سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۵۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ساعت ۲۲:۱۵
یادداشت،

نگاه چند جانبه لوله‌گستراسفراین در نوسازی اصولی

پیشنهاد پایلوت شدن لوله گستراسفراین به عنوان الگوی موفق نوسازی صنایع در کشور یکی از مزایای چند جانبه نوسازی اصولی دراین کارخانه به شمار می آید، پروژه ای که از دوسال گذشته در تمامی خطوط تولید موجی فراگیر برای به روز‌رسانی تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه ایجاد کرد ودر جلسه مشترکی که اعضای کمیته نوسازی با مدیر عامل لوله گستراسفراین داشتند، می شد به چشم انداز‌های ده ساله نوسازی در این صنعت و تداوم جهش تولید امیدوار بود.
نگاه چند جانبه لوله‌گستراسفراین در نوسازی اصولی,

به گزارش عصراترک، رفع موانع تولید، افزایش بازدهی در اثر کاهش هدر‌رفت انرژی، حفاظت از محیط‌ زیست و افزایش رضایتمندی پرسنل مهم ترین دستاوردهایی بود که در جلسه اعضای کمیته نوسازی  به جزییات آن پرداختند .
در این نشست اعضای کمیته نوسازی لوله‌گستراسفراین از تاثیرات مثبت نوسازی بر افزایش کیفیت محصولات و بالا رفتن ظرفیت تولید خبر دادند.
به گفته اعضای این کمیته از آثار نوسازی در این کارخانه می توان به کاهش ۵۰ درصدی اقدامات اصلاحی و دوباره کاری ها، کاهش ۳۰درصدی ضایعات ماشینکاری، افزایش ۳۰درصدی آمار تولید لوله‌هایی با قطر داخلی خاص(اسپیشیال دریفت)، بهبود چشمگیر کیفیت محصولات و کاهش ابزار مصرفی خطوط تولید اشاره کرد.
از دیگر دست‌آورد‌های نوسازی می توان به کاهش تعمیرات ماشین آلات رزوه‌زنی، نتایج مثبت بهبود وضعیت کیفی لوله ۷اینچ اشاره کرد که قبلا به دلیل تاب بالا و خرابی مداوم از دسترس خارج و در روند تولید توقف ایجاد می شد، کاهش نسبت مصرف مواد اولیه به تولید لوله در مقایسه با سنوات قبل(کاهش ضایعات تولید)مصرف مواد اولیه برای تولید یکسان نیز از دیگر نتایج مشهود بهبود کیفیت در نتیجه نوسازی است.
صرفه جویی ارزی ۲۰۰میلیون یورویی بعد از اورهال اساسی دستگاه‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذاری است که در این جلسه برای تداوم جهش تولید این کارخانه استراتژیک به آن تاکید شد.
در دو سال اخیر افزایش چندین  برابری  فروش سبب شد تاثیرات نوسازی قابل شهود‍تر  و انگیزه نیرو‌های جهادی کارخانه برای حذف گلوگاه‌های تولید نیز دوچندان شود،از طرفی با همین انگیزه و با اتکا به دانش انباشته  و تخصص بومی اقدام به داخلی‌سازی گردید و از خروج  ارز کشور جلوگیری شد.
کاهش تولیدات در سال ۹۸هزینه‌های بسیاری به دوش کارخانه گذاشت که در دوسال اخیر با مدیریت صحیح نیروی انسانی و استفاده بهینه از تجهیزات در اثر فرایند نوسازی شاهد افزایش چندین برابری فروش بودیم به طوری که سال ۹۸میزان تولید کمتر از ظرفیت اسمی بود و ۲۳۷میلیارد ریال هزینه به دوش کارخانه گذاشت، این رقم در سال99  نه تنها جبران شد بلکه برای اولین بار زیان ده ترین شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سود ده شد  و در سال ۱۴۰۰نیزافزایش دو برابری فروش تداوم یافت. 
میزان تولید بعد از اورهال اساسی به بیش از ۳۰هزار تن رسید و در خصوص نیروی انسانی نیز با افزایش تولید تنها ۱۲درصد افزایش نیرو در کارخانه انجام شد به طوری که سال ۹۸تنها ۶۲۷ نفر مشغول به کار بودند و این آمار در سال ۹۹ علی رغم افزایش تولید و فعالیت کارخانه به ۶۱۲نفر کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰با توجه به افزایش چشمگیر تولید  تنها ۱۲درصد افزایش  نیروی انسانی صورت گرفت.
فرایند نوسازی در لوله‌گستر باعث  کاهش مصرف انرژی های پایدار و مصرف بهینه منابع شد که علاوه بر حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی در شرایط بحران منابع برق،آب و گازی سهم خود را در کاهش مصرف انرژی در سطح کلان اجرا کرد.
کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش در اثر نوسازی نیز از عوامل مهم و تاثیر‌گذاری است که در هزینه‌های سربار مصرفی ۱۶درصد کاهش محسوس  بهای تمام شده داشتیم ،نسبت بهای تمام شده به فروش در سال ۹۹حدود ۹۰درصد و در سال ۱۴۰۰ به  ۷۴ درصد رسید.
خرید و نصب تجهیزات متعدد نظیرهواساز ، لجن کش و … نیز توانسته لوله‌گستر اسفراین را از جمله صنایع پیشرو و معدود در زمینه ممانعت از آسیب‌های زیست محیطی معرفی کند که با تجهیز و رفع ایرادات تصفیه خانه و مخازن انباشت پسماند و بازیافت در موضوع حفاظت از آب و خاک عملکرد چشمگیری را ثبت کرده ایم.
از این تعداد تنها ۳۰مورد ارتباط به برون سپاری تعمیرات داشت و 767میلیارد  و 551میلیون و 961هزار و 737 ریال خرید از 241 تامین کننده خرید ملزومات صورت گرفت.
۴۹میلیارد و ۶۷۵میلیون و ۳۲۴هزار و ۸۱۶ریال نیز خرید از دو تامین کننده خارجی انجام گرفته است.
تخصیص 250 میلیارد ریال اعتبار به گفته مدیرعامل لوله‌گستر اسفراین سال گذشته هزینه تعمیرات اساسی خطوط تولید شد و این روند امسال نیز به صورت جدی تر اولویت کارخانه است تا با حداکثر توان، توقفات تولید به حداقل برسد.

استفاده از دانش بومی متخصصان و مهندسین نیز بخش مهمی از فرایند نوسازی را در این شرکت رقم زده است که مهندس مازیار زند این اقدام را مانع خروج ارز از کشور بابت خرید دستگاه های خارجی دانست.
نوسازی دانش فنی نیروی‌انسانی و آموزش نیروی‌انسانی در لوله‌گستر تاکنون صورت نگرفته است و مهندس زند در مقوله نوسازی، این مهم را نیز مورد توجه قرار داد تا علاوه بر مدیران، پرسنل شرکت نیز دردوره‌های متعدد حضوریابند.

انتهای پیام/ گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک