جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ساعت ۱۰:۵۹
میزگرد بررسی عفاف و حجاب در مدارس و دانشگاه ها؛

ضرورت آشنا کردن نوجوانان با موضوعات عفت و حجاب/ لزوم انجام اقدامات فرهنگی برای تغییر نگرش جوانان

ضعف‌های ساختار آموزشی، توجه نکردن به اوقات فراغت، نادیده گرفتن شرایط اجتماعی کشور و حتی واژه‌سازی و کلیشه‌سازی درباره نسل جدید باعث ایجاد آسیب‌های متعدد در این نسل شده است، به طوری که حتی باعث شده تا حد زیادی برای نسل‌های قبل از خودش ناشناخته بماند.
ضرورت آشنا کردن نوجوانان با موضوعات عفت و حجاب/ لزوم انجام اقدامات فرهنگی برای تغییر نگرش جوانان,

به گزارش عصراترک، حجاب تنها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زن مسلمان نیست، بلکه از ضرورت های اجتماعی جوامع انسانی است که با وجود آن منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار شده و عدم رعایت آن زیان­ ها و آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع، اقتصاد و سیاست بر جای گذاشته است.

طی سال های اخیر با ناامیدی دشمن از جنگ های نظامی و اقتصادی، جنگ شناختی و روانی به راه انداخته است که با ابزار فضای مجازی توانسته موضوعات فرهنگی را آنگونه که ساخته سازماندهی و پیش ببرد.

متاسفانه در ایام سه ساله درگیری با بیماری کرونا، به اجبار و تعطیلی آموزش های حضوری، بستر آموزش مجازی در اولویت قرار گرفت و نوجوانان و جوانان ناخواسته وارد یک فضای غیر واقعی شدند که دشمن از این فرصت بهره برداری کرد و توانسته با ایجاد شبهات و زیرسوال بردن مفاهیم دینی و اعتقادی به خصوص در حوزه عفاف و حجاب تغییراتی در رفتارهای دانش آموزی و دانشجویی ایجاد کند.

این موضوع از دیدگاه حجت الاسلام سرشته، معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، محمد شیخ زاده، رئیس دانشگاه بجنورد، ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، حجت الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی و حجت الاسلام یزدانی، نماینده دفتر ولی فقیه در خراسان شمالی، عاطفه طالب پور، استاد حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

 

عصراترک: جایگاه مد و لباس در تعریف عفاف و حجاب چگونه است؟

حجت الاسلام سرشته، معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و مسئول کمیته مد و لباس قرارگاه عفاف و حجاب ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در راستای توسعه و حمایت از تولید لباس های ایرانی و اسلامی، جلساتی با طراحان مد و لباس برگزار شده است و اغلب طراحان آمادگی حضور در این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه طراحان برای طرح و برند سازی هیچ مشکلی ندارند، بلکه از لحاظ مالی نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارند، افزود: با حمایت های مالی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان، گام های موثری در راستای تولید پوشاک ایرانی و اسلامی در سطح استان برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام سرشته نظارت سازمان صمت بر تولید و عرضه پوشاک را خوب توصیف کرد و ادامه داد: نیاز است که جدی تر در موضوع نظارت ها وارد عمل شوند.

این مقام مسئول گفت:  در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی استفاده از برندهای خارجی در تولیدات داخلی است.

وی افزود: در حال حاضر پوشاکی که در کارگاه های شهر و روستاهای استان تولید می شود با برند های خارجی وارد بازار مصرف کشور می شوند، چراکه حمایت خاصی از تولید کننده نمی شود و مجموعه های تولیدی مجبور به انجام این امورات می شوند تا بتوانند تولیداتشان را به فروش برسانند.

مسئول کمیته مد و لباس استان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که بازاریان مطرح می کنند پراکندگی عرضه کنندگان لباس های ایرانی و اسلامی زیاد است و مصرف‌کننده به سختی می تواند برای تهیه این لباس ها اقدام کند.

وی افزود: تقاضای تولیدکنندگان این است که تمامی مجموعه های تولیدی پوشاک ایرانی و اسلامی در یک مکان خاص مستقر شوند تا مردم به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز است با حمایت شهرداری یک مکانی برای این مجموعه اختصاص پیدا کند.

 

 

عصراترک: وضعیت عفاف و حجاب در مدارس و دانشگاه ها چگونه مدیریت می شود؟

محمد شیخ زاده، مدیر دانشگاه دولتی بجنورد در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک اظهار داشت:  آنچه در وصیت نامه های شهدا بیشترین تکرار را دارد، موضوع ولایت و حجاب است که تاکید بر حفظ این مفاهیم داشته اند.

وی با بیان اینکه زمانی در فضای فرهنگی دانشگاه ها به مقوله حجاب به عنوان یک نماد فرهنگی، ایرانی و اسلامی نگاه می شد اما هم اکنون  فضای مجازی و شبکه های غربی و دشمنان که در جبهه تغییر الگوی فرهنگی فعالیت دارند، به دنبال این قضیه هستند که این طرز تفکر و نگرش را بشکنند و در افراد ایجاد شک و تردید داشته باشند.

وی بیان داشت: با ایجاد شبهه، ممکن است دانش و آگاهی افراد حتی قشر مذهبی نیز تغییر کند و الگوهای مورد نظر این رسانه ها همچون سلبریتی ها به صورت جذاب با الگوهای دینی جابجا شده و به مرور زمان تثبیت و تحول رخ می دهد.

رئیس دانشگاه بجنورد با تاکید بر این موضوع که در جنگ فرهنگی قرار داریم، گفت: سالهاست که دشمن جنگ فرهنگی را علیه مردم به راه انداخته است و اکنون این وظیفه نهادهای فرهنگی کشور است که با عکس العمل های درست به این رفتارها پاسخ دهند و با ظرافت های خاص و بیان رفتارهای مثبت، حجاب را ترویج کنند.

شیخ زاده با اشاره به اینکه رسالت ما این است که بتوانیم این آگاهی بخشی و تثبیت نگرش درست را در فضای دانشگاه فراهم کنیم، گفت: بخش عمده تلاش ما این است که در قالب کارگاه ها این آگاهی بخشی را داشته باشیم، زیرا دانشجوها سوالات و شبهات زیادی دارند که باید بتوانیم پاسخگو باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: برنامه مناظره ای در دانشگاه بجنورد تحت عنوان حجاب الزام یا اختیار برگزار شد که با استقبال بیش از حد انتظار دانشجویان مواجه بودیم و این قضیه نشان دهنده این است که دانشجویان تمایل به شنیدن دارند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

وی همچنین به حضور فعال مشاوران در خوابگاه های دانشجویی اشاره کرد و گفت: از هر فرصتی بهره گرفته می شود تا بتوانیم صحبت های دانشجویان را بشنویم و مداخلات را براساس آنها داشته باشیم.

شیخ زاده با عنوان این مطلب که مبحث عفاف و حجاب، به عنوان مسئله ای در سطح کلان کشور مطرح است، اظهارکرد: باتوجه به اتفاقات اخیر، باید با یک راهبرد مشخص پیش رفت و نباید بخش کثیری که پایبند عفاف و حجاب هستند نادیده گرفته شوند بلکه می توان الگوهای موفق عفاف و حجاب را معرفی کنیم.

ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره توضیح داد: در مجموعه آموزش و پرورش با توجه به بازگشایی حضوری مدارس تمرکز روی موضوع فرهنگ سازی بوده است و باتوجه به اینکه که نیمی از معلمان و دانش آموزان را زنان و دختران تشکیل می دهند توجه به مقوله عفاف و حجاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید تمام مدیران مدارس که دو هزار و 38 نفر هستند، علاوه بر اینکه سنجش های علمی شده اند یکی از شاخصه های انتصاب، مواضع آنها در مورد عفاف و حجاب بوده که باید قانع کننده باشد.

وی افزود: همچنین در راستای آموزه های فرهنگی دینی به دانش آموزان، 28 هزار دانش آموز استان در طرح شهید پژوهی فعال هستند که دانش آموزان در متوسطه اول باید در مورد یک شهید کار پژوهشی انجام دهند.

 

عصراترک: وضعیت مسائل فرهنگی در مدارس چگونه است؟

حجت الاسلام یزدانی، دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در ادامه توضیح داد: متاسفانه گزارش های زیادی از عدم توجه به حجاب دانش آموزان در آموزش و پرورش ارائه شده که برخی از آنها نشان می دهد که مدیران به کارگرفته شده آنچنان که باید دغدغه عفاف و حجاب را ندارند و اقدام خاصی هم انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه این روزها برخی از دختران دانش آموز بعد از خروج از مدرسه کشف حجاب می کنند،، گفت: در این مسئله نیاز به یک نگاه جامع شناختی است چراکه در عرصه ای که دشمن می خواهد این مقوله را عادی سازی کن باید جدیت داشته باشیم.

حجت الاسلام یزدانی با تاکید بر این که در خراسان شمالی 192 هزار دانش آموز و 14 هزار معلم فعالیت دارند، گفت: کارهای خوبی انجام شده اما در مقایسه با عملیات روانی که دشمن به راه انداخته و هجمه های غرب به شدت کم است.

 

 

عاطفه طالب پور، کارشناس ارشد تاریخ تشییع و استاد حوزه و دانشگاه های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد در رابطه با ایجاد اختلالات تربیتی در نوجوانان اظهار داشت: در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران، کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان که راه اندازی شده بودند، به خوبی کار می کردند اما امروز در این فضاها نیز آن گونه که باید فعالیت مطلوبی صورت نمی گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: از مقطع پیش دبستانی، بعد پرورشی کمرنگ جلوه می کند، در مقاطع ابتدایی تا متوسطه، حوزه و دانشگاه بعد آموزشی تقویت اما از بعد پرورشی غفلت شده است.

طالب پور بیان داشت: به همین ترتیب این سلسله مراتب ادامه دارد، دانش آموز به مرحله استاد و معلمی می رسد و به همین ترتیب آموزش هاادامه دارد اما پرورشی صورت نمی گیرد.

وی گفت: در موضوع خانواده مشکلی که وجود دارد، این است که علی رغم فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر من این مسئولیت را نداشتم فضای مجازی و فرهنگی را انتخاب می کردم، در ایام کرونا، استفاده دانش آموزان از فضای مجازی خیلی تشدید شد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه نه تنها دانش آموزان و نوجوانان آسیب های فضای مجازی را دیده اند، بلکه خانواده ها نیز این آسیب را در ابعاد مختلف از فضای مجازی دریافت کرده اند.

طالب پور بیان داشت: پدر و مادر وظیفه تربیتی را از خودشان سلب کردند و تقصیر را بر گردن آموزش و پرورش انداخته اند، که فرزند من در مدرسه تربیت نمی شود، غافل از این نکته که پایه های شخصیتی این فرزند به مدت هفت سال در منزل و خانواده شکل گرفته و بعد از آن تحویل فضای آموزشی داده می شود.

وی اضافه کرد: در بعد رسانه ای در اتفاقات اخیر بسیار آسیب دیده ایم، در کف میدان در فضای عملیاتی نباخته ایم اما در این دو دهه اخیر در جنگ رسانه ای باخته ایم.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در فضای مجازی اخبار به صورت وارونه منعکس می شود و حضور گسترده نوجوانان بدون سواد رسانه ای باعث شده تا به راحتی موضوع را بپذیرند و نسبت به قبول کردن واقعیت مقاومت داشته باشند.

طالب پور اضافه کرد: رسانه های داخلی به خوبی موفقیت های کشور و نظام را مطرح نکردند، اما دشمن در مقابل نواقص را مطرح می کند و تمام قوتش را در این موضوع به کار گرفته است، اگر این موضوع را نپذیریم همچنان بازنده این جدال رسانه ای خواهیم بود.

 

تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک