چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ساعت ۱۳:۲۰
گزارشی از وضعیت تاکسی های خطی محور بجنور_آشخانه،

تاخت و تاز کرایه تاکسی ها در محور بجنورد به آشخانه در سایه کمبود نظارت/ سوء استفاده از شرایط کرونایی

افزایش قیمت کرایه های تاکسی های خطی در خطوط و محورهای خراسان شمالی با توجه به شیوع کرونا و کاهش تعداد سرنشینان خودرو ها اتفاق افتاد اما این افزایش قیمت ها در شرایط افول کرونا نیز همچنان از مسافرین دریافت می شود که سبب گلایه های زیادی شده است.
تاخت و تاز کرایه تاکسی ها در محور بجنورد به آشخانه در سایه کمبود نظارت/ سوء استفاده از شرایط کرونایی,

به گزارش عصر اترک مسافت 40 کیلومتری مسیر آشخانه به بجنورد و بالعکس مسیری است که روزانه توسط افراد بی شماری از هر قشری برای انجام امور روزانه از جمله تحصیل، کار ، دید و بازدید و خرید و ... بااستفاده از خطوط تاکسی رانی پیموده می شود.

میزان هزینه این خطوط و در کل هزینه های حمل و نقل مبحث مهمی است که اکثرا موجب نارضایتی مردم می شود. چندی قبل وسایل نقلیه مورد استفاده در این محور محدود به تاکسی خطی ها نبود و مینی بوس ها نیز به ارائه خدمات به مردم می پرداختند که این مورد برای مردم بخصوص قشر ضعیف یا افرادی که ناچاراً بایستی در روز چندین مرتبه به بجنورد رفت و برگشت داشته باشند بسیار مناسب تر بود ، رفته رفته که سرویس مینی بوس برداشته شد و فقط تاکسی های خطی و شخصی برای سرویس دهی مورد استفاده قرار گرفت نرخ کرایه ها نیز بیشتر شد و از زمان شیوع ویروس کرونا، تغییراتی در میزان و نرخ کرایه های تاکسی خطی اعمال شد.

طبق قوانین الزامی از سوی شرکت های تاکسیرانی، تاکسی خطی ها به منظور رعایت فاصله اجتماعی بایستی دو نفر مسافر در صندلی عقب خودرو سوار کنند که به این ترتیب یک نفر از تعداد سرنشینان کم می شد وبرای جبران این مورد مقداری به هزینه مسافربری اضافه شد.

اما خوشبختانه با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا ومنع نداشتن سوار کردن چهار مسافر در خطوط تاکسی رانی،  مبلغ کرایه همچنان به مثابه هزینه سه نفرگرفته می شود و از هر چهار نفر 25 هزار تومان گرفته می شود. این امر شبب دلخوری و ناراحتی های بسیاری از ساکنین آشخانه و بجنورد را سبب شده است.

یکی از شهروندان آشخانه ای در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: با اینکه کرونا تقریبا تمام شده و  تاکسی خطی های بجنورد به آشخانه و بالعکس  چهار نفر سوار می کنند اما کرایه ها همچنان 25 هزار تومان باقی مانده است، مگر نه اینکه که  مصوب شد که در زمان کرونا مسافرین سه نفر باشند و کرایه از 15 به 18 هزار و 500 تومان برسد؟

ابراهیمی ادامه داد: تاکسی خطی های مسیر بجنورد به آشخانه نرخ مشخصی ندارند و هر میزان بخواهند کرایه میگرند  و با چهارنفر سرنشین هم مبلغ کامل را از ما دریافت میکنند و به ازای هر نفر مسافر 25 هزار تومان می گیرند حال آنکه مبلغ مصوب 24 هزار تومان و آن هم برای زمانی است که سه نفر مسافر سوار خودرو شوند.

جوادی یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن گلایه از وضعیت کرایه تاکسی های محور بجنورد_ آشخانه و بالعکس گفت: لطفا مسئولان درخصوص کرایه تاکسی خطی های محور بجنورد به آشخانه رسیدگی کنند، چرا هم اکنون که کرونا فروکش کرده و تعداد مسافران چهار نقفر است مبلغ دریافتی 25 هزار تومانی است که برای شرایط کرونا و تعداد سه سرنشین در نظر گرفته شده بود.

وی تاکید کرد: این مبلغ برای ما که روزانه مجبوریم دوبار و گاهی هم بیشتر رفت و آمد داشته باشیم،بسیار سنگین است.

جهانی دیگر شهروندی که در این مسیر تردد می کند، گفت:  تاکسی خطی های بجنورد آشخانه مبلغی که به ازای سه نفر مسافر مصوب شده بود را از چهار نفر می گیرند و وقتی می گوییم که حداقل 20 هزار تومان بگیرید ،تند برخورد کرده و می گویند نرخ کرایه 25 هزار تومان است.

وی افزود:  اعتراض هم می کنیم نتیجه ای ندارد و حتی جایی هزینه قید نشده که ما بتوانیم به آن استناد کنیم نه در دفتر کارشان و نه در خود تاکسی ها، لطفا رسیدگی کنید.


افزایش نرخ کرایه ها بر اساس شرایط کرونا بود
سعید سبحانی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان خراسان شمالی در پاسخ به این گلایه ها گفت: در تاریخ 10 اردیبهشت  افزایش نرخی که ابلاغ شد 30 درصد به نرخ کرایه ناوگان اتوبوسی افزایش یافت و مصوب شد کرایه ها هر عددی که بوده 30 درصد اضافه شود و به کلیه شرکت ها ابلاغ شده است و این مصوبه براساس شرایط شیوع کرونا و تعداد کمتر سرنشینان بود.

وی تصریج کرد: در حال حاضر بخاطر افول ویروس کرونا، سوار کردن چهار نفر مسافر در خودروهای سواری خطی بلامانع است ولی باید نرخ به قبل از ویروس کرونا برگردد.

وی در ادامه اظهار کرد: این شرایط خود راننده مختار خواهد بود که سه نفر مسافر سوار کند  و مبلغ 24 هزار تومان بگیرد و یا اینکه  چهار نفر سوار کند و مبلغ 18 هزار تومان دریافت کند.

سبحانی در خصوص زمان سرویس دهی خطوط هم بیان کرد: در خصوص زمان حمل و نقل بار و مسافر، عرضه و تقاضا تعیین کننده ساعت است و تا هر زمان که مسافر وجود داشته باشد باید تاکسی های خطی به سرویس دهی  بپردازند.


هزینه های مسافربری خطوط باید در پارکسوارها و شرکت های مسافربری و در معرض دید مسافران نصب شود

وی گفت: دادن بلیت و قید کردن اطلاعات مسافرین  در صورت وضعی، برای هر سرویس رفت و برگشتی اجباری است و اگر این امر انجام نمی شود تخلف داخلی شرکت است.

 سبحانی تصریح کرد: اگر مسافرین اعتراضی در خصوص نرخ کرایه و  یا برخورد نامناسبی از سوی رانندگان دارند با داشتن مستندات می توانند مراتب شکایت خود را به سامانه 141 اعلام کنند.

سبحانی برپیگیری شکایت مردم تاکید کرد و گفت : برای برخورد با تخلف باید شکوائیه داشته باشیم و افراد معترض هم باید حتما از تخلفات صورت گرفته مدارک داشته باشند تا مراجع توانایی برخورد با متخلف را داشته باشند.

وی ادامه داد: در بار اول که تخلف اتفاق افتاده باشد، تذکر کتبی و درج در پرونده انجام می شود و در بار دوم یک ماه کارت هوشمند راننده گرفته می شوند و با معرفی فرد متخلف به تعزیرات، وی باید پول شاکی را به صورت چند برابری و در حق دولت برگرداند.

وی در خصوص لزوم درج هزینه حمل و نقل مسافر در شرکت ها گفت: باید  در شرکت های  حمل و  داخل کانکس ها نرخ هزینه برای خطوط  درمعرض دید مسافران نوشته شود.

انتهای پیام/صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک