سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۶۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ساعت ۱۱:۰

جدال خودروها با آرامش شهروندان در گرگان/ خیابان ها میدان دریفت شد

حرکات نمایشی و دریفت در نیمه‌های شب ناهارخوران هرچند با برخوردهای پلیس کاهش می‌یابد اما راه درمان آن فراهم ساختن زیرساخت‌ها و پیست‌های استاندارد برای علاقه مندان به اتومبیل رانی است.
جدال خودروها با آرامش شهروندان در گرگان/ خیابان ها میدان دریفت شد,

صدای کشیده شدن چرخ‌های خودرو بر کف خیابان و انجام حرکات نمایشی مخصوصاً در ساعات انتهایی شب در معابر شهرها رو به افزایش است و برخی این محورها را با پیست‌های ورزشی اشتباه گرفته‌اند.

این پدیده و معضل اجتماعی در شهر گرگان هم که زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی چندانی ندارد، وجود داشته و سبب شده تا آسایش و آرامش شهروندان در برخی از ساعات مختل شود.

نبود فضای مناسب و محیط استاندارد، موجب شده تا بسیاری از علاقه مندان به ورزش‌های مفرح و هیجان انگیز اتومبیل سواری، برای تخلیه هیجان به‌سراغ حرکات نمایشی و دریفت در معابر و خیابان‌های شهر بروند.

حرکات نمایشی، لایی کشی، دریفت و کورس از جمله مواردی است که جوانان در سایه کمبود امکانات، خیابان را برای اجرای آن انتخاب می‌کنند.

هرچند این افراد برای فرار از دست پلیس، ساعات پایانی شب و معابر خلوت حاشیه شهرها را برای هنرنمایی و تخلیه هیجانات در نظر می‌گیرند اما این بی احتیاطی‌ها می‌تواند خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال داشته باشد.

برخورد پلیس با این رفتارهای پرخطر و ساختارشکنانه تا اندازه‌ای این حرکات را کاهش داده ولی راه اصلی و درمان آن، روش‌های دیگر است.

اختصاص اعتبار و منابع مالی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ورزشی و اماکن مورد نیاز راهکار اصلی برای حل این چالش بوده که مسئولان باید آن را مد نظر قرار دهند.

جدال خودروها با آرامش شهروندان در گرگان/ خیابان ها میدان دریفت شد

به گفته کارشناسان مجازات‌های قانونی پیش‌بینی شده برای افرادی که در سطح شهر اقدام به انجام حرکات ورزشی می‌کنند بازدارنده نبوده و لازم است در کنار توسعه زیرساخت‌ها در خصوص پیش‌بینی جرایم و مجازات‌های بازدارنده اهتمام بیشتری شود.

اکتساب امتیاز منفی برای گواهینامه رانندگان متخلف، جریمه حدود ۲۰۰ هزار تومانی و توقیف حداکثر سه روز، بخشی از مجازات‌های قانونی پیش‌بینی شده برای رانندگان خطرساز و عاملان حرکات نمایشی با خودرو در شهر است که تناسبی با خطرات و پیامدهای احتمالی این رفتارها ندارد.

۱۸۲۲ راننده متخلف اعمال قانون شدند

رئیس پلیس راهور گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، وسیله نقلیه ۲۴۷ راننده عامل آلودگی صوتی و حرکات خطر ساز در معابر گلستان متوقف و به پارکینگ هدایت شد.

خودروی رانندگان متخلف تا ۲۱ روز در پارکینگ خواهد ماندسرهنگ عباس مهاجر بسطامی افزود: در مدت مذکور هزار و ۸۲۲ راننده متخلف که با حرکات نمایشی و خطرساز مانند دریفت و ایجاد سر و صدا و آلودگی صوتی موجب اختلال در ترافیک و آرامش شهروندان می‌شدند، جریمه و اعمال قانون شدند.

وی گفت: خودروی رانندگانی که اقدام به حرکات نمایشی و خطرساز می‌کنند تا ۲۱ روز در پارکینگ متوقف خواهند شد.

مهاجربسطامی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته در استان در مجموع تصادفات درون و برون‌شهری سه هزار و ۸۹۶ نفر جان خود را از دست دادند که ۹۳۰ نفر در تصادفات درون شهری و دو هزار و ۹۶۶ نفر دیگر در تصادفات برون شهری جان باختند.

جدال خودروها با آرامش شهروندان در گرگان/ خیابان ها میدان دریفت شد

 

رئیس پلیس راهور گلستان افزود: تعداد کل مجروحان تصادفات درون و برون‌شهری گلستان در ۱۰ سال گذشته ۶۶ هزار و ۲۳۰ نفر ثبت شده است.

وی اضافه کرد: در همین بازه زمانی تعداد خودروهای موجود در استان از ۱۱۹ هزار و ۸۷۱ دستگاه با ۳۱۵ درصد رشد به حدود ۴۵۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده اما زیرساخت‌های لازم با توجه به این حجم افزایش تعداد خودروها همچون تعریض خیابان‌ها توسعه نیافته است.

مذاکرات نتیجه نداد

رئیس هیئت اتومبیل رانی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲۲۰ نفر در رشته‌های مختلف اتومبیل رانی و موتورسواری گلستان عضو این هیئت بوده که در رشته‌های آفرود، استالون، دراگ، دریفت، اندرو و تریل در حال فعالیت هستند.

مرتضی عباسی افزود: اینکه در برخی محلات شهر و در برخی ساعات شب، رانندگان با تخطی از قانون اقدام به حرکات نمایشی و سرعت‌های غیرمجاز می‌کنند قابل کتمان نیست اما نباید همه این حرکات را به ورزشکاران نسبت داد.

وی ادامه داد: سال‌ها است برای توسعه زیرساخت‌های این رشته ورزشی تلاش می‌کنیم و مکاتبات متعددی را برای در اختیار گرفتن فرودگاه‌های متروک ارامنه فاضل آباد، مهترکلاته کردکوی و گنبدکاووس انجام داده‌ایم ولی با وجود وعده‌های متعدد این موضوع به ثمر ننشسته است.

جدال خودروها با آرامش شهروندان در گرگان/ خیابان ها میدان دریفت شد

عباسی ادامه داد: در استان گلستان یک پیست اتومبیل رانی در کریم آباد گرگان و سه پیست موتورسواری در مینودشت، علی آباد و گرگان فعال است و افراد می‌توانند با عضویت در این هیئت و دریافت بیمه نامه از خدمات پیش‌بینی شده، استفاده کنند.

رئیس هیئت اتومبیل رانی گلستان اضافه کرد: اگر فضا و بستر مناسب در اختیار ورزشکاران باشد دیگر نیاز نیست این افراد و یا سایر رانندگان علاقه‌مند برای انجام حرکات نمایشی به ناهارخوران و یا سایر مناطق شهر هجوم ببرند.

عباسی گفت: از پلیس راه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این انتظار می‌رود که برای توسعه اماکن ورزشی اتومبیل رانی به ما کمک کند زیرا هرچه زیرساخت‌ها فراهم شود، قانون شکنی کاهش خواهد یافت.

وی همچنین پیشنهادی به متولیان داشت و گفت: می‌توان کسانی که دستگیر و جریمه می‌شوند را مکلف به حضور در دوره‌های آموزشی هیئت کرده تا هم با اصول ایمنی و هم با مخاطرات آشنا شوند.

عباسی تاکید کرد: برخورد قهریه و توقیف و پارکینگ چاره کار نیست و اگربرای راننده‌ای که اعمال قانون می‌شود، دوره آموزشی نگذاریم این فرد دوباره مرتکب حرکات نمایشی شده و نباید یک دور باطل را تکرار کنیم.

وی اضافه کرد: اکثر افرادی که دست به این کار می‌زنند، میل به دیده شدن دارند بنابراین اگر این افراد جذب در محیط‌های ایمن شده علاوه بر تخلیه هیجانات، می‌توانند در مسابقات هم حضور یابند.

به گزارش مهر، در شرایطی که حرکات نمایشی خودروها در خیابان‌ها روز به روز در حال افزایش است، برای حفظ آرامش و آسایش شهروندان و البته در امان ماندن جان رهگذران، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی از قبیل پیست اتومبیل و موتورسیکلت می‌توانند کمک کننده باشد و هرگونه سهل انگاری در این خصوص می‌تواند شهر را با چالش جدی روبه‌رو کند.

 

مهر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک