پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ساعت ۸:۵۰

افزایش ۳۵ درصدی آمار اهدا کنندگان خون در خراسان‌شمالی/راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان در هفته دولت

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌شمالی از افزایش ۳۵ درصدی آمار اهدا کنندگان خون در استان و راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری در هفته دولت خبرداد.
افزایش ۳۵ درصدی آمار اهدا کنندگان خون در خراسان‌شمالی/راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان در هفته دولت,

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک، هادی نوری، سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان‌شمالی با اعلام اینکه در بحث انتقال خون دو شاخص اهدا کنندگان نوبت اول و درصد اهدا بانوان به عنوان سرمایه‌های انتقال خون می‌باشند اظهار کرد: میزان اهداکنندگان خون در نوبت اول در خراسان شمالی با افزایش ۸۰ درصدی و اهدا خون در بانوان نیز به میزان ۴۲ درصد افزایش نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته داشته است و همچنین در سطح کشور شاخص اهدای خون بانوان ۵ تا ۶ درصد است و در خراسان شمالی ۹/۶ درصد است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص در تصمیم گیری در هر سازمان میزان ذخایر خونی آن سازمان است، گفت: هفته گذشته ۷ استان کشور با توجه به شرایط کشور و گرمای هوا وارد وضعیت قرمز شدند و نیازمند فوری به اهدا خون هستند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌شمالی با اعلام اینکه استان در زمینه ذخایر خونی مشکلی ندارد، افزود: ذخایر خونی استان به میزان ۱۲ روز است که شاخص کشوری ذخایر خون ۸ تا ۱۰ است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در خراسان‌شمالی برای ۱۲ بیمارستان استان در بحث خون حتی در زمان شیوع کورنا نیز کمبودی نداشتیم اعلام کرد: مازاد خون اهدایی استان به دو استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

وی تخصیص دو اتوبوس سیار خونگیری به استان را از مصوبات سفر ریاست جمهوری برای استان اعلام کرد و گفت: این برای اولین بار است که به یک استان دو اتوبوس سیار اختصاص داده می‌شود.

هادی نوری به سفر مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به خراسان‌شمالی بعد از ۱۰ سال اشاره کرد و اظهار داشت: پیگیری تخصیص این دو اتوبوس سیار و راه اندازی آزمایشگاه غربالگری به طور مستقل در استان از دستاوردهای این سفر هستند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌شمالی در خصوص تعداد شهرستان‌های دارای مرکز خون گیری در استان نیز اعلام کرد: غیر از بجنورد و شیروان که مرکز خون گیری ثابت دارند در اسفراین هم دو روز در هفته پایگاه سیار داریم و باقی شهرستان‌های استان مرکز خون گیری ثابت و سیار ندارند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم فاروج به دلیل عدم اطلاع از وجود مرکز خون گیری در شیروان جهت اهدا خون به شهرستان قوچان مراجعه می‌کنند درخواست کرد که هموطنان فاروجی استان جهت ماندگاری ذخایر خونی استان جهت اهدا خون به شهرستان شیروان مراجعه کنند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌شمالی همچنین از راه اندازی آزمایشگاه غربالگری به طور مستقل در سطح استان خبر داد و افزود: قرار است این آزمایشگاه در هفته دولت افتتاح شود.

هادی نوری با بیان اینکه فضای ساختمان فیزیکی انتقال خون استان در حال حاضر خیلی کوچک است و جوابگوی نیازهای این اداره نیست از وجود مشکل حقوقی با اداره اوقاف بر سر مالکیت این مکان خبر داد و درخواست کرد که این مشکل هر چه سریعتر رفع شود.

وی به تقارن هفته انتقال خون امسال با دهه محرم اشاره کرد و گفت: در هفته انتقال خون همزمان با سراسر کشور پویش ایثارحسینی، اهدا خون آگاهانه به مناسبت دهه محرم برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: به مناسبت ۱۴ مرداد همزمان با اجتماع شیرخوارگان حسینی در محل انتقال خون استان در این روز خون گیری فقط از بانوان انجام خواهد شد.

وی افزود: در صدد هستیم یک شیفت ویژه برای خانم‌ها تخصیص بدهیم که خونگیری در این روز فقط توسط پرسنل خانم انجام شود.

نوری در پایان اعلام کرد در شب تاسوعا از ساعت ۱۹ تا ۲۴  و همچنین در روز عاشورا از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ در خدمت هموطنان عزیز جهت اهدا خون خواهیم بود.

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک