چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ساعت ۱۳:۴۳

کاهش ۲۸ درصدی آب‌های ذخیره شده سدهای خراسان‌شمالی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: سدهای استان توان ذخیره‌سازی 234 میلیون متر مکعب آب را دارند در حالی که اکنون فقط 80 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده‌است که نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کاهش 28 درصدی آب‌های ذخیره شده سدهای خراسان‌شمالی,

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک، سیدعقیل مرتضوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی در نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: سدهای استان توان ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب را دارند در حالی که اکنون فقط ۸۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده‌است که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: وضعیت منابع آب استان در شرایط سختی قرار دارد و ابلاغ میزان آب قابل تحویل توسط وزارت نیرو صورت گرفته و بر اساس آن طی یک برنامه سه ساله برداشت از منابع آب زیرزمینی می‌بایست متعادل گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: کشاورزان در سال‌های گذشته در این زمینه همکاری لازم را داشته‌اند و همچنان درخواست همیاری و کمک از آنها را داریم تا در مدیریت منابع آب بیش از پیش موثر باشند.

او تصریح کرد: درنشست‌های تخصصی برگزار شده با نماینده کشاوزان، میزان کشت برنج ۵۰ درصد کاهش یافت و همچنین تحویل آب برای کشت بهاره ممنوع و برای کشت پاییزه نیز محدود شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌شمالی هم در این نشست اظهار کرد: استان خراسان‌شمالی صنعتی نیست و بیشتر درآمد مردم از کشاورزی و دامداری و منابع آب استان بسیار محدود است.

رشیدی افزود: برای مدیریت منابع محدود آب استان و جلب مشارکت بهره‌برداران، پیشنهاد تعدیل پلکانی ضرایب دشت‌های استان در این شرایط بسیار مناسب است.

او گفت: تعدیل زمانی صورت گیرد که مجبور باشیم و اجبار ما در این زمینه، ضرورت تامین آب شرب شهری و روستایی است.

رشیدی بر تغییر الگوی کشت استان تاکید کرد و افزود: در این کار بایستی با کشاورزان تفاهم شود  تا از شرایط بحران عبور کنیم.

وی ادامه داد: برخورد با چاه‌های غیر مجاز، بررسی و پیگیری حقابه استان از رودخانه اترک و برخورداری قانونی مردم از این حق از دیگر تاکیدات معاون هماهنگی امور عمرانی در این نشست بود.

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک