیاز جامعه و تغییر سلیقه افراد به تولید و عرضه انواع شیرینی، کیک، دسر برحسب نیازهای امروز جامعه اقدام می کنند.

کارآفرینان زیادی در استان خراسان شمالی هستند که در حوزه مشاغل خرد و خانگی فعالیت می‌کنند یکی از آنها خانم هانیه شاه ویردی بانوی قناد ۲۶ ساله جاجرمی است که برای اولین بار در شهرستان جاجرم آموزشگاه صنایع غذایی را تاسیس کرده است، جوانی که با امید و انگیزه و اهداف بلند مدت و اقتصادی، کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کرد و تولیداتش با رنگ و لعاب و تنوع و طعم های مختلف، دل از هر بیننده ای می برد.

در ادامه مصاحبه با این بانوی کارآفرین را بخوانید:

ورود شما به حرفه قنادی از چه زمانی شکل گرفت؟

از کودکی به دنبال یادگیری هنر های مختلف بوده ام به خاطر همین از این شاخه به آن شاخه زیاد رفته ام و در دوره های مختلفی مثل خیاطی، طراحی، قلاب بافی و.. شرکت کردم اما به دنبال یافتن استعداد و عشق و علاقه خودم بودم که در نهایت تصمیم گرفتم در دوره کیک پزی مقدماتی شرکت کنم بعد از آن چندبار برای خود و خانواده ام کیک درست کردم بعد فامیل های نزدیک که در جشن تولد ها مزه کیک ها را میچشیدند برای مراسماتشان به من سفارش میدادند کم کم تعداد سفارشات بیشتر شد به فکر این افتادم که صفحه مجازی در یکی از شبکه های اجتماعی ایجاد  کنم و کارهای خود را در آن بارگزاری کنم الحمدالله مردم خوب استقبال کردند و با شرکت در چندین دوره کشوری در بحث دکوراتیو کیک به صورت حرفه ای کار خودم راپیش بردم.

چه زمانی آموزشگاه صنایع غذایی تاسیس کردید؟

بعد از اینکه چندین دوره مختلف کیک پزی و دکوراتیو پیشرفته کیک در بهترین آموزشگاه های کشور شرکت کردم و کیک های عروسکی و فوندانتی مختلفی زدم افراد زیادی برای آموزش دادن کیک پزی تماس میگرفتند و درخواست کلاس آموزشی می کردند چند بار در خانه ام برای هنرجو ها کلاس گذاشتم که الان همگی وارد بازار کار شده اند و کسب و کار خودشان را راه انداخته اند و در نهایت به فکر تاسیس آموزشگاه صنایع غذایی افتادیم که با پیگیری ها و مساعدت مسئولین این اتفاق برای اولین بار در شهرستان جاجرم افتاد و هم اکنون هنرجو های زیادی به آموزشگاهم می آیند که از اینکه می‌بینم هنرجوها با عشق علاقه می‌آیند و در کلاس ها شرکت می‌کنند و کیک درست می‌کنند نهایت لذت را می‌برم.

برنامه ریزی و اهداف آینده شغلیتان چیست؟
با اینکه اهداف بلندی در سر دارم اما از برداشتن گام های کوچک غافل نیستم و به شدت معتقدم قدم های کوچک ما را به اهداف بزرگمان می رساند که مهمترین آنها آموزش از طریق فضای مجازی و طراحی وب و اپلیکیش است که امیدوارم روزی محقق شود.

سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟

آغاز کارم با استفاده از لوازم آشپزخانه بود و بعد تجهیزات و ابزارهای ابتدایی پخت و دکور کیک را در چند مرحله خریداری کردم، منتظر تکمیل ابزارها یا بزرگتر کردن محیط کارم نشدم و در همان آشپزخانه ی منزلمان با داشتن ابزارهای اولیه و ضروری سفارش گرفتم و خوشحالم که کیک هایم به خانه‌ی با مهر و صفای شهروندانم رفت و کامشان را شیرین کرد.

از سختی های کار قنادی بگویید؟

هر کاری دارای مشکلات فراوانیست حرفه قنادی هم دارای سختی های فراوان و مشکلات زیادی است که یک قناد با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
در شرایط تورمی موجود مواد اولیه گران تر می شود موضوع دیگر استرس تحویل کیک را داریم که دقیقا همان چیزی که مشتری سفارش داده تحویل دهیم و به موقع و سالم کیک های چند طبقه عروسی را تحویل دهیم.

آیا از سازمان یا اداره ای حمایت شده‌اید؟ 

بله بسیج سازندگی حمایت خوبی را از ما داشت و تسهیلاتی را برای ما مهیا کرد که توانستیم در شهر جاجرم مغازه ای کرایه کنیم و پیشرفت کنیم.

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

در سطح کلان انتظارمان این است که قیمت ها را کنترل کنند و از طرفی از مشاغل خرد حمایت کنند. مسئولین شهرستانی هم تسهیلات بلند مدت در اختیارمان قرار بدهند. و در دادن مجوزها  همکاری را انجام بدهند.

برای بانوانی که میخواهند در عرصه کارآفرینی ورود کنند چه پیامی دارید؟

بانوان ایرانی باید به این باور برسند که می‌توانند با برنامه ریزی درست با کوشش و تلاش به سمت موفقیت و به سمت هدف حرکت کنند قطعاً در مسیر راه مشکلات فراوانی خواهد بود اما این مشکلات آنها را قوی‌تر و مصمم‌تر خواهد کرد اما فراموش نکنند آنها وظیفه مهمتری مثل مسئولیت پذیری در خانواده به عنوان یک همسر یا یک مادر را دارند که از هر چیزی ارزشمند تر و زیباتر است.

سخن پایانی؟

هیچ موفقیتی به تنهایی به دست نمی آید از این رو از همسرم که همیشه حامی و پشتیبانم بوده و سختی هایی را متحمل شده و خانواده‌ی خودم و همسرم که همیشه از من حمایت کردن تا من به اهدافم برسم تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک