جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ساعت ۱۶:۱۹
در بررسی تحولات اخیر منطقه مشخص شد؛

تاثیر«میدان» بر هموار شدن مسیر «دیپلماسی»/ تعرض به منافع جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان با پاسخ کوبنده مواجه می شود

واژه اقتدار برای هر کشوری در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای جهان می‌کوشند روز به‌روز بر اقتدار خود در عرصه‌های گوناگون بیفزایند.
تاثیر«میدان» بر هموار شدن مسیر «دیپلماسی»/ تعرض به منافع جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان با پاسخ کوبنده مواجه می شود,

به گزارش عصراترک، کشورها در روابط خارجی و در دفاع از منافی ملی‌شان تلاش می‌کنند از تمام توان‌شان استفاده کنند. شرایط جامعه بین‌الملل به‌گونه‌ای است که کشورها تا از اقتدار و توانایی کافی برخوردار نباشند، امکان‌ دفاع از حقوق‌شان را نخواهند یافت. 

ایران در برخی زمینه‌ها به اقتدار قابل افتخاری دست یافته ‌و اگر قرار است به نقطه مطلوب اقتدار در همه ابعاد دست یابد، باید همه عوامل این اقتدار در کنار یکدیگر قرار گیرد.
یکی از شاخصه‌های اقتدار برای هر کشوری، قدرت دفاعی و بازدارندگی آن است. هرچه کشوری از نظر قدرت دفاعی قوی‌تر باشد، امکان درگیری و تنش کاهش می‌یابد.
اما در کنار این شاخص حتما قدرت اقتصادی نیز مولفه مهم دیگری در اقتدار ملی است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که آسیب‌پذیری‌مان را در این زمینه کاهش دهیم. ما حتما باید در بحث سیاست خارجی، روابط با سایر کشورها و حضور در عرصه‌های بین‌المللی بسیار قدرتمند ظاهر شویم. همچنین در ابعاد اجتماعی و همراهی مردم باید به‌گونه‌ای عمل شود که حمایت مردمی عقبه اقتدار ملی قرار داشته باشد.
 بسیاری از کارشناسان همواره بر نقش «میدان» بر هموار شدن مسیر «دیپلماسی» تاکید دارند، اگر دولتی در میدان نظامی قدرت داشته باشد، در میدان دیپلماسی هم قدرت خواهد داشت؛ در غیر این صورت دیپلماسی موضعی ضعیف خواهد داشت.


یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: در سال 97 مقام معظم رهبری دو  راهبرد را برای جبهه مقاومت تحت عنوان یکی بزنید 10 تا خواهید خورد و هزینه مقابله کمتر از سازش است را مشخص کردند.

عبدالله روحانی اظهارکرد: بعد از شهادت شهید صیاد خدایی، کشته شدن رئیس جوخه ترور موساد در اربیل عراق و ترور 2 افسر موساد در ابوظبی و همچنین حملات راکتی و ایضایی جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا نشان دهنده ادامه همین راهبرد است.

وی افزود: در بحث نفتکش های یونان و قطعنامه آژانس علیه ایران نیز راهبرد جمهوری اسلامی ایران مقابله بود که نشان داد،هزینه این راهبرد برای کشورمان کمتر از سازش است. 

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اتفقات اخیر در منطقه نشان داد که باید با دنیا با زبان خودشان سخن گفته شود و این راهبرد در مقاطع مختلف جواب داده است .

روحانی گفت: در موضوع تصویب قطعنامه علیه ایران نیز کشورمان در مقام مقابله، دوربین های فراپودمانی که براساس حسن نیت کارگذاشته شده بود را خاموش کرد که تاکید کرد که با ایران با زبان زور نمی شود، صحبت کرد.

وی ادامه داد: دبیر شورای امنیت ملی کشورمان نیز به این نکته اشاره کردند که در بازپس گیری حقوق ملت ایران، تقابل بهترین راهکار است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دیپلماسی فعال یک میدان قوی می خواهد ، اظهارکرد: در میدان اگر کشوری قوی باشد در دیپلماسی می تواند قوی باشد و جمهوری اسلامی تاکنون نشان داده که در میدان تعیین کننده است .

وی تاکید کرد: اگر در میدان قوی نبودیم قطعا همسایگان منطقه به سمت ایران نمی آمدند و این حضور کشورها به پشتوانه میدان قوی است.


تعرض به منافع جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان با پاسخ کوبنده مواجه می شود

دیگر کارشناس مسائل سیاسی در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت:  اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاد نشان می دهد که فرایندهای اخیر، فرایند دیپلماسی قدرت هست.

اسماعیل کفاشی اظهارکرد: در چندماه اخیر اتفاقاتی برعلیه جمهوری اسلامی توسط دولت های متخاسم و هم پیمانشان  به وقوع پیوست که نیازمند، واکنش هایی در حوزه دیپلماسی قدرت بود.

وی افزود: ایران پس از توقیف نفتکش انگلیسی در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس قدرت خود را به جهانیان نشان داد اما با توجه به تغییر دولت و تغییر شرایط لازم بود بار دیگر پاسخ دندان شکنی به دشمنان داده شود.

کفاشی گفت: در اولین گام، پاسخ دیپلماسی در واکنش به توقیف کشتی نفت کش ایران به دستور آمریکا توسط دولت یونان انجام شد که سریعا جوانان غیور سپاه پاسداران دو کشتی یونانی را متوقف کردند و بار دیگر این پیام را به جهانیان مخابره کردند که اگر دولتی بخواهد تعرضی به منافع جمهوری اسلامی داشته باشد با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: هم اکنون ما در جنگ نیابتی با آمریکا و اسرائیل قرار داریم و این جنگ اتفاقات زیادی را در حوزه های مختلف رقم می زند که یکی از این اتفاقات ترور شهید صیاد خدایی بود که رد پای رژیم صهیونیستی در این ترور کاملا مشهود بود و نیاز بود محور مقاومت پاسخ دندان شکنی به این تعرض بدهد.

وی تصریح کرد:  در همین راستا در یک حمله پهپادی مسئول ترور جوخه موساد به همراه سه صهیونیست دیگر مورد هدف قرار گرفته و به هلاک می رسند که این اقدام نشان دهنده قدرت ایران در حوزه های مختلف شناسایی و اطلاعاتی و استفاده از تجهیزات سطح بالا که شاید بسیاری از قدرت های جهان در اختیار ندارند، است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه پس از هک سیستم سوخت ایران توسط منافقین که باعث اختلال در سامانه توزیع سوخت کشور شد، هک سامانه بورسی، اطلاعات و امنیت و سامانه تجاری اسرائیل انجام شد و اطلاعات گسترده ای از این دولت بدست آمد که باعث شد قدرت ایران در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شود.

کفاشی خاطر نشان کرد: اقدامات اخیر ایران در مناطق مختلف به همه ثابت کرد تعرض به منافع جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک