شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ساعت ۱۰:۲۹
گزارش؛

بحران کاهش جمعیت؛ از به حاشیه رفتن نقش مادری تا بسته شدن پنجره جمعیتی

طی چهار دهه اخیر تاکنون میزان نرخ رشد جمعیت شیب نزولی گرفته است، بطوری که این کاهش رشد در تاریخ ایران بی سابقه بوده و در محدوده خطر قرار گرفته است.
بحران کاهش جمعیت؛ از به حاشیه رفتن نقش مادری تا بسته شدن پنجره جمعیتی ,

به گزارش خبرنگار عصراترک از جاجرم، جمعیت در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند تاثیرگذاری بالایی در ایجاد ثبات و استقلال یک کشور داشته باشد.

طی تحقیقات صورت گرفته، مسائل اقتصادی یکی از عوامل کاهش فرزندآوری در جامعه است، اما یک نگاه عمیق تر خبر از آن دارد که این کاهش جمعیتی در کشور در یک بستر تغییرات اجتماعی فرهنگی طی چهار دهه اخیر ایجاد شده و باعث تغییر نگاه خانواده ها نسبت به فرزندآوری شده است.

 این در حالی است که در گذشته مادربودن، در فرزند آوری تعریف می شد و خانواده ها فرزند را سرمایه اصلی زندگی خود می دانستند، اما طی دهه های اخیر معیارهای هویت بخشی زنان تغییرات زیادی داشته و مادربودن، تنها معیارهای تعریف هویت زنان نیست و با تهاجم فرهنگی بسیار شدید مادر بودن تقبیح شده و گفته می شود فرزند مانع موفقیت های فردی زن است.

اکنون یک سری از مباحث و ارزش های دیگری از جمله ویژگی های ظاهری و جسمی، تحصیلات و اشتغال و افزایش سن ازدواج باعث شده است که تمایل افراد به فرزندآوری کمتر شود.

 

کاهش رشد جمعیت به حالت نگران کننده درآمده است

یک کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت نگران کننده است، گفت: کاهش تمایل خانواده ها به فرزند آوری علل و عوامل مختلفی دارد که در دهه های گذشته متاسفانه اصلا به آن پرداخته نشده است.

وی گفت: تصمیم اشتباه کنترل جمعیت در دهه های گذشته تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ فرزندآوری گذاشته است به طوری که مادر بزرگ های ما هر کدام بالغ بر 10 فرزند داشته اند و حال تعدادکل فرزندان مادر بزرگ کمتر از 10 تا می شود.

 

 

مقصودی افزود: زنان دیروز علاوه بر کار در زندگی روز مره، تهیه غذا، کمک به پدر خانواده برای انجام اموری مثل علوفه دادن به دام ها و دوشیدن شیر آن و تهیه مشتقات لبنی و کمک به اقتصاد خانواده سخت کوش بودند اما الان با وجود راحت شدن زندگی با پیشرفته شدن جوامع بشری و راحت تر شدن کار در خانه زنان حال و حوصله فرزند بیشتر از یکی را هم ندارند.

وی افزود: مشکلات عدیده اقتصادی را هم نباید نادیده گرفت افزایش قیمت سرسام آور مسکن تهدید جدی برای بنیان خانواده ها شده است تا چه برسد برای اینکه این زوج تمایلی داشته باشند تا فرزند بیاورند و از پس مخارجش بر بیایند.

این کارشناس گفت: سیاست های ها اخیر دولت در راستای افزایش جمعیت قابل تقدیر است اما باید بیش تر از اینها تلاش کند تا جوانان را اول به ازدواج و بعد آن انشاالله به فرزند آوری تشویق کند.

 

مهم ترین چالش کشور، بحران جمعیتی است

صادقی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصراترک با بیان اینکه بزرگترین و مهمترین چالشی که کشور با آن مواجه شده، ابر بحران جمعیتی است، گفت: بحرانی که به کشور طی سال‌های متمادی تحمیل شده است و اگر کشور در شاخص های جمعیتی به همین منوال جلو برود سال‌های نه چندان دور با جمعیتی سالمند روبه‌رو خواهد شد و کشوری سالمند در تمام مسیرهای سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... با مشکلات بسزایی روبه رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه متخصصان امر برآنند در سال 2040 روند کشورهای پیشرفته تغییر خواهد کرد ابراز داشت: درحال حاضر کشورهای آمریکا، چین و آلمان جز سه کشور اول پیشرفته جهان شناخته می‌شوند اما تا سال 2040 این روند براساس فاکتور جمعیت تغییر خواهد کرد و چین در رتبه اول و بعد امریکا و درنهایت کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و برزیل در 10 رتبه اول قرار خواهند گرفت.

 

 

صادقی افزود: اگر چه تا بسته شدن پنجره جمعیتی چند سالی فاصله‌داریم اما اگر این پنجره بسته شود باز کردن آن کار دشواری است ازاین‌رو مسئله‌ جوانی جمعیت که مقام معظم رهبری بر آن تأکیددارند، بسیار مهم و ضروری است و باید به‌صورت عملیاتی برنامه‌های این حوزه شروع و اجرا شود و وظیفه مهم ترویج فرزندخواهی، آگاه سازی، آموزش و مشاوره در این خصوص بر عهده ی تک تک  ما می باشد.

 

جمعیت برای یک جامعه مزیت محسوب می شود

وی با بیان اینکه درحال حاضر از این مسئله که جمعیت مزیت است یا مذمت عبور کرده‌ایم، گفت: جهانیان  به این نتیجه رسیده‌اند که جمیعت مزیت است، این درحالی است که  در 30 سال آینده،  32 درصد از جمعیت کشور بالای 60 سال خواهند بود.

مدیر شبکه بهداشت جاجرم افزود: ما باید بدانیم نرخ باروری کشور از 6.8 در دهه پنجاه به 1.65 در سال ۱۴۰۰ کاهش پیداکرده است و برای جلوگیری از بحران جمعیتی در 6-7 سال آینده باید نرخ باروری به دونیم برابر افزایش پیدا کند.

وی ابراز داشت: امروز قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان با شعار جاجرم جوان بمان را تشکیل داده ایم تا با همت تمام شهر های کشور ، ایران عزیز را  جوان نگهداریم و در این مسیر نیازمند الطاف الهی و همت و مشارکت همه بزرگواران هستیم .

 

انتهای پیام/ تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک