شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ساعت ۹:۲۶
به بهانه روز مادر؛

مشوق‌های فرزندآوری چه میزان واقعی هستند؟/ صفر تا صد حمایت از مادران باردار از خدمات رایگان تا تخفیفات ویژه بیمه ای

طرح جوانی جمعیت در راستای حمایت از جمعیت جوان کشور، از ابتدای سال جاری با جدیت بیشتری اجرایی می‌شود، در این طرح، بندهایی نیز برای حمایت‌های دوران بارداری لحاظ شده که اکثر خانواده‌ها در جریان این خدمات نیستند.
مشوق‌های فرزندآوری چه میزان واقعی هستند؟/ صفر تا صد حمایت از مادران باردار از خدمات رایگان تا تخفیفات ویژه بیمه ای,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، این روزها بحث افزایش جمعیت کشور موردتوجه جدی مسئولان قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند که کاهش موالید در ایران یک "هشدار جدی جمعیتی" است.

در سال‌های اخیر برای حمایت از جوانی جمعیت طرح تعالی خانواده مصوب شد که در سال جاری با جدیت بیشتری این طرح دنبال می‌شود و در موضوعات مسکن و تسهیلات پس از تولد فرزند خدماتی ارائه می‌شود.

اما نکته قابل‌توجه این است که در ایام بارداری نیز زنان مراقبت‌هایی دارند که هزینه‌هایی برای خانواده‌ها دارد و طبق طرح جوانی جمعیت، حمایت‌های بیمه‌ای و خدمات رایگانی برای این ایام در نظر گرفته شده است؛ اما بسیاری از خانواده‌ها در جریان آنها نیستند، در این گزارش جنبه‌های مختلف ارائه خدمات به زنان باردار در خراسان شمالی اشاره شده است که در ادامه تقدیمتان می‌شود:

 

تخفیفات ویژه درمانی به مادران باردار نیازمند

عیسی برجی، مسئول مجتمع درمانی و مرکز جراحی محدود حضرت جوادالائمه (ع) در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با خدماتی که در راستای طرح جوانی جمعیت برای زنان باردار در نظر گرفته شده است، گفت: راه‌اندازی و فعالیت مرکز نفس و نجات مادران از سقط جنین یکی از مراکزی است که چندین ماه است در استان راه‌اندازی و اجرایی می‌شود.

وی همچنین به تخفیف‌های خدمات ویژه مادران باردار اشاره کرد و گفت: در این مرکز درمانی خدمات مامایی، ویزیت پزشکان متخصص زنان و ماموگرافی برای مادران باردار نیازمند با تخفیف ویژه ارائه می‌شود.

برجی اضافه کرد: علاوه بر این مادران نیازمندی که از شبکه بهداشت بجنورد به مرکز معرفی می‌شوند خدمات پزشکی و پاراکلینیکی دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول به توزیع بسته‌های غذایی بین مادران باردار نیازمند اشاره کرد و افزود: تشویق و تقدیر از  مادران و  خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر در همایش روز پرستار توسط درمانگاه در مجموعه‌های فرهنگی برگزار شد.

 

3000 مادر در خراسان شمالی تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند

محمدرضا اکبری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با بیان این که بررسی و بهبود تغذیه مادران باردار از اولویت‌های معاونت‌های بهداشتی است، اظهار داشت: بدین منظور امنیت غذایی مادران باردار در مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با کمک سازمان‌های حمایتی سبد غذایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سبد تغذیه با همکاری ارگان‌های حمایتگر به این قشر از جامعه اهدا می‌شود، افزود: در حال حاضر سه هزار مادر در استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که دو هزار و 700 مورد از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد و 300 مادر از طریق بنیاد علوی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

 

 

86 درصد مادران باردار حاشیه شهرهای خراسان شمالی حمایت معیشتی و درمانی می‌شوند

وی با بیان این که آخرین آمار برنامه ۶ماهه دوم سال گذشته بیانگر بهبود شاخص‌های تغذیه زنان باردار است، ادامه داد: 61 درصد مادران باردار روستایی و 86.6 درصد مادران باردار حاشیه شهرها تحت پوشش خدمات و بسته‌های معیشتی قرار دارند.

اکبری گفت: همچنین 92.5 درصد از نوزادان متولد شده با وزن بالاتر از 2 هزار و 500 گرم و 92.6 درصد از کودکان با روند مطلوب وزن‌گیری تحت پوشش طرح حمایتی هستند و خدمات و بسته‌های غذایی مرتبط را دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارائه سبد تغذیه و مکمل یاری به شکل پایداری ادامه دارد، تأکید کرد: اجرای این طرح حمایتی تاکنون باعث بهبود شاخص وزن‌گیری مادران باردار و کودکان شیرخوار نسبت به ۶ماهه نخست سال گذشته، شده است.

 

ویزیت رایگان 18 هزار مادر باردار در مراکز تابعه تأمین اجتماعی خراسان شمالی

زهرا محمدی، مشاور امور بانوان مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت مشاوره‌های پیش از بارداری، ویزیت‌های دوران بارداری، مراقبت‌های پس از زایمان در درمانگاه بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی اسفراین و شیروان و جاجرم اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ارائه کلاس‌های آمادگی زایمان از هفته بیستم بارداری برای زنان باردار در بیمارستان ثامن‌الائمه تأمین اجتماعی بجنورد و مراکز تابعه مدیریت درمان تأمین اجتماعی یکی دیگر از خدماتی است که به زنان باردار در این مراکز ارائه می‌شود.

محمدی اضافه کرد: انجام زایمان بی‌درد و کم درد، زایمان در آب، همچنین استفاده از روش‌های کم درد جهت زایمان از جمله رایحه‌درمانی وانتونکس در بلوک زایمان بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد انجام می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: همچنین انواع داروها، مشاوره‌های تخصصی، سونوی کنترل بارداری به مادرانی که تحت پوشش این مراکز هستند به‌صورت کامل رایگان ارائه می‌شود.

وی همچنین از عقد قرارداد بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد با کلینیک‌های مادر و نوزاد سطح شهر جهت حضور ماماهای همراه بر بالین مادران در حین زایمان خبر داد.

 

برگزاری 800 کلاس آمادگی زایمان برای مادران باردار در خراسان شمالی

محمدی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 17 هزار و 829 مورد ویزیت مادران باردار، تعداد 521 مورد مشاوره پیش از بارداری، 540 مورد سونوی بارداری، در واحدهای تابعه مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین در ۹ماهه سال جاری تاکنون 787 مورد کلاس‌های آمادگی زایمان برگزار و 290 مادر باردار برای آمادگی زایمان طبیعی در این کلاس‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

مشاور امور بانوان مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: گفتنی است که در این مدت تعداد سه مورد IUI نیز خدمات به زنان باردار ارائه شده است.

 

 

انجام آزمایش‌های دوران بارداری به‌صورت رایگان در مراکز بهداشتی

مرضیه صولتی، کارشناس سلامت مادران، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: مراقبت‌های دوران بارداری پیش‌ازاین ایام شروع می‌شود و برای تمام زنان واجدالشرایط سن باروری که تمایل به بارداری دارند، مراقبت‌های پیش از بارداری در مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه مکمل اسیدفولیک سه ماه پیش از بارداری مادر باید شروع شود، این مکمل در مراکز بهداشتی به‌منظور جلوگیری از ناهنجاری‌های لوله عصبی داده می‌شود.

صولتی با بیان اینکه مادر در زمان بارداری هشت مراقبت دارد، گفت: دوران بارداری که شامل 40 هفته است، دو مراقبت در 20 هفته اول و 6 مراقبت در 20 هفته دوم است که این مراقبت‌ها در مراکز  و پایگاه‌های جامع سلامت به‌صورت کاملاً رایگان به مادران باردار ارائه می‌شود.

این کارشناس مسئول به آزمایش‌های دوران بارداری اشاره کرد و گفت: این آزمایش‌ها دو نوبت در دوران بارداری در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

صولتی ادامه داد: ارائه خدمات در خانه‌های بهداشت توسط بهورز، در پایگاه‌های سلامت مراقب سلامت توسط ماما و در مراکز خدمات جامع سلامت توسط پزشک عمومی صورت می‌گیرد و مادر معاینه و برای آزمایش‌ها به آزمایشگاه‌ها ارجاع می‌شود.

وی بیان داشت: بعد از انجام زایمان نیز مادر سه مراقبت دارد که یک مراقبت در زایشگاه انجام می‌شود و دو مراقبت در روزهای 10 تا 15 و روزهای 30 تا 40 پس از زایمان انجام می‌شود.

 

انجام سونوگرافی با تعرفه دولتی در کلینیک امام علی (ع) و امام رضا (ع) بجنورد

این کارشناس مسئول اضافه کرد: همچنین نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزاد از لحاظ غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید در روزهای سه تا پنج‌روز نخست زایمان می‌شود که از نظر پوشش این موضوع 100 درصدی است و برای تمام نوزادان متولد شده در مراکز خدمات جامع سلامت این نمونه‌گیری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مادران بارداری که بی‌بضاعت و نیازمند هستند، طبق هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، کارشناسان در سطح شهرستان برای مادر وقت می‌گیرند و در سونوگرافی کلینیک بیمارستان امام علی یا کلینیک بیمارستان امام رضا خدمت را دریافت می‌کنند.

صولتی گفت: ارائه خدمات سونوگرافی در دو بیمارستان امام علی و امام رضا با تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود.

 

امکان اسکان رایگان برای مادران باردار از مناطق صعب‌العبور در بجنورد فراهم است

وی یادآور شد: همچنین مادرانی که در مناطق صعب‌العبور و دور از مرکز استان ساکن هستند و نیاز است که برای زایمان به بیمارستان بنت‌الهدی که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان است، مراجعه کنند، مرکز اقامتی و اسکان داده می‌شود که مادر به همراه یک نفر به‌صورت رایگان در این مکان مستقر می‌شوند.

صولتی با بیان اینکه در دوران بارداری مکمل‌های لازم به‌صورت رایگان به مادران باردار داده می‌شود، گفت: همچنین در موضوع مشاوره اگر نیاز باشد، کارشناس سلامت روان، خدمات مشاوره‌ای را به‌صورت رایگان برای آنها انجام می‌دهد.

وی افزود: همچنین خدمات تشخیصی مادران که بسیار پرهزینه است برای مادران بی‌بضاعت به‌صورت جذب خدمت رایگان از ارگان و یا استفاده از پتانسیل خیرین سلامت انجام می‌شود.

صولتی گفت: در دوران بارداری کلاس‌های آمادگی برای زایمان مادران در قالب هشت جلسه به‌صورت رایگان ارائه می‌شود که در انتها گواهی به آنها داده می‌شود، این کلاس‌ها برای ترویج زایمان طبیعی و ایجاد حس خوب در مادر از دوران بارداری و زایمان است.

 

 

حضور تیم‌های سیار ماما و پزشک در روستاهای دورافتاده فاقد خانه بهداشت

وی افزود: به دلیل عدم آگاهی مادر از دوران بارداری، ترس از زایمان طبیعی گاهی اوقات پیش می‌آید که به همین منظور کلاس‌های آمادگی زایمان برای مادران برگزار می‌شود.

صولتی گفت: در مناطق دورافتاده و برخی از روستاهایی که جمعیت کمی داشته و فاقد خانه بهداشت هستند، تیم‌های سیار شامل پزشک و ماما در روزهای برنامه‌ریزی‌شده حضور پیدا می‌کنند.

وی گفت: در بخش جرگلان باتوجه‌به اینکه بیمارستان وجود ندارد، زایمان به‌صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت نیاز به اعزام از آمبولانس یا اورژانس هوایی همراه با ماما و تکنسین مادر به زایشگاه به‌صورت رایگان اعزام می‌شود.

 

44 مرکز ارائه خدمات تخصصی به زنان باردار تحت پوشش بیمه سلامت‌اند

محسن رعنایی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: موضوع جوان‌گرایی و جوان‌سازی جمعیت، بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری در سیاست‌های کشور وارد شده و براین‌اساس تمام سازمان‌های بیمه‌گر مکلف شدند که خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه پوشش خدمات بیمه‌ای زوج‌های نابارور از آذرماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت، گفت: طبق این برنامه، تمام زوج‌های نابارور که تحت پوشش هیچ بیمه‌ درمانی نیستند، می‌توانند با تشکیل پرونده در بیمه سلامت استان، حین استفاده از خدمات درمان ناباروری در داخل و خارج استان، خدمات دریافت کنند.

رعنایی افزود: باتوجه‌به اینکه بیمه سلامت با بخش زیادی از خدمات درمانی قرارداد دارد، بر اساس این قرارداد مراکز متعهد هستند که خدمات را با قیمت و تعرفه بیمه‌ای به بیماران ارائه دهند.

وی بیان داشت: در حال حاضر بیمه سلامت در خراسان شمالی با 18 مطب متخصص زنان، 12 مرکز سونوگرافی و 14 مرکز درمانگاهی و بیمارستانی که دارای متخصص زنان و زایمان هستند، قرارداد دارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اضافه کرد: مادران باردار که تحت پوشش بیمه سلامت هستند می‌توانند از مراکز عنوان شده در فوق با تخفیف بیمه‌ای خدمات را دریافت کنند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک